به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان از طرح ردیابی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان خبر داد.

رضا موسوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ربیع افزود: کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان تا چهارم مرداد ماه اقدام به شناسایی و ردیابی سرمی و مولکولی بیماری آنفلوانزای فوق حاد HPAI(HY5N8) در طیور بومی و روستایی استان می کنند.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح، پایش و ردیابی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی و روستایی، خود ارزیابی و اعلام عدم درگیری استان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به سازمان جهانی بهداشت دام است.

مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد: از دیگر اهداف این طرح می توان به  پیشگیری از هر گونه بروز و انتشار بیماری در گله های پرورش طیور صنعتی همچون طیور مادر، گوشتی، تخمگذار، بوقلمون، شترمرغ و … اشاره کرد.

موسوی اظهارداشت: در این راستا بیش از ۱۳ هزار نمونه از طیور بومی استان برای بررسی سرمی و مولکولی انجام می شود و همچنین ۱۰۰ آزمایش از انواع طیور بومی موجود در ۱۳۰ واحد روستایی از پیش تعیین شده صورت می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر مهم بودن الزامات امنیت زیستی و حفاظت فردی اشاره و عنوان کرد:در یک بازه ۳۵ روزه همکاران ما اقدام به نمونه برداری و آماده سازی و ارسال نمونه و آزمایش های سرولوژی و مولکولی می کنند.

زهرا زرفشانی