به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان گفت:هم اکنون ضریب اشغال تخت در بیمارستان های تامین اجتماعی استان به ۹۰ درصد رسیده است.

محمد رجالی در گفتگو با خبرنگار ربیع افزود: متاسفانه تعداد مراجعات ما زیاد است و میزان پاسخگویی ما به یک به سه رسیده است.

** زیرساخت‌های سرپایی تا ۳ سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند

مدیر درمان تامین اجتماعی استان در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به جمعیت بالای تحت پوشش، خدمات درمانی در استان اصفهان با چالش‌های متفاوتی همراه است و تعداد مراکز و سطح خدمات استان اصفهان بعد از استان تهران بیشترین هزینه درمان را دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تامین اجتماعی هزار و ۲۰۰میلیارد ریال خرید خدمات درمانی پرداخت کرده است. وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمانی در استان مربوط به بیماری‌های مزمن است، اظهار داشت: در استان اصفهان ۲۵۰ هزار بیمار مزمن شناسایی شده اند و تحت درمان هستند که بالاترین رقم کشوری به شمار می‌رود.

رجالی اعلام کرد: درحال حاضر ۱۵ درصد کل جراحی های استان اصفهان در بیمارستان های شریعتی و غرضی اصفهان انجام می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به حجم زیاد مراجعان به مراکز درمانی تامین اجتماعی در اصفهان گفت: پروژه‌هایی را در دست ساخت داریم و میزان زیرساخت‌های سرپایی ما تا سه سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر توسعه بخش درمان سرپایی، برای کاهش هزینه‌ها در بخش بستری نیز برنامه‌ریزی شده است و در این بخش به طور ویژه جراحی را توسعه داده ایم که بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را کاهش دهیم. مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان همچنین به آمار جراحی در بیمارستان‌های این سازمان اشاره و تاکید کرد: آمار جراحی در بیمارستان های ما از ۴۰ هزار در پایان سال ۱۴۰۰ به مرز ۵۳ هزار جراحی در پایان سال ۱۴۰۲ رسید و در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کل آمار جراحی استان در سه بیمارستان تامین اجتماعی استان انجام شد که باعث کاهش هزینه افراد تحت پوشش شد.

این مقام مسئول افزود:همچنین ضریب اشغال تخت به حدود ۹۰ درصد رسیده است.

** اجرا و طراحی ۴۰ پروژه درمانی

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در ادامه سخنانش گفت: در حال حاضر در استان اصفهان ۴۰  پروژه درمانی در حال اجرا و طراحی است که ۱۰ پروژه آن با پنج هزار میلیارد ریال هزینه در دست اجرا است و با توجه به دریافت مجوز ساخت بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی در شهرک کشوری، پیش بینی بودجه ای در حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال برای آن شده است.

وی ادامه داد: پنج پروژه نیز در دست شناسایی و تهیه زمین داریم که با توجه به مصوبه هیات مدیره، پس از تهیه زمین، این پروژه ها هم آغاز و اجرا خواهد شد.

رجالی اظهار امیدواری کرد: بیشتر پروژه هایی که در دست اجرا است تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.

** نوسازی و احداث ۱۱ درمانگاه‌  جدید

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان از دیگر چالش های مدیریت درمان در استان را، سن بالای ساختمان درمانگاه‌های تامین اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت: نوسازی درمانگاه‌های قدیمی و احداث درمانگاه‌های جدید در دستور کار مدیریت درمان تامین اجتماعی قرار دارد.

به گفته وی، هم اکنون مصوبه ۱۱ پروژه نوسازی و احداث درمانگاه گرفته شده است که در نجف آباد، فولادشهر، شاهین شهر، پیربکران و سایر شهرستان‌ها ساخته می شوند.

**سرانه درمان برای بیماران غیربومی پرداخت نمی شود

رجالی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران سایر استان‌ها نیز در اصفهان درمان می‌شوند، گفت: این موضوع یک چالش دیگر استان است زیرا سرانه درمان مبتنی بر جمعیت استان پرداخت می‌شود و برای این درمان‌ها سرانه‌ای پرداخت نمی‌شود.

** کمبود پزشک متخصص در مراکز درمانی استان

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان، کمبود امکانات زیربنایی نسبت به تعداد بیمه شده، مشکل جذب نیروی انسانی و کمبود پزشک متخصص را نیز از دیگر چالش های جدی حوزه درمان تامین اجتماعی استان اصفهان اعلام کرد.

وی گفت: استان اصفهان با سه میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده تامین اجتماعی، در رتبه دوم کشور پس از استان تهران قرار دارد اما این استان از لحاظ امکانات زیربنایی، در حوزه درمان نیاز به توسعه بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی رایگان بوده ولی این سازمان ۹۰ درصد هزینه درمان بیمه شدگان در مراکز درمانی دولتی و ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه خدمات درمانی در مراکز خصوصی و خیریه ای طرف قرارداد را می پردازد، گفت: سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته در حوزه خرید خدمت درمانی در مجموع ۸.۶ همت در استان اصفهان هزینه به مراکز درمانی طرف قرار داد پرداخت کرد.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی در استان اصفهان با چهار هزار و ۱۰۰ مطب، داروخانه و مرکز خدمات تشخیصی و همچنین با ۶۴ بیمارستان دولتی و خصوصی قرارداد خرید خدمات درمانی دارد.

زهرا زرفشانی