پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1021930
چهارشنبه - 20 مهر 1401 - 16:57
سالروز تولد نبی مکرم اسلام مبارکباد

رحمت للعالمین

حضرت رسول اکرم (ص) به عنوان بهانه خلقت، در بهار ماه‌ها قدم در عرصه گیتی نهاد تا به برکت وجودش دین الهی کامل گردد و جان تشنه بشریت با کلام خدا سیراب شود.

رحمت للعالمین

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حضرت رسول اکرم (ص) به عنوان بهانه خلقت، در بهار ماه‌ها قدم در عرصه گیتی نهاد تا به برکت وجودش دین الهی کامل گردد و جان تشنه بشریت با کلام خدا سیراب شود.

همانطور که در قرآن کریم پیامبر (ص)، رحمت للعالمین معرفی شده، هستی نیز به واسطه پیامبر مهربانی‌ها از رحمت الهی بهره مند شد.

ظرف وجودی او مملو از مهربانی و ملایمتی است که از رحمت خداوند سرچشمه گرفته و تا قیامت همچون باران بر زمینیان می‌بارد و در قیامت نیز شفاعت کننده امت خود است.

در عصری زندگی می‌کنیم که اخلاق رنگ باخته و انسانیت جای خود را به خودپسندی و زیاده خواهی داده است.

بشر با وجود امکانات ارتباطی باز هم در خلأ تنهایی دست و پا می زند و از درون تهی است.

در این میان صفات اخلاقی و اجتماعی، انسانی همچون پیامبر اسلام(ص) گره گشای جامعه بشریت است و به عنوان یک الگوی اخلاقی به مانند مکتبی می‌ماند که درس‌های فراوانی در خود جا داده است.

و حتی از چندین کتاب روان شناسی و جامعه شناسی می‌تواند کارگشا باشد.

آنچه که در این میان مغفول مانده این است که ما شناخت دقیقی از ویژگی‌ها و فضائل اخلاقی حضرت محمد (ص )نداریم و به طور کلی حضرت در بین ما مسلمانان مظلوم واقع شدند.

به بهانه تولد پیامبر مهربانی نگاهی به برخی از این صفات اخلاقی می‌اندازیم باشد که بتوانیم همسان او شویم و در زندگی فردی و اجتماعی خود جاری کنیم.

حضرت محمد (ص) وقتی کسی را می‌دید در سلام کردن سبقت می‌گرفت و چنان با او معاشرت می‌کرد که گویی عزیزترین فرد نزد پیامبر ص است.

هرگز کسی را تحقیر نمی‌کرد و کاملاً به سخنان شخصی که با اون سخن می‌گفت گوش می‌داد.

همواره بدی را با نیکی پاسخ می‌داد و اگر خطایی از شخصی می‌دید آن را نقل نمی‌کرد.

از دشمنان خود در هنگام مریضی با احترام عیادت می‌کرد و در اوج قدرت نیز به زیر دستان و دشمنان خود با نرمی و ملایمت رفتار می‌کرد.

با خویشان خود به خوبی رفتار می‌کرد و همیشه صله رحم را به جا می‌آورد. همیشه با تبسم و خوشرویی با دیگران برخورد داشت.

آنقدر مهربان و نازک دل بود که همه مردم مشتاق زیارت او بودند. او به حقوق دیگران احترام می‌گذاشت و حق الناس را رعایت می‌کرد.

یکی دیگر از فضایل پیامبر ص امانتداری و راستگویی بود که رعایت آن در جامعه کنونی بیش از گذشته لازم است.

به طور کلی خاتم انبیا همه اخلاق انسانی که یک انسان کامل باید داشته باشد را داشت.

چه خوب است به عنوان یک مسلمان از همین امروز با مطالعه و شناخت ویژگی‌های رسول اکرم (ص) آن را در زندگی خود پیاده کنیم و به جهانیان نشان دهیم که مسلمان واقعی از چه خصلت‌هایی بهره مند است.

با این کار می‌توانیم نقشه‌های شوم دشمنان اسلام را که از مسلمان چهره‌ای منفور ساخته‌اند برملا کنیم.

نجمه کریمیان