به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حسن‌نیا معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و رئیس سازمان این سازمان در همایش سراسری معاونان راهداری و فنی و نظارت ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استانها با اشاره به این مطلب افزود:

سازمان در چند ماهه گذشته با بهره‌گرفتن از توان تخصصی نیروهای کارشناسی و مسئول در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، توانست در مدیریت بحران ایجاد شده در این بخش موفق عمل کند و تا حدود زیادی پاسخگوی مطالبات رانندگان تلاشگر شاغل در این بخش و  تأمین سایر مطالبات رانندگان عزیز همچنان در دستور کار مسئولان سازمان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد:

باتوجه به اینکه در کشور ما جابه‌جایی بیش از ۹۰ درصد کالا و مسافر از طریق محورهای مواصلاتی و جاده‌ها انجام می‌شود، لذا هرگونه مشکلی در ارتباط با این بخش، مستقیماً بر اقتصاد کشور اثرگذار است و همه مردم ایران از این امر تأثیر می‌پذیرند. در این راستا تلاش بسیاری صورت گرفت تا مشکلات یکی پس از دیگری حل شده و پاسخگوی نیازهای رانندگان عزیز باشیم. در واقع آنچه اتفاق افتاد ناشی از ترمیم و تنظیم روابط بین صاحبان کالا، شرکت و راننده بوده است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص انجام طرح راهداری زمستانی امسال گفت: انجام امور جاری راهداری و نگهداری راهها و ابنیه فنی آن باید در اولویت کاری معاونان و مسئولان راهداری در استانها باشد. اعتقاد ما بر آن است که اگر ابنیه‌ای نظیر پلها به خوبی مورد رسیدگی قرار گیرد، خسارات احتمالی وارده به آن به حداقل می‌رسد و با صرف هزینه‌ کمتری جبران خسارت می‌شود.

حسن‌نیا بر لزوم اجرای دقیق دستورالعمل‌های اجرایی ابلاغی از سوی دفاتر ستادی تأکید کرد و اظهار داشت: راهداری زمستانی فصل مشترک همکاری بخشهای مختلف سازمان به ویژه معاونت راهداری و حمل و نقل است. در این راستا همکاری، تعامل، دقت در اجرای دستورالعملها و استفاده درست از منابع و اعتبارات در انجام امور راهداری جاری نظیر پاکسازی جاده‌های قدیمی حاشیه جاده‌ها، نگهداری پلها و ابنیه، انجام امور مربوط به ایمن‌سازی و نظایر آن اهمیت شایانی دارد.

وی گفت: اولویت اکنون با احداث پروژه نیست بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی اجرایی صورت گیرد که از کلیه امکانات و داشته‌های حوزه راهداری بهترین استفاده صورت گیرد.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین افزود: از ابتدای سال تاکنون یک هزار میلیارد تومان اعتبار به کل کشور در زمینه راهداری اختصاص یافته است. درخصوص انجام راهداری زمستانی در استانها در چندین پارت تقسیم‌بندی منطقه‌ای انجام شده است که حلقه اول اولویت‌بندی در این مقطع زمانی، استانهای تهران، مازندران، گیلان، البرز، قزوین، زنجان و آذربایجان‌شرقی قرار دارند و در حلقه دوم، استانهای مرکزی، همدان، اصفهان، سمنان، خراسان‌رضوی و لرستان قرار گرفتند.

حسن‌نیا خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه پاییز امسال، پربارش است و پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش بی‌سابقه نسبت به سالهای گذشته می‌باشد، لزوم آماده‌باش کامل بخش راهداری در زمینه پرسنل و ادوات و ماشین‌آلات راهداری به ویژه بسیج و به کارگرفتن ماشین‌آلات استانهای گرمسیر به سوی استانهای سردسیر و بازگشایی راهها و محوره​ای شریانی در استانهای اولویت‌دار حائز اهمیت است و مورد تأکید قرار دارد.

​         توفیقات خوبی در زمینه تأمین مطالبات رانندگان بخش حمل و نقل جاده‌ای محقق شده است   امانی.jpgدر این نشست سراسری داریوش امانی عضو هیأت عامل و معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به توفیقات به دست آمده از سوی مسئولان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای درخصوص تأمین مطالبات رانندگان این بخش و رفع بحران به وجود آمده، افزود:

در این راستا از اواخر مرداد مکاتباتی با وزارت صمت درخصوص تأمین مطالبات رانندگان در زمینه قطعات یدکی ناوگان و لاستیک انجام شد. همچینن انجام مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور و در سطح وزرا انجام شده است که خوشبختانه در زخره مصوبات شورای امنیت کشور قرار گرفته و با کمترین تنش اجرایی شد.

وی افزود: یکی از مطالبات رانندگان، تن کیلومتر بود که جزء خواسته‌های اولویت‌دار آنان محسوب می‌شد در این خصوص تلاش و پگیری‌های بسیاری صورت گرفت و در حال حاضر مورد تصویب شورای عالی ترابری درآمده و در مرحله ابلاغ از سوی مقام عالی وزارت است.

معاون حمل‌ونقل سازمان بر ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور مسئولان اجرایی استانها در زمینه حمل‌‌ونقل و راهداری تأکید کرد  و افزود: در ادامه این نشست‌ها، تشکیل کمیته‌های ارزیابی و بررسی مشکلات ضرورت دارد تا پس از بررسی مصوبات و نظرات همکاران در حوزه‌های اجرایی و صف در استانها،‌ راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع و افزایش بهره‌وری با امکانات و وضعیت موجود اتخاذ گردد.

​اعتبارات اختصاص‌یافته باید به موقع و به نحو مطلوب هزینه شود

 تیموری.jpg

در ادامه این نشست محمد تیموری عضو هیأت عامل و معاون توسعه مدیریت و منابع با تشریح وضعیت اعتباری در حوزه‌های فنی و راهداری در ستاد مرکزی و استانها، بر لزوم هزینه‌کرد صحیح و مطلوب اعتبارات تأکید کرد و افزود:

تمامی معاونان فنی و نظارت و راهداری در استانها موظف هستند درخصوص اعتبارات و هزینه‌کرد به موقع آنها و عدم دپوی آن اقدام کردند، در بعضی استانها بسیاری از کارها را معاونان راهداری در امور قرارداد‌ها انجام می‌دهند این در حالی است که وظیفه مشخص معاونت فنی و نظارت این است که درخصوص کلیه قراردادها، انجام خدمت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد:

در هر سال، هر استان ۳۰۰ قرارداد را باید منعقد کنند که از معاملات کوچک،‌ متوسط و … را شامل می‌شود ولی متأسفانه تخصیص‌های استانی نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش داشته است در این خصوص باید تلاش شود در جهت تأمین منابع و اعتبارات استانی با دیگر مسئولان استان تعامل لازم صورت گیرد.

تیموری با اشاره به اینکه تأمین نمک و قطعات ماشین‌آلات راهداری باید از محل اعتبارات استانی انجام شود افزود:

باید با کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستانها هماهنگی لازم صورت گیرد این امر در جذب اعتبارات استانی و تقویت تعاملات درون استانها و همچنین تشریح ضرورت انجام امور راهداری به عنوان وظیفه‌ای ملی مؤثر است.

استفاده از سیستم توزین در حال حرکت در جهت حفظ روکش راهها و نگهداری پلها

 مداح.jpg

در ادامه برگزاری گردهمایی معاونان فنی و نظارت و معاونان راهداری ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانها، فرامرز مداح عضو هیأت عامل و نماینده ریاست سازمان در امور فن‌آوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری بر لزوم مستندسازی قراردادها به ویژه درخصوص ابنیه فنی و پلها تأکید کرد و خاطرنشان ساخت:

درخصوص تجهیز ماشین‌آلات راهداری به سیستم‌های مکانیاب (GPS) اقدامات خوبی صورت گرفته و درصد زیادی از ماشین‌آلات مجهز شده‌اند و درخصوص بخشی از ماشین‌آلات که به GPS تجهیز شده‌اند، اعتبار لازم به ادارات استانها اختصاص یافته است.

مداح همچنین افزود: طرح الزام به‌کارگیری شبکه بی‌سیم در زمینه راهداری زمستانی و نگهداری راهها اجرایی شده‌ است که به صورت پایلوت در بعضی از استانها اجرا شده است و در صورت موفقیت طرح، بی‌سیم‌های کارتی در کنار بی‌سیم‌های موجود قرار خواهد گرفت و در اجرای پروژه‌های راهداری استفاده می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: نقش پل‌ها در محورهای اصلی بسیار حائز اهمیت است در این راستا حفظ و نگهداری پل‌ها و روکش‌ راهها از طریق سیستم توزین در حال حرکت (WIM) امکان‌پذیر است. این سیستم‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند که معاونان راهداری و مجریان پروژه‌های راهداری در استانها می‌توانند از آن بیشترین بهره ‌برداری را داشته باشند.

با وجود کمبود اعتبارات، هزینه‌کرد صحیح اعتبارات راهداری ضروری است

 مطاعی.jpg

در ادامه این گردهمایی یک روزه که با حضور معاونین راهداری و فنی و نظارت استانهای سراسر کشور برگزار شد حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با مغتنم شمردن برگزاری این نشست‌های تخصصی در جهت تعامل و همکاری بیشتر مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه راهداری سازمان در سراسر کشور افزود:

رمز موفقیت و استفاده بهینه از این نشست‌ها، در اتخاذ تصمیم‌ها و رویکردهای مناسب و مطلوب در جهت اجرای هرچه بهتر امور راهداری در کل کشور از سوی مسئولان و مجریان این امر در مراکز استانها و شهرستانها است. باتوجه به زمستان پربارش امسال که از سوی سازمان هواشناسی کشور اعلام شده است، از همین الان بحث نگهداری راهها، ابنیه،‌انجام راهداری جاری زمستانی و تجهیز مناطق و محورها و به ویژه گردنه‌های برفگیر به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و آماده‌باش نیروهای راهداری لازم‌الاجراست و بسیار حائز اهمیت است.

مطاعی خاطرنشان کرد:

ما به اندازه کافی منابع در اختیار نداریم بنابراین باید در استفاده بهینه و اعمال درست هزینه‌کرد این اعتبارات و منابع دقت لازم صورت گیرد.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی از وضعیت موجود و کمبود اعتبارات به ستاد مرکزی در جهت اتخاذ راهکارهای لازم برای رفع مشکلات و موانع تأکید کرد و اظهار داشت:

در شهریور ماه به تمامی مسئولان راهداری در سراسر کشور دستورالعمل‌های راهداری زمستانی ابلاغ شده است. اکنون هر راهدارخانه‌ای در نقاط برفگیر باید با حضور نیروهای متخصص و آماده راهداری، مجهز به یک دستگاه گریدر، یک لودر و یک نمک‌پاش باشد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین افزود:

اعمال اولویت‌بندی در بحث هزینه‌کرد اعتبارات، تلاش در جهت باز بودن راههای شریانی حتی در زمان بارش برف سنگین و پس از آن اولویت بازگشایی راههای فرعی و روستایی همچنین استفاده از امکانات دهیاری‌ها در بازگشایی راههای روستایی، انجام امور جاری راهداری زمستانی نظیر انجام درواسیون پلها و پاکسهازی قنوها و همچنین استفاده از توان بخش خصوصی و استفاده از ماشین‌های بخش پیمانکاری به صورت قراردادی و اجاره‌ای در زمان بحران و بارش‌های سنگین از اهم امور راهداری زمستانی امسال مورد تأکید است که امید می‌رود با اجرای دقیق وظایف در این حوزه و همکاری و تعامل دست‌اندرکاران بخش راهداری زمستانی پربارش همراه با راهداری پویا، مستمر و با نشاط داشته باشیم.

اجرای سامانه مدیریت پروژه‌های عمرانی در چهار استان کشور

 مقبلی.jpg

در ادامه نشست سراسری معاونین راهداری و فنی و نظارت استانهای سراسر کشور خداداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت پروژه‌های عمرانی، آن را سامانه‌ای جامع درخصوص ایجاد اطلاعات (برآورد صورت وضعیت، تعدیل و …) بررسی، ثبت و بایگانی اسناد و کنترل پیشرفت پروژه‌های عمرانی تحت شبکه دانست و افزود:

این سامانه با امکان دسترسی مدیران و کاربران سازمانی، پیمانکاران، ناظرین و مشاوران مرتبط با این موضوع در سطح کشور طراحی شده است که باتوجه به تهیه و راه‌اندازی این سامانه در سازمان راهدرای و حمل و نقل جاده‌ای و شروع آموزش کاربران دفاتر ستادی و استانی، بهره‌برداری از این سامانه در استانها نیز آغاز شده است و به صورت پایلوت در چهار استان مورد استفاده قرار گرفته است و در مرحله بعدی در استانهای کل کشور اجرایی می‌شود.

وی به وجود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کل کشور اشاره کرد و درخصوص اعمال فرآیندهای نگهداری این آزادراهها به ویژه در زمان بارش‌ها و طرح‌ راهداری زمستانی افزود:

در حال حاضر ۱۹ آزادراه از سوی بخش خصوصی و شرکتهای آزادراهی نگهداری می‌شود که در این راستا مکاتبات مستمر و لازم با این شرکتها انجام شده و همچینن برگزاری جلسات هماهنگی با آنها و انجام بازدیدهای ادواری از این آزادراهها در دستور قرار دارد که باتوان این شرکتها، بتوانیم در کنار نیروهای راهداری سازمان، راهداری زمستانی هرچه بهتر امسال اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته برای ساخت ۵۰ پاسگاه پلیس راه، قرار دارد منعقد شد که ۳۵ پاسگاه آماده بهره‌برداری است و پیش‌بینی می‌شود به زودی همه پاسگاههای در دست احداث افتتاح و بهره‌برداری شود که با راه‌اندازی و آغاز به کار این پاسگاهها و استقرار نیروهای پلیس راه، پوشش مناسب برای کنترل تردد و ترافیک جاده‌ها، اعمال مدیریت ترافیکی و کاهش تصادفات انجام می‌شود.