اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1021848
دوشنبه - 18 مهر 1401 - 15:59

روزهای تلخ کسب و کارهای اینترنتی

طی سال‌های اخیر بسیاری از کسب و کارها در بستر اینستاگرام رشد پیدا کرد و نقطه اوج آن زمانی بود که مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا سرو کله اش پیدا شد.

روزهای تلخ کسب و کارهای اینترنتی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طی سال‌های اخیر بسیاری از کسب و کارها در بستر اینستاگرام رشد پیدا کرد و نقطه اوج آن زمانی بود که مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا سرو کله اش پیدا شد.

اما حالا این شبکه محبوب ایرانی‌ها بیش از ۲۰ روز است در ایران حال ناخوشی دارد و در پی ایجاد ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر در کشور با محدودیت و فیلترینگ مواجه شده است.

از این رو سایه سنگین این فیلترینگ بر سر کسب و کارهای اینترنتی سنگینی می‌کند و شاغلان فعال در این فضای مجازی با ضرر و زیان بسیاری روبرو شدند و هر روز چشم انتظار و نگران هستند تا شاید گشایشی صورت بگیرد. اما اظهارات ضد و نقیض وزیر ارتباطات درباره محدودیت اینستاگرام و گفته‌های برخی مسئولان از جمله صحبت‌های عضو ناظر مجلس درکارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای که به تازگی گفته محدودیت دسترسی به اینستاگرام و واتس اپ فعلا ادامه دارد بر بلاتکلیفی کاربران افزوده است.

براساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند به طوری که حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳ درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد کسب و کارهای فعال در این بستر مجازی روزانه حداقل متوجه زیان ۳۰۰۹ میلیارد ریالی شده‌اند. واتس‌اپ نیز پیام رسان اول ایرانیان است که سهم آن از کل کاربران اینترنت ایران به بیش از ۷۱ درصد می‌رسد. در این فضا نیز بسیاری از افراد کسب و کاری راه انداخته و فعالیت می‌کردند.

از طرفی فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ به درآمدهای شرکت‌های پست نیز آسیب زده و درآمدهای آن‌ها به یک سوم کاهش یافته است.

حال مشخص نیست که سرنوشت اینستاگرام چه می‌شود؟ گرچه تجربه فیلتیرینگ در ایران می‌گوید که پلتفرم‌های فیلترشده، دیگر رفع فیلترینگ نمی‌شود، همانند تلگرام که در اردیبهشت ماه ۹۷ برای همیشه فیلتر شد.

با توجه به محدودیت‌های این پلتفرم‌های مجازی و تاثیر منفی آن بر کسب و کارهای اینترنتی این سؤالات مطرح می‌شود که چه کسی جوابگوی ضرر و زیان وارد شده به ده ها هزار کسب و کار کوچک و خانگی است؟

آیا مسئولان نمی‌دانند بسیاری از مردم به دلیل نداشتن سرمایه در این فضا مشغول به کار شدند و سرپرست خانواده هستند؟

چرا آن زمانی که مسئولان به گسترش کسب و کارهای اینترنتی اصرار داشتند به جای استفاده از برنامه خارجی، شبکه داخلی ایجاد نکردند؟

آیا اطلاع نداشتند که پلتفرم‌های خارجی تحت نظارت دشمنان کشور است؟

چرا پیش بینی‌های لازم صورت نگرفت که دشمن از این فضا برای فتنه انگیزی و آشوب استفاده می‌کند؟

آیا به خاطر نداشتند که تلگرام هم به خاطر اغتشاشات سال ۹۶ فیلتر شد و بسیاری از افرادی که در آن مشغول به کسب درآمد بودند متضرر ضرر و زیان بسیاری شدند.

تا چه زمانی باید شاهد کم کاری های مسئولان درباره مسائلی که مربوط به معیشت مردم است باشیم؟

جواب این کوتاهی‌ها، تقصیرها را چه افرادی پاسخ می دهند؟

با توجه به اهمیت این موضوع مسئولان باید برای آغاز کسب و کار های آنلاین در پلتفرم‌های داخلی چاره اندیشی کرده و زیر ساخت های لازم را گسترش دهند.

با این حال وزیر اقتصاد می‌گوید دولت با ابزارهای مختلف ضررهای وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی را جبران می‌کند باید دید این گفته خاندوزی به مرحله عمل می‌رسید یا خیر؟

نجمه کریمیان