پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1038177
یکشنبه - 20 اسفند 1402 - 17:07
نگاهی به سریال «سنجرخان»؛

روایت یک قهرمان ناشناخته

یکی از جذاب ترین ژانرها در تلویزیون ژانر تاریخی است که طرفداران بسیاری دارد.تاکنون سریال های تاریخی مختلفی از قاب شبکه های سیما پخش شده و هر کدام در حافظه مردم به یادگار باقی مانده است.چند وقتی است یک سریال تاریخی به نام سنجرخان از شبکه یک سیما پخش می شود این سریال حور محور یک قهرمان کرد به نام سنجرخان روایت شده است .

روایت یک قهرمان ناشناخته

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از جذاب ترین ژانرها در تلویزیون ژانر تاریخی است که طرفداران بسیاری دارد.تاکنون سریال های تاریخی مختلفی از قاب شبکه های سیما پخش شده و هر کدام در حافظه مردم به یادگار باقی مانده است.چند وقتی است یک سریال تاریخی به نام سنجرخان از شبکه یک سیما پخش می شود این سریال حور محور یک قهرمان کرد به نام سنجرخان روایت شده است .

کارگردان این مجموعه غلامحسین لطیفی کارگردان نام آشنای تلویزیون و سینما است که پیش از این نیز آثار قابل توجهی در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.بازیگران مطرحی در این سریال نقش آفرینی کرده اند که از جمله آنها محمود پاک نیت،پیام دهکردی،علی اسیوند، قطب الدین صادقی و ….هستند. بازیگران کرد نیز در این مجموعه حضور داشتند و با تسلط بر نقش و زبان کردی بازی قابل قبولی از خود ارائه داده اند.

پیام دهکردی در نقش خلیل خان  به دلیل ویژگی های شخصیتی که در نقش های مختلف داشته اینبار نیز توانسته موفق ظاهر شود.

محمود پاک نیت نیز که تاکنون در نقش مختلفی بازی کرده اینبار هم در نقش یک خان ظاهر شده اما اینبار بی رحم و ظالم.

فرشاد گویلی بازیگر نقش اصلی داستان که از بازیگران کرد سریال است ،توانست نقش باورپذیری ارائه دهد و تصویر کاملی از شخصیت سنجرخان به نمایش بگذارد که حکایت از تسلط وی بر این نقش دارد و جذابیت و موفقیت سریال را بالا برده است.

داستان این سریال مربوط به یک قهرمان کرد به نام سنجر خان است که تاکنون در هیچ یک از آثار نمایشی به آن پرداخته نشده و مورد بی مهری قرار گرفته است.سنجرخان  وزیری معروف به سردار اکرم در زمان هجوم روس و انگلیس همانند میرزا کوچک خان جنگلی،رئیسعلی دلواری،ستارخان و باقرخان در برابر بیگانگان ایستادگی کرد و از ناموس و خاک کردستان دفاع کرد و برای حفظ شرافت و جان مردم و پاسداری از وطن اشغالگران را بیرون راند.

در این مجموعه شاهد به تصویر کشیدن دلاوری های این قهرمان ملی هستیم.قهرمانی که با وجود خان زادگی اما زندگی اش هیچ شباهتی به خان ها نداشت و از جنس رعیت بود.همواره با مردم مهربان بود و جلوی ظلم ایستاد.

 لوکشین های این سریال با ظرافت خاصی انتخاب شده و به درستی واقعیت های زمان سنجرخان را به تصویر کشیده است.همچنین به موسیقی ،لباس و فرهنگ و رسوم کرد توجه شده تا همچون یک پازل همه در موفقیت این مجموعه موثر باشند.

در پایان بیان این نکته لازم است اینکه پرداختن به قهرمانان ملی ضرورتی انکارناپذیر است که باید به آن توجه داشت‌.زمانی که این قهرمانان با یک اثر تلویزیونی به مخاطبان معرفی می شوند تاثیر بسیاری در اذهان خواهد داشت .به طوریکه که مردم علاوه بر دلاوری های قهرمانان ملی با خلقیات ، روحیات و آنچه که باعث شده آنها به یک قهرمان تبدیل شوند آشنا شوند و از آن درس بگیرند.از طرفی معرفی قهرمانان اقوام مختلف می تواند مردم را با فرهنگ غنی آنها آشنا کند.از این رو بایستی به معرفی چهره های شاخص و قهرمان در ادوار تاریخ بپردازیم.

نجمه کریمیان