به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای حیدر مطاعی معاون راهداری این سازمان در دهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با اشاره به این مطلب افزود: در امر راهداری راهها، انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار حائز اهمیت است که در این راستا بررسی وضعیت موجود رویه راهها ضروری است.

در گذشته این امر به صورت سنتی انجام می‌شد این در حالی است که با تلاش و کوشش متخصصان و کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اولین فاز سامانه مدیریت روسازی راههای شریانی کشور (PMS) به طول ۵۱ هزار کیلومتر انجام شده است و فاز دوم آن نیز در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از جمله پروژه‌های ملی است که نتایج چشمگیری بر نحوه مدیریت نگهداری رویه راهها دارد افزود: سامانه مدیریت روسازی یک بازآفرینی و تحولی جدید در حوزه نگهداری راهها محسوب می‌شود که در اغلب کشورهای پیشرفته در حال اجرا است و به عنوان یکی از شاخصهای توسعه‌یافتگی در کشورها به شمار می‌رود.

معاون راهداری سازمان راهداری همچنین خاطرنشان کرد: با برداشت وضعیت رویه راهها و مشخص شدن نوع و مکان خرابی رویه راهها می‌بایست نسبت به اصلاح روسازی اقدام شود که بعضاً این امر با صرف هزینه‌ای بیش از هزینه ساخت انجام می‌شود. لیکن انجام اصلاح روسازی راهها در مراحل اولیه خرابی رویه، بسیار مهم است و چنانچه انجام نشود با پیشرفت خرابی در سالهای آینده، نیازمند صرف هزینه‌های کلان‌تری خواهد بود.

مطاعی با اشاره به اینکه در حال حاضر با گران شدن مواد اولیه راهها نظیر قیر و مشتقات آن، مشکلاتی را در اجرای پروژه‌ها ایجاد کرده است، افزود: باتوجه به شرایط بحرانی اقتصاد کشور، اعمال مدیریت مناسب در زمینه اجرای پروژه‌های روسازی بسیار اهمیت دارد. در این راستا باید اولویت با انجام اقدامات پیشگیرانه باشد که انجام به موقع آن می‌تواند ۵ الی ۶ سال به عمر آسفالت اضافه کند.

در ادامه این همایش ، دکتر فریدون مقدس‌نژاد رییس کمیته علمی و دبیر برگزاری همایش قیر و آسفالت با اشاره به اینکه اجرای سامانه مدیریت روسازی راهها (PMS) از جمله پروژه‌های ملی بسیار مهم است که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و با همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن اجرا شده است، افزود: استفاده از مصالح حاصل از تراشه‌ آسفالت (RAP) نیز دیگر اقدام مهم است که از سال ۱۳۹۶ در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته است.

وی گفت: سالیانه حدود ۲/۱ میلیون تن تراشه آسفالت تولید می‌شود که حاوی ۴۲ هزار تن قیر به ارزش ۱۶۵ میلیارد تومان می‌باشد، و اجرای طرح به کارگیری تراشه آسفالت که ارزش زیست محیطی را داراست، با استفاده ۲۵ درصدی از مصالح RAP، منجر به صرفه‌جویی ۱۵ درصدی در قسمت آسفالت می‌شود. در این خصوص برنامه‌ریزی لازم جهت استفاده کامل از RAP در یک دوره سه ساله انجام شده و شیوه‌نامه استفاده از آن به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ شده است.

دبیر برگزاری همایش قیر و آسفالت با اشاره به اینکه در اروپا کمتر آسفالت اصلاح نشده استفاده می‌شود، گفت: تولید و اجرای آسفالت حاوی قیر پودر لاستیکی اکنون در دستور کار قرار دارد که اجرای موفق آن در استان یزد با نظارت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تجربه شده است. در ادامه این همایش سرفصلهایی چون قیر و اصلاح کننده‌ها، فن‌آوری آسفالت و ماشین‌آلات و اجرای آن،‌مدیریت،‌ نگهداری و بهسازی روسازی راهها، ایمنی در ساخت، بهره‌برداری و نگهداری روسازی و سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی آن از سوی مسئولان، متخصصان و کارشناسان حاضر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است این همایش با حضور مسئولان، متخصصان و کارشناسان حوزه راهسازی و راهداری وزارت راه و شهرسازی و همچنین صاحبان صنایع قیر و آسفالت کشور برگزار شد.