زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در همین پیوند معاون  مهندسی و نظارت شرکت توزیع برق اصفهان در گفتگو با خبرنگار ربیع با اشاره به راه اندازی سامانه پایش هوشمند بروزرسانی جی آی اس (سپهر) برای اولین بار در کشور در اصفهان گفت: با استفاده از این سامانه مرکز مسیر تغذیه الکتریکی  مشترکی از کنتور تا پست فوق توزیع با همه جزئیات قابل رصد است ، حتی سطح مقطع کابل سرویسی که به خانه ها آمده در این سامانه مشخص می شود.

  مهرداد دادخواه  افزود: در سامانه سپهر باحجم اطلاعات بسیار وسیعی روبرو هستیم و این حجم اطلاعات وسیع در تجزیه و تحلیل شبکه خصوصا در زمان اتفاقات و یا در حالت دائم کار شبکه ،تجزیه و تحلیل ولتاژی که تحویل مشترک داده می شود بسیار اهمیت دارد

وی  به شبکه برق اصفهان اشاره کرد و افزود: این شبکه  شامل ۱۱ هزارکیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط و یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک می باشد که در این سامانه قابل رویت است و تمام اطلاعات مربوط به مکان و توصیف شبکه در این سامانه وجود دارد.

  نخستین سامانه سپهر کشور در اصفهان

مدیر دفتر کنترل پروژه حوزه معاونت مهندسی شرکت توزیع برق اصفهان نیز به ربیع گفت:اطلاعات این شبکه مرتب در حال تغییر است و تغییرات شبکه باید به نحو مطلوب و دقت بالا ثبت شود و اگر خطایی در دیتا وجود داشته باشد به صورت مکانیزه استخراج  وآشکار سازی می شود

  وحید متقی افزود: در کشورهای پیشرو و طبق استاندارد اقداماتی برروی این سامانه ها پیاده سازی می شود که خودپردازشی نام دارد یعنی سامانه ها به گونه ای طراحی می شود که ‌خودشان ،خودشان را پایش میکنند.همچنین در این سامانه ها برای اینکه خود پردازش شوند، دیتاهای دیگر سامانه ها را کنار هم قرار داده و از الگوریتم های پیشرفته استفاده می شود تا دیتای غیر قابل قبول در شبکه شناسایی شود.

 وی یادآور شد: در جی آی اس، سیستم اطلاعات مکانی در زیر ساختهای شرکت های برق و آب و گاز وظیفه جمع آوری اطلاعات شبکه را داراست که برای پردازش اطلاعات باید بسیار با دقت و با کیفیت باشد.این سامانه برای اولین بار در کشور پیاده سازی شده و اگر جایی اطلاعات ناصحیح وارد شده باشد به کاربرهای مربوطه هشدار می‌دهد.

*پایش هوشمند شبکه وظیفه اصلی شبکه سپهر  

متقی افزود: برای دسترسی به این سامانه تمامی اطلاعات کنتورهای هوشمند ،کلیدهای اتوماسیون ،دیتا لاگرهای نصب شده بر روی شبکه و کنتورهای بازار برق که هر ساعت اطلاعات خود را ارسال می کنند وارد این پروسه پردازشی می شوند و در۲۴ ساعت شبانه روز حدود ۳۰ میلیون رکورد پردازش و در خروجی این پردازش اطلاعات ناقص مشخص می شوند. همچنین با استفاده از روش‌های فورکستینگ ولتاژ خانه هایی که کنتور هوشمند ندارند بررسی می‌شود .

مدیر دفتر کنترل پروژه حوزه معاونت مهندسی شرکت توزیع برق اصفهان به مدت زمان طراحی سامانه سپهر اشاره کرد و گفت: برداشت جی آی اس که از سال ۸۸ آغاز شد و در سال ۹۲ اطلاعات آن تکمیل شد و از سال ۹۴ استفاده ازکنتورهای هوشمند و اتوماسیون در شبکه آغاز و همزمان با سامانه سپاد در سال ۱۴۰۰ طراحی و پیاده سازی شد ؛ در سال ۱۴۰۰ اطلاعات محاسباتی و مطالعاتی شبکه تکمیل و در حال حاضر پیاده سازی آن به اتمام رسیده است.

* پیاده سازی اولین سامانه سپاد در کشور

وی با اشاره به اینکه پایش هوشمند شبکه وظیفه اصلی شبکه سپهر است که مشخص می کند در چه قسمتی از شبکه اطلاعات نادرست وارد شده است  افزود:هر شرکتی که دارای اطلاعات جی آی اس ،اتوماسیون و کنتورهای هوشمند باشد می‌تواند از این سامانه استفاده کند.

  متقی با بیان اینکه شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به عنوان شرکت پیشرو درکل کشور همه محاسبات شبکه ،تخلفات و نشتی جریانات برق را به صورت خودکار با سامانه پردازشی سپاد رصد می کند افزود: این سامانه به غیر از شرکت توزیع برق اصفهان تنها در چند ایالت محدود آمریکا و با حجم بسیار محدود در حال فعالیت است .

زهرا نصیری