به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، تالار ادب اصفهان در ماه مبارک رمضان امسال هم در سلسله ‌نشست‌های چهل‌چراغ میزبان شهروندان اصفهانی است.

دفتر تخصصی خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، موضوع «راه‌های نرفته موفقیت» را برای نشست‌های چهل‌چراغ امسال برگزیده و قرار است مخاطبانش را در ۱۳ نشست گام به گام به موفقیت نزدیک‌تر کند.
محمدرضا عابدی در یکی از نشست های چهل‌چراغ اظهار داشت: قصد داریم در ۱۳ جلسه نشست‌های چهل‌چراغ امسال به نقشه موفقیت برسیم. برای رسیدن به این نقشه لازم است قصه موفقیت خود را بدانیم و ۴۰ ستون واقعی و غیرواقعی موفقیت را بشناسیم.
رییس دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان افزود: ۴۰ ستون موفقیت مانند چهلستون اصفهان، ۲۰ ستون اصلی و ۲۰ ستون غیراصلی و غیرواقعی دارد. در یک بررسی، حدود ۶۰۰ کتاب به زبان فارسی درباره موفقیت لیست کردیم ولی برخی از آنها درباره ستون‌های غیراصلی موفقیت صحبت می‌کنند که ما را به موفقیت واقعی نمی‌رساند.
او ادامه داد: یک ستون غیرواقعی برای موفقیت ۴=۲+۲ است. افرادی که این اصل را دنبال می‌کنند می‌خواهند موفق باشند، اما همیشه دو دو تا چهار تا می‌کنند.
در ادامه، راضیه ایزدی روان‌شناس و استاد دانشگاه درباره پیش‌فرض‌های این اصل غیرواقعی گفت: همه چیز طبق چیزی که من می‌خواهم پیش خواهد رفت، فکر و اندیشه من روی همه چیز اثر خواهد گذاشت، اگر من بخواهم همه چیز در خدمت خواسته من قرار خواهد گرفت، هیچ رویداد پیش‌بینی‌نشده‌ای وجود ندارد و می‌توانم هر رویدادی را کنترل و مدیریت کنم، کافی است که فقط اراده کنم تا موفق شوم، زندگی سخت نیست و غیره از جمله پیش‌فرض‌های افرادی است که این اصل غیرواقعی را دنبال می‌کنند.
عابدی درباره این اصل غیرواقعی اضافه کرد: این جملات در فضای مجازی، سمینارها، مجلات و کتاب‌ها بسیار به‌کار برده می‌شود. جملاتی مانند “کافی است اراده کنی” و “خواستن توانستن است” شعار است که متأسفانه گاهی در مشاوره به دیگران هم آنها را به‌کار می‌بریم.
ایزدی در مقابل این اصل غیرواقعی، اصل واقعی ۵=۲+۲ را مطرح و تصریح کرد: افرادی که از این اصل برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنند به این معتقد هستند که رویدادهای پیش‌بینی نشده در زندگی زیاد است، وقتی تصمیم بگیری و حرکت کنی اثربخشی آن از چیزی که فکر می‌کنی هم بیشتر است، اگر یک قدم برداری قدم‌های بعدی تسهیل می‌شود و قدرت و تأثیر گروه بیشتر است. بعضی وقت‌ها قدرت گروه و جمع آن‌قدر زیاد است که با قدرت فردی قابل‌مقایسه نیست.
ایزدی درباره تکنیک‌های استفاده از اصل ۵=۲+۲ تصریح کرد: مسلط بودن بر مهارت‌های حل مسأله و مهارت مدیریت بحران‌های زندگی، از جمله تکنیک‌های فردی و ارتباط و مشورت با گروه نیز از جمله تکنیک‌های جمعی در استفاده از این اصل واقعی موفقیت است.
این روانشناس و استاد دانشگاه با اشاره به مهارت‌های اختصاصی استفاده از اصل ۵=۲+۲ در زندگی مشترک اظهار داشت: در رابطه با همسر اصل زوج بودن درست است، نه زوجین بودن. زوجین بودن یعنی دو نفر فقط به عنوان زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، اما زوج بودن یعنی یکی شدن. زوج بودن اصلی اساسی برای موفقیت در زندگی مشترک است.
ایزدی خاطرنشان کرد: در اصل زوج بودن هیچ انتخابی فردی نیست، هدف‌گذاری‌ها زوجی می‌شود و حتی هدف‌های فردی نیز به صورت زوجی انتخاب می‌شود. همچنین ملاحظه زوجی مهم‌ترین مورد است و در کوچک‌ترین تصمیمات، نظر همسرمان را هم لحاظ می‌کنیم