به گزارش پایگاه خبری ربیع، سوریه باز هم محل جنگ‌افروزی‌ها شده است. پس از داعش، نوبت ترکیه است. ترکیه شمال سوریه، عفرین را مورد حمله قرار داده است. شهر عفرین در شمال غرب سوریه و در مرزهای ترکیه، یکی از مناطق شبه‌خودمختار در شمال سوریه محسوب می‌شود که کنترل آن در اختیار شبه‌نظامیان کرد است. ترکیه این شبه‌نظامیان را وابسته به پ.ک.ک و تروریستی می‌داند. در نگاه نخست به نظر می‌رسد ترکیه نگران مرزهایش است؛ زیرا ترکیه همواره از پ.ک.ک ابراز نگرانی کرده است.
از سوی دیگر ترکیه از اینکه یک قدرت کرد در کنار مرزهای جنوبی آن شکل بگیرد، نگران است؛ اما باید یادآور شد این اقدام ترکیه تجاوز به خاک کشور همسایه است و پیامدهای متعددی خواهد داشت؛ زیرا از یک سو اقدامات اخیر ترکیه، عملا مذاکرات آستانه و توافقات آتی را با شکست مواجه می‌کند؛ در حالی که روس‌ها برای طرح خود هزینه حیثیتی کرده‌اند و از سوی دیگر منطقه شمال سوریه منطقه تردد روس‌هاست و آنکارا نمی‌تواند پیش از جلب موافقت پوتین به چنین ریسکی دست بزند. همچنین ایران نیز از اقدام ترکیه ابراز نگرانی کرده است.
در توجیه این اقدام، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، عملیات عفرین را براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل مبنی بر حق دفاع از خود و در چهارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت برای مبارزه با تروریسم عنوان کرد و گفت: هیچ‌کسی نمی‌تواند ما را از رفع تهدید فرامرزی ترکیه منصرف کند.
در مقابل چنین ادعایی، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، اعلام کرد: دشمنی ترکیه در عفرین از سیاست‌هایی که نظام این کشور از روز اول آغاز بحران سوریه اتخاذ کرده و پایه آن بر حمایت از تروریسم و سازمان‌های تروریستی است، قابل تفکیک نیست.
در پایان باید گفت حمله ترکیه به عفرین سبب بروز تجزیه‌طلبی در سوریه بحران‌زده و نیز به تشنج در مناطقی با تنش کمتر منجر خواهد شد. همچنین تمام تلاش‌های مذاکرات صلح آستانه، سوچی و ژنو را از درجه اهمیت ساقط می‌کند.