به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، وحید واسطه تصریح کرد: رودخانه سومبار فصلی و بدون دبی پایه (آب دائمی) است و مهم‌ترین هدف ساخت سد غلامان کنترل سیلاب‌های مخرب و ذخیره‌سازی آب‌های آن است.

وی افزود: به‌منظور بهره‌مندی از سیلاب ذخیره‌شده در پشت این سد شبکه آبیاری پایاب آن نیز همزمان با سفر رئیس‌جمهوری و با حضور وزیر نیرو در سال جاری به‌صورت رسمی نیز به بهره‌برداری رسید.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: بر اساس مستندات موجود در این شرکت اراضی پایاب سد غلامان فاقد حق‌آبه بوده و محاسبه حق‌آبه آن به‌صورت مازاد است.

وی اعلام کرد: این شرکت آمادگی دارد با دریافت اسناد کشاورزان مبنی بر حق‌آبه و بررسی در کمسیون سه و پنج‌نفره قانون توزیع آب به این موضوع رسیدگی کند اما تاکنون هیچ‌گونه سند حق‌آبه توسط کشاورزان پایاب این سد ارائه نشده است.

واسطه بر اساس قانون توزیع عادلانه آب شرکت آب منطقه‌ای موظف است آب واگذاری شده کشاورزی از شبکه‌های  تنظیم‌شده و تنظیم‌نشده با نظارت شورای عالی اقتصاد قیمت‌گذاری  و نسبت به واگذاری آن اقدام کند.

گفتنی است سد غلامان بر روی رودخانه فصلی سومبار باهدف کنترل سیلاب، تأمین آب موردنیاز اراضی کشاورزی و صنعت منطقه و بااعتبار بیش از یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال ساخته‌شده است.

انتهای پیام/