به گزارش پایگاه خبری ربیع، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگاران بر نقش مهم رسانه‌ها در ارتقا سواد سلامت جامعه و رعایت بهداشت فردی توسط مردم در مواجهه با بیماری آنفلوآنزا تاکید کرد.

دکتر حامد روحانی زاده، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نشست خبری که در راستای افزایش آگاهی عمومی در مواجه با بیماری انفلوانزا برگزار شد، با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در ارتقا سواد سلامت جامعه و مردم دارند، گفت: در حوزه بهداشت، اطلاع رسانی را علاج قبل از واقعه می دانیم زیرا هرچقدر سواد سلامت جامعه افزایش پیدا کند کمتر افراد جامعه دچار بیماری می‌شوند.

وی با بیان این که حوزه بهداشت مقدم و ارزان‌تر از درمان است، اقدامات بهداشتی را اقدامات پیشگیرانه دانست و گفت: مردم و دست اندرکاران حوزه سلامت نقش مهمی در زنجیره پیشگیری دارند و اگر این زنجیره کامل شود می‌توان جلوی شیوع و گسترش بسیاری از بیماری‌ها را گرفت.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش بیماری‌های حاد تنفسی گفت: امسال فعالیت ویروس آنفلوانزا در کشور زودتر شروع شده و استان مازندران نیز درگیر این بیماری شده است.

دکتر روحانی زاده با بیان این که افراد در معرض خطر بیماری آنفولانزا A باید با تأیید پزشک، واکسیناسیون را انجام دهند تا شدت بیماری را کمتر کند اضافه کرد: واکسیناسیون ویروس آنفولانزا به همه افراد توصیه نمی‌شود ولی افراد بالای ۶۵ سال، دارای بیماری‌های زمینه‌ای (کلیوی، قلبی و عروقی)، افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، شیمی درمانی، سرطانی، کودکان پرخطر (قلبی و…) و کودکان زیر ۳ و ۴ سال گروه‌های پرخطر هستند.

وی بر رعایت بهداشت فردی تاکید کرد و افزود: دست عامل مهمی در انتقال بیماری آنفولانزا است و هموطنان برای پیشگیری از بیماری باید دست‌های خود را به طور منظم با آب و صابون ضدعفونی کنند.

دکتر روحانی زاده تاکید کرد: هموطنان باید ارتباط فرد به فرد را محدود و در احوال پرسی از دست دادن و روبوسی خودداری کنند و در محیط‌های کوچک، افرادی که مبتلا به انفلوانزا هستند باید جلوی دهان خود دستمال قرار داده و آن را در پلاستیک وسطل اشغال بریزند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: علائم بیماری آنفولانزا مانند سرماخوردگی بوده و بیشتر شامل ناخوشی، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، افت فشار خون، درد قفسه سینه، سرفه، تهوع، استفراغ و اسهال می‌باشد بنابراین اگر فرد این علائم را دید به پزشک مراجعه و از خود درمانی جلوگیری کند.

دکتر روحانی زاده با بیان اینکه فرد مبتلا به بیماری از رفتن به محل کار خودداری کند، گفت: دانش آموزان در صورت ابتلا به آنفولانزا با گواهی پزشکی از رفتن به کلاس درس خودداری کنند زیرا با ابتلا یک فرد چند نفر مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: افراد خانواده فرد مبتلا نیز باید بهداشت را رعایت و دست‌ها را به طور منظم شستشو دهند زیرا پیشگیری از بیماری بسیار آسان است ولی با عدم رعایت این نکات بهداشتی افراد زیادی مبتلا می‌شوند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تأخیر در مراجعه و خود درمانی ریسک مرگ و میر را افزایش می‌دهد، گفت: بیمار باید پس از کوچکترین علائم به پزشک مراجعه تا اقدامات درمانی مناسب بیماری انجام شود.

وی با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران داروهای لازم برای بیماری آنفولانزا را فراهم کرده است، بیان کرد: این داروها را در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار دادیم و بیمارستان‌ها نیز تخت‌هایی را برای بیماران مبتلا اختصاص دادند و برای بیماران تنفسی نیز اورژانس‌ها فضای مشخصی را جهت ویزیت در نظر گرفتند.

 دکتر روحانی زاده با بیان اینکه واکسن آنفولانزا باید با تأیید پزشک معالج تزریق شود، گفت: از اواخر شهریور تا کنون ۳۵۰ نفر به بیماری حاد تنفسی مبتلا شدند که از ۳۱۸ نفر که علائم بیماری را داشتند نمونه گیری انجام شد که از این تعداد ۵۴ مورد آنفولانزا نوع A بوده‌اند و تاکنون ده نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی فوت شدند که ۶ نفر مبتلا به آنفولانزا تأیید شده است.