اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1034905
جمعه - 8 دی 1402 - 14:49

زیرمیزی؛پدیده مخرب سلامت

در سال های اخیر پدیده زیرمیزی در بین برخی از پزشکان از سر گرفته شده و روند افزایشی پیدا کرده است. همچنین اگر در گذشته با پرداخت وجه تقد صورت می گرفت حالا به شکل های گوناگونی از جمله دریافت ارز،سکه و واریز به حساب غیر صورت می گیرد.

زیرمیزی؛پدیده مخرب سلامت

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در سال های اخیر پدیده زیرمیزی در بین برخی از پزشکان از سر گرفته شده و روند افزایشی پیدا کرده است. همچنین اگر در گذشته با پرداخت وجه تقد صورت می گرفت حالا به شکل های گوناگونی از جمله دریافت ارز،سکه و واریز به حساب غیر صورت می گیرد.جالب اینکه برخی از تخصص ها از جمله زنان و زایمان برای انجام عمل سزارین تولد فرزند اول با دوم تفاوت قیمت وجود دارد .

نکته ای که در این رابطه وجود دارد اینکه چون عمل سزارین دیگر اختیاری نیست ،برخی از پزشکان تخصص زنان از این موقعیت سواستفاده کرده و با دریافت زیرمیزی از مادران باردار نامه ای مبنی بر اینکه شخص قادر به زایمان طبیعی نیست اعمال می کنند، که این امر خلاف تمام ارزش های پزشکی است و قسم های پزشکان متخصص را زیر سوال می برد و این سوال پیش می آید که چرا یک پزشک چنین جسارتی می کند و با دریافت زیرمیزی وجه جامعه پزشکی را در اذهان مردم خدشه دار می کنند.

از طرفی این پدیده منجر به تحمیل هزینه های گزافی به بیماران می شود به طوریکه علاوه بر درد و رنج بیماری حالا باید با تهیه و پرداخت وجه مورد نظر پزشک معالج از سد بیماری عبور کنند و اینکه شاید بهبودی حاصل نشود.

دلایل مختلفی در شیوع این پدیده مخرب وجود دارد که در این نوشتار به آن می پردازیم.بسیاری از صاحب نظران در این رابطه مطرح می کنند ،تعرفه های پزشکی پایین و کمی دستمزد سبب ایجاد این پدیده می شود.به زبان ساده فاصله تعرفه های پزشکی با رشد تورم در کشور زیاد است و متناسب با نرخ تورم نیست.همچنین برخی از پزشکان به دلیل انحصاری که در رشته تخصصی شان و به دلیل کمبود پزشک  است،سواستفاده کرده و اقدام به دریافت زیر میزی می کنند و یا اینکه این اقدام را می توان ناشی از زیاده خواهی های برخی از پزشکان دانست.البته مالیات بالا و تبحر و تخصص یک پزشک در عمل های خاص نیز منجر به افزایش زیرمیزی شده است.

اما آنچه که در این بین مورد غفلت مانده اینکه دریافت زیرمیزی خلاف قانون و شرع است.از سویی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت این پدیده را جرم و تخلف می دانند و اذعان دارند تعداد پزشکانی که به این اقدام روی آورده اند اندک اند ،اما بررسی های میدانی برخلاف نظر مسئولان است و حاکی از شیوع این پدیده دارد.

از طرفی مسئولان اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه مردم زیر میزی پزشکان را به ۱۹۰ اطلاع دهنده داده و خود شاکی خصوص شوند ،اما در واقع به دلیل اینکه مستندات کاغذی در این رابطه وجود ندارد و پزشکان متخلف رد پایی از خود بر جای نمی گذارند، مسیر گزارش تخلف میسر نیست.در این بین فقط حقوق بیماران ضایع می شود.البته اگر برخوردهای شدید انضباطی درباره پزشکان متخلف انجام شود و بازرسی های محسوس صورت بگیرد شکی نیست ،که کم کم بساط زیرمیزی جمع خواهد شد.گرچه ناگفته نماند تا زمانی که تعرفه های وزارت بهداشت با هزینه های پزشک تناسب نداشته باشد همین آش است و همین کاسه.اما آنچه که مشاهده می شود اینکه برخی چندان تمایل ندارند این پدیده جمع شود.

نجمه کریمیان