زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، درسال ۱۳۵۵ یک هیئت از سوی اتحاد جهانی آلیانس از پاریس به اصفهان امد و در اواخر سال میلادی ۱۸۹۹مدرسه (آلیانس، اتحاد، شهید محمد باقرحلبیان) را در خیابان هاتف اصفهان بنا کرد این مدرسه کارش را با ۲۲۰ شاگرد آغاز کرد اما پس از سال ها ی متمادی که این مدرسه محل علم اندوزی بسیاری از دانش آموزان بود؛ درسال ۱۳۹۷ به دلیل فرسودگی و کهولت بنا تعطیل  ومنحل شد.

حالا مدرسه شهید محمد باقرحلبیان همان جایی که محل فیلمبرداری داستان های جذاب «قصه های مجید» ساخته مرحوم کیومرث پور احمد بود به دلیل فرسودگی بنا بیش از ۷ سال است که تعطیل شده است اگر چه این مدرسه تاریخی دارای ثبت نشان میراث فرهنگی است اما هنوز هیچ اتفاق خاصی برای بازسازی این مکان ارزشمند نیفتاده است وثبت تاریخی آن هم کمکی به بهبود وضعیت نوستالژی هزاران جوان دهه شصتی در جای جای کشور نکرده است.

مدرسه شهید حلبیان یا همان مدرسه قصه های مجید در اصفهان که با قدمت تاریخی به ثبت ملی رسیده است اما در طول این سال ها بحث بر سر مالکیت آن بین آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و ارامنه بسیار بوده ؛چرا که به دلیل قرار داشتن کنیسه اتحاد درآن ، ادعاها برای در مالکیت قرار گرفتن این مدرسه وجود دارد و از طرفی میراث فرهنگی به عنوان متولی در امر حفظ بنا های تاریخی تاکنون اقدام عاجلی برای این میراث فرهنگی نکرده و بالواقع با رها شدن وضعیت این مدرسه  به حال خود هر روز حال و روز این بنای تاریخی دچار رخوت  و سستی بیشتری میشود .

درطول سال های گذشته جلسات بیشماری با حضور مدیران آموزش و پرورش و میراث فرهنگی برای تعیین تکلیف این مکان برگزار شده است اما هنوز به طور قطعی مشخص نیست این مدرسه در مالکیت کدام نهاد باقی بماند.

با کمک فارغ التحصیلان؛ مدرسه شهید حلبیان بازسازی میشود

اما خبرنگار ربیع درجدیدترین مصاحبه خود با مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان که درمورد تعیین تکلیف مدرسه « شهید محمد باقرحلبیان» داشت به این نکته رسید که مباحث مالکیتی این مدرسه در تعاملات انجام شده برطرف گردیده  و قرار است این مکان به شکل مدرسه بازسازی شود .

ناصر فتحی، در رابطه با اینکه چگونه بحث نوسازی یا بازسازی این مدرسه دنبال میشود به خبرنگار ربیع پاسخ  داد: در اقدامی بسیار شایسته که فارغ التحصیلان مدرسه شهید حلبیان انجام دادنند قرار است که هزینه بازسازی این مدرسه توسط دانش آموزان پیشین این مدرسه دنبال شود .

وی توضیح داد:دانش آموزان این مدرسه گروه بزرگی تشکیل داده اند تا با همت خود پول بازسازی برای این مدرسه را جمع آوری نمایند.ما اطمینان می دهیم که برای مقاوم سازی و حفظ هویت این بنا، بازسازی این مدرسه از منابع مردمی خواهد بود ، از طرف مجمع خیرین مدرسه سازاستان اصفهان نیز حساب بانکی اختصاصی برای این کار باز شده است و همه افرادی که تمایل به بازسازی این مدرسه دارند می توانند وجوه خود را به این حساب واریزنمایند تا کار بازسازی ان شاالله به زودی انجام شود .

یک طبقه موزه ؛یک طبقه هنرستان صنایع دستی کاربری جدید برای مدرسه حلبیان

وی با اشاره به جلساتی که با حضور نماینده مردم اصفهان در مجلس، مدیران میراث فرهنگی و آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف مدرسه شهید حلبیان برگزار شده است گفت: با تمهیدات درنظرگرفته شده قراراست کاربری این بنا پس از بازسازی ؛طبقه بالا به عنوان موزه مدرسه حلبیان و طبقه پایین به عنوان هنرستان صنایع دستی در نظر گرفته شود.

فتحی، تصریح کرد: مشاور این طرح انتخاب شده است و درحال حاضر طرح مطالعاتی مقاوم سازی این بنا دردست اجرا است.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان، در رابطه با تعیین تکلیف مدارس درگیر با فرونشست در این خطه گفت: در زمان حاضر ۴۰ باب مدرسه با ۴۰۸ کلاس درس و ۱۸ هزار دانش‌آموز در نواحی چهار، پنج، ۶ اصفهان و همچنین شهرستان‌های شاهین شهر، بُرخوار و فلاورجان بدلیل فرونشست زمین از مدار بهره‌ برداری خارج شده اند و دانش‌آموزان آنها به مدارس دیگر منتقل شده‌اند.

برای ۴۰ مدرسه فرونشستی در استان اصفهان ۵ هزار میلیاد ریال اعتبار نیاز است

وی بااشاره به اینکه این جابه‌جایی سبب افزایش تراکم کلاس‌ها یا ۲ نوبته شدن مدارس شده است، گفت: در مجموع برای مقاوم‌سازی، استحکام‌بخشی، جابه‌جایی و هر اقدام دیگری برای ۴۰ مدرسه در معرض فرونشست استان به ۵ هزار میلیاد ریال اعتبار نیاز دارد.

فتحی اظهارداشت: هیچ مبلغی در سالجاری برای پدیده فرونشست مدارس استان از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور واریز نشده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان یادآور شد: سال گذشته با تامین منابع مالی در حد ۸۰۰ میلیارد ریال، عملیات مقاوم‌سازی و استحکام‌بخشی ۲۳ پروژه از مجموع ۴۰ باب مدرسه در معرض فرونشست آغاز شد که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

 اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار دولتی خاص برای مدارس فرونشستی اصفهان روی هوا! 

وی افزود: مقرر شده بود که امسال نیز ۲ هزار میلیارد ریال از محل مدیریت بحران و منابع دولتی برای مدارس در معرض فرونشست استان تخصیص یابد که تا این لحظه هیچ مبلغی واریز نشده است.

فتحی، تعداد پروژه‌های آموزشی نیمه‌تمام استان را ۴۵۰ پروژه عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد این پروژه‌ها با مشارکت خیران و مابقی از محل اعتبارات دولتی در حال تکمیل است.

وی همچنین به افتتاح ۳۰ باب مدرسه با ۱۵۵ کلاس در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: به این منظور یکهزار و ۹۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است که ۱۳ درصد از محل منابع دولتی، ۵۰ درصد مردمی و ۳۷ درصد بصورت مشارکتی تامین شده است.

زهرا نصیری