به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، راحله یوسفیان در حاشیه دیدار از آثار تاریخی نوش‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ما – منطقه اصفهان در کاشان، اظهار کرد: مسئول تشکل‌های مردم نهاد، رابط بین انجمن‌ها و اداره کل میراث فرهنگی است که سعی در تسهیل و ساماندهی امور مربوط به این حوزه دارد.

وی افزود:  برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی تشکل‌ها در سطح کشور، شبکه‌سازی سازمان‌های مردم نهاد در استان، افتتاح سمن سرا، مدیریت کمیته‌های مستقر در سمن سرا در راستای حمایت و پویا شدن حوزه سه‌گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان، تشکیل جلسات ماهانه با مدیران عامل و مسئولان و پیگیری مصوبات از جمله فعالیت‌های مسئول تشکل است.

یوسفیان تصریح کرد: انجمن‌های مردم‌نهاد در شهرستان‌ها و به طور خاص در شهرهای کوچک، باعث جلب مشارکت مردم شده و این مناطق را در جهت شناسایی، معرفی و احیای آثار تاریخی و میراث معنوی و فرهنگ‌سازی برای مسئولیت پذیری در حوزه میراث فرهنگی به پویایی رسانده است.

مسئول سازمان‌های مردم نهاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: انجمن‌های مردم‌نهاد با اجرای برنامه‌هایی همچون آیین پاک‌سازی محوطه‌های تاریخی، شناسایی سایت‌های تاریخی، توانمندسازی و آموزش‌های سیاهه‌نویسی میراث فرهنگی به ثبت پرونده‌های ملموس و ناملموس و طبیعی کمک بسیاری کرده‌اند.

مدیر موزه هنرهای تزیینی اصفهان گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط انجمن‌های مردم‌نهاد با موضوع شناسایی، معرفی و حفظ آثار معنوی و صنایع‌دستی باعث ترویج و ماندگاری آثار در حوزه میراث فرهنگی و حفظ آداب و رسوم فراموش شده مناطق کوچک شده است.

مسئول سازمان‌های مردم نهاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: فعالیت انجمن‌های مردم‌نهاد و جلب مشارکت مردم برای شناسایی، احیا و حفظ آثار معنوی و مادی،  بازار کسب و کار برای جوانان حتی در روستاها و شهرهای کوچک ایجاد کرده است.

یوسفیان افزود: راه‌اندازی سمن سرا در مرکز استان‌ها با این هدف که سازمان میراث فرهنگی، بخشی از وظایف و اختیارات خود را به سمن‌ها واگذار کند تا بتواند یاریگر سازمان در انجام مؤثر فعالیت‌ها و مأموریت‌ها بوده و  به وظیفه اصلی خود که سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت است بپردازد.