به گزارش پایگاه خبری ربیع،  علیرضا نصیری از بهره برداری و راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه دستگاه‌ها و نیروهای نشت‌یاب در شرکت گاز استان قم خبر داد و گفت: با عنایت به ضرورت و اهمیت نشت یابی از شبکه‌ها و تأسیسات در حال بهره‌برداری گاز، بکارگیری فناوری‌های نوین در دستور کار بازرسی فنی شرکت گاز استان قم قرار گرفت.

وی بیان کرد: با نصب سیستم ردیاب روی دستگاه‌های نشت یابی، اعمال نظارت دقیق و آنلاین بر فعالیت بازرسان کنترل نشت، نشت‌های ثبت شده در کل استان، ارسال اطلاعات دستگاه‌های نشت یاب به صورت برخط از سرور مرکزی، ارسال هشدار به واحدهای ذیربط در صورت اعلام نشتی درجه یک و مشاهده مسیر حرکت نشت یاب‌ها امکان پذیر می‌شود.

نصیری در این باره گفت: تهیه انواع گزارشات آماری و مدیریتی از عملکرد نشت یابی و بایگانی الکترونیکی اطلاعات، تجمیع اطلاعات در یک پایگاه داده مرکزی، مستند سازی گزارش‌ها و افزایش بهره‌وری با سرعت و کیفیت بالا و بهبود عملکرد نشت‌یابی نیز از طریق این سامانه انجام می‌شود.

ایشان به قابلیت‌های این سیستم نرم‌افزاری اشاره و اظهار کرد: نظارت دقیق و مکان‌یابی و داده‌های ثبت شده مانند نشت‌های هوایی و زمینی، مشخصات کامل پرسنل نشت یاب، موارد و تجهیزات ناایمن با امکان تصویربرداری از محل حوادث، درجه نشت‌های مشخص شده، نوع شبکه، سایز شبکه و فشار شبکه بصورت آنلاین نیز از این روش در اختیار مدیریت سیستم قرار می‌گیرد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: از طریق این سیستم امکان پایش مستمر نشتی‌های شبکه و تأسیسات گاز در حال بهره‌برداری فراهم شده و می‌تواند کمک شایانی در شناسایی، کنترل و یا حذف ریسک‌های احتمالی کرده و ضمن جلوگیری از هدر رفتن گاز طبیعی به عنوان سرمایه ملی و کاهش انتشار آن در محیط زیست، از وقوع حوادث ناگوار نیز پیشگیری نمود.