پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1031187
یکشنبه - 12 شهریور 1402 - 18:02
نگاهی به سریال تلویزیونی «رحیل»؛

روایتی از پایان عهد قجر

سریال تلویزیونی «رحیل »با درون مایه عاشورایی این شب ها از شبکه سوم سیما در حال پخش است.این سریال در دو فصل ساخته شده که فصل اول در حال پخش فصل دوم نیز در ایام فاطمیه پخش خواهد شد.مسعود آب پرور کارگردان نام آشنای تلویزیون کارگردانی این سریال را بر عهده دارد. وی چندین مجموعه تلویزیونی به یادماندنی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

روایتی از پایان عهد قجر

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سریال تلویزیونی «رحیل »با درون مایه عاشورایی این شب ها از شبکه سوم سیما در حال پخش است.این سریال در دو فصل ساخته شده که فصل اول در حال پخش فصل دوم نیز در ایام فاطمیه پخش خواهد شد.مسعود آب پرور کارگردان نام آشنای تلویزیون کارگردانی این سریال را بر عهده دارد. وی چندین مجموعه تلویزیونی به یادماندنی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.تهیه کننده این مجموعه نیز رامین عباسی زاده است که از تهیه کنندگان مطرح تلویزیونی است و تا کنون آثار شاخصی از او تولید شده است و همیشه برای موفقیت کار خود از بازیگران توانا استفاده می کند. همین امر سبب ماندگاری آثار وی شده است.

اما بازیگران«رحیل» ترکیبی از سه نسل از دنیای بازیگری است ،که حقیقتا به درستی انتخاب و در کنار هم قرار گرفته اند.بازیگرانی همچون ثریا قاسمی،فرخ نعمتی و کاظم هژیر آزاد از نسل قدیمی و هومن برق نورد،اندیشه فولادوند،نسیم ادبی،حمیدرضا آذرنگ از نسل میانه بازیگران که تجربه سال ها کار در تئاتر و تلویزیون را دارند ،در کنار بازیگران جوان و با استعداد از جمله ریحانه رضی و علی عباسی زاده سبب شده ،تیمی یکدست و هماهنگ در «رحیل» ایفای نقش کنند.

گرچه ضعف هایی در بازی این بازیگران جوان وجود دارد، ولی با توجه به تجربه اندک آنها قابل قبول است و مطمئنا در کنار بازیگران نسل گذشته به تجربه آنها افزوده خواهد شد.زنده یاد حسام منظور نیز در این مجموعه به ایفای نقش پرداخت، ولی در نیمه کار چشم از جهان فروبست و ادامه نقش آن را بازیگری دیگر که به کمک هوش مصنوعی انتخاب شده بود بر عهده گرفت.

موضوع سریال «رحیل» نیز روایتی است از پایان عهد قجر و آغاز حکومت پهلوی اول که محوریت آن را زنان تشکیل می دهند. و برای اولین بار حضور متفاوت زنان در دوران قاجار را به تصویر کشیده است و پایبندی آنان به اعتقاداتشان را از زوایه دیگر به نمایش می گذارد.«رحیل» در ژانر تاریخی مذهبی ساخته شده و داستان عاشقانه را روایت می کند.مها از دربار قاجار تلاش میکند تا اتحاد زنان اندرونی یک تعزیه عاشورایی را برپا کند و در این مسیر با اتفاقاتی روبرو می شود.

تا اینجای کار«رحیل» به دلیل داشتن تیم بازیگری موفق و کاربلد و یکدستی آنها و داستانی عاشقانه و جوان پسند توانسته تا حدودی مخاطبان را به خود جلب کند، ولی همچون سریال های دیگر تلویزیون خبری از استقبال همیشگی مخاطبان نیست و مربوط به این سریال نمی شود.

سال هاست تلویزیون با افت مخاطب روبرو است و مسئولان رسانه ملی باید به این موضوع توجه و برای حل آن چاره ای اساسی بیندیشند.

از سویی برای قضاوت نهایی درباره این سریال هنوز زمان لازم است تا در قسمت های بعدی چه اتفاقاتی می افتد، ولی تاکنون «رحیل» نمره قابل قبولی را دریافت کرده است.در پایان بیان این نکته خالی از لطف نیست که احتمالا «رحیل» از حیث چیدمان صحنه،بازیگران و حتی موضوع نوید بخش روزهای بهتر برای حوزه سریال سازی تلویزیون است.

نجمه کریمیان