به گزارش پایگاه خبری ربیع، نیم فصل اول فوتبال ایران با تمام حرف و حدیث‌هایش به پایان رسید و تیم سپاهان پس از شش سال، موفق شد قهرمان نیم فصل اول فوتبال ایران شود.
هر چند این قهرمانی برای سپاهانی‌ها بسیار ارزشمند است، اما نباید از این نکته غافل شد که به جز پرسپولیس، دیگر رقبای سرسخت سپاهان در هفته‌های پایانی لیگ، دچار مشکلات فراوانی شدند و از بخت خوب، سپاهان توانست در بحران رقبا به قهرمانی برسد؛ اما با فرا رسیدن نیم فصل و آغاز نقل و انتقالات، رقبا بدون شک خود را مهیای نیم فصل دوم خواهند کرد.
سپاهان
این چهارمین دفعه‌ای است که سپاهان، نیم فصل اول را در جایگاه نخست به پایان می‌رساند و در این آمار در کنار پرسپولیس رکورددار تاریخ لیگ برتر شد. در ۱۷ دوره گذشته لیگ برتر ۹ بار تیمی که صدرنشین نیم فصل شده در پایان مسابقات قهرمان شده است؛ اما نکته‌ای که اهمیت این موضوع را بیشتر می‌کند آن است که در ۳ دوره اخیر، قهرمان لیگ و صدرنشین نیم فصل اول یک تیم بوده است. هرچند که تاریخ نشان می‌دهد که صدرنشینی نیم فصل، تضمین‌کننده قهرمانی نیست؛ ولی مرور تاریخ لیگ برتر نشان می‌دهد که تیمی که در رتبه نخست نیم فصل اول جای داشته در بدترین شرایط در پایان فصل، سوم شده است.
پرسپولیس
قرمزهای پایتخت پس از محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات در نیم فصل می‌توانند بازیکنان مدنظرشان را جذب کنند.
این تیم پیش از رفع شدن محرومین، مهدی ترابی، مهدی شیری، مهدی شریفی و سروش رفیعی را جذب کرده است و احتمالا با خرید چند بازیکن دیگر بزرگ‌ترین مدعی قهرمانی در این فصل خواهد بود.
سپاهانی‌ها خاطره چندان خوشی از پرسپولیس ندارند و به همین دلیل هم بیش از هر حریف دیگری آنها باید حواسشان معطوف به قرمزها باشد تا مبادا در یک غافلگیری، قهرمانی را از این تیم بربایند.
تراکتورسازی
تیم تراکتورسازی فصل را با خریدهای جنجالی آغاز کرد و هر چند در اوایل فصل، این تیم نتوانست نتایج مطلوبی بگیرد؛ اما با رفتن جان توشاک و سرمربی شدن تقوی، این تیم هماهنگی لازم را به دست آورد و موفق شد در قامت یک مدعی ظاهر شود؛ اما حواشی عجیب و غریب باعث شد این تیم در هفته‌های پایانی نیم فصل دچار معضلات فراوانی شود.
دو بازیکن خارجی و گلزن این تیم، یعنی استوکس و آروین ناگهان تصمیم به کناره‌گیری گرفتند و بدون هیچ دلیلی تراکتور را ترک کردند، این اتفاق باعث شد تراکتور در خط حمله هیچ بازیکن گلزنی را در اختیار نداشته باشد و همین ماجرا مهم‌ترین عاملی بود که تراکتور را از صدر دور کرد؛ اما با فرا رسیدن نقل و انتقالات نیم فصل بهترین فرصت برای تراکتور است تا بار دیگر عرصه را به رقیبان تنگ کند.
اگر پرسپولیس را اولین تهدید جدی برای سپاهان صدرنشین بدانیم، قطعا تراکتور دومین تهدید برای این تیم خواهد بود.
پدیده
پدیده مشهد امسال مانند نامش پدیده لیگ بود. بازیکنان گمنام این تیم به مدد دانش یحیی گل‌محمدی توانستند در نیم فصل اول، همه رقبا را غافلگیر کنند و هفته‌ها صدر جدول را در اختیار داشته باشند.
پدیده هر چند فعلا در جایگاه دوم قرار دارد، اما با توجه به شناختی که رقبا از این تیم پیدا کرده‌اند در نیم فصل دوم کار سخت‌تری را پیش رو دارد، با این حال این تیم همچنان یک رقیب جدی برای قهرمان فعلی است و ممکن است پدیده هم راه استقلال خوزستان را پیش بگیرد و در انتهای فصل به دومین شگفتی فوتبال ایران تبدیل شود.
استقلال تهران
تیم فوتبال استقلال فصل را با تزلزل زیاد آغاز کرد؛ اما هر چه به انتهای فصل نزدیک شدیم این تیم توانست خود را به صدر نزدیک‌تر کند. استقلالی‌ها چندین و چند خرید ناموفق خارجی را در کارنامه این فصل خود داشتند؛ ولی بازیکنان جوان این تیم ثابت کردند چیزی از مهره‌های سرشناس خارجی کم ندارند.
بی‌شک اگر استقلال این بازیکنان را در اختیار نداشت حالا باید در انتهای جدول دست و پا می‌زد، با این حال این تیم هم در نیم فصل با فروش بازیکنان بی‌کیفیت سعی در جذب ستاره‌های سرشناس داخلی و خارجی دارد و احتمالا استقلال با پوست‌اندازی نیم فصل دوم را با جدیت آغاز خواهد
کرد.
به جز این تیم‌های همیشه مدعی نباید از یاد ببریم که فولاد و افشین قطبی و همینطور پارس جنوبی با مهدی تارتار یا ذوب‌آهن علیرضا منصوریان یا حتی تیم‌هایی مثل سایپا و سپیدرود با وجود همه مشکلات، رقبای دست و پا بسته‌ای نیستند و گذر از هر کدام از این تیم‌ها کار سختی خواهد بود، به همین دلیل هم قهرمان این فصل فوتبال ایران روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت.