فاطمه براتی

پیمان نامدار در گفت‌وگو باربیع بابیان اینکه افرادی که سالمند هستند و سن بالا دارند، همچنین به بیماری مزمن مانند دیابت مبتلا هستند نیز دچار گرمازدگی می‌شوند، اظهار کرد: در لحظات اولیه ممکن است پوست مرطوب باشد که ناشی از فعالیت‌های طولانی مدت در هوای گرم است.

وی با اشاره به اقداماتی که لازم است باید برای فرد گرمازده انجام شود، ادامه داد: ابتدا باید از نیروهای درمانی و هلال احمر درخواست کمک کنند؛ سپس فرد را از محیط گرم خارج و به محیط خنک منتقل کنند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر کشور گفت: همچنین محیط اطراف فرد را با باد زدن یا کولر خنک کنند، لباس‌های بیمار گرمازده را به حداقل برسانند و با پارچه و ملحفه مرطوب بدن را بپوشانند و آب خنک و نوشیدنی‌های بدون کافئین و الکل بنوشانند.

وی افزود: نباید بدن فرد به حدی خنک شود که لرزش ایجاد کند، چون دمای بدن به سرعت افزایش می‌یابد. همچنین اگر بیمار بیهوش است یا حالت تهوع دارد به پهلو خوابانده شود.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر کشور خاطرنشان کرد: افراد در مسیر پیاده‌روی اربعین از کلاه، دستمال مرطوب و تمیز برای خنک کردن سر و صورت خود استفاده و به اندازه کافی آب بنوشند و نوشیدنی‌های دارای کافئین را کمتر میل کنند.

فاطمه براتی