مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عده‌ای که می‌خواهند از واقعیت‌ها فرار کنند یا مردم را با خود همراه کنند و حقی را باطل و باطلی را حق جلوه دهند سخن از انسانیت می رانند! اما این انسانیت گرایی آنها بظاهر کلمه حقی است که اراده باطل در آن مستتر است! از انسانیت حرف می‌زنند اما دوگانه گرایی دارند یکجا کشتن کودک و زن و پیرهای جامعه‌ای فاجعه دردناک و مقابل انسانیت است در جایی دیگر همان عمل جور دیگر توجیه می‌شود که گویی کودک کشی عین انسانیت است! فقط مقایسه کوچکی از درگیریها و کشته شدن کودکان در اوکراین و فلسطین و اظهار نظرها این دوگانه گرایی را بخوبی عیان می‌کند؟ امروز قدرتهای بظاهر بزرگی که از عنوان ابر قدرتی استفاده می‌کنند پشت سر کوک کش ها قرار گرفته‌اند و کودکی کشی را حق صهیونیسم می‌دانند؟ عده‌ای نیز در حال ترساندن مردم هستند که ما کجا و آنها کجا؟ اگر آمریکا بیاید فلان می‌شود و…مثل اینکه از طبل ترکیده ابر قدرتی آمریکا به هراس آمده‌اند و چون خود می‌ترسند مردم را نیز می‌ترسانند تا همراه پیدا کنند و به نوعی یار گیری کنند. به این فرمایش امام امیر المؤمنین علی (ع) یوجه کنیم که به ما سفارش می‌کنند که در راه هدایت از اندک‌بودن حق‌خواهان نهراسید «لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقله أهله» گرچه امروز حتی حق خواهان کم نیستند چون اگر حکومت‌ها دخالت نکنند خواهیم دید حق گرایان دنیا فراوان و فراوانند مگر نه این است که هرروز عده کثیری در جای جای دنیا برعلیه ظلم صهیونها شعار می‌دهند و از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند؟

این روزها مُد شده که برخی می‌گویند بهترین دین، انسانیت است و بهترین دین برای هر کس انسانیت او است. اما قرآن انسانیت را کرامت انسانی می‌داند که در حال شکسته شدن است و عده‌ای نمی‌فهمند؟

«وَ لَقَدْ کرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی‌کثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلا؛ و همانا فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا به حرکت در آوردیم و از طیبات روزی‌شان کردیم و بر بسیاری از آفریده‌های خود برتری‌شان دادیم.»

از جمله ویژگی‌هایی که قرآن کریم برای انسان برشمرده و به سبب اهمیت آن لازم است به صورت جداگانه مورد بحث قرار گیرد، کرامت انسانی است؛ قرآن کریم به کرامت ذاتی انسان باور دارد و آن را مبنایی ضروری برای کرامت اکتسابی او می‌داند؛ اما آنچه معیار و میزان قضاوت نهایی درباره انسان به حساب می‌آید، همانا کرامت اکتسابی است که در قرآن تحت عنوان «تقوا» از آن نام برده شده است و تقوا یعنی خدا ترسی و انسان خدا ترس انسان کشی و نسل کشی نمی‌کند؟ کسی فکر نکند انسان کش های صهیونیست از انسانیت بویی برده‌اند؟

 امام علی (ع) می‌فرمایند:《شنیده‌ام که مردی از لشکریان او (معاویه) به خانه زن مسلمان و زن دیگر غیرمسلمانی که در پناه اسلام جان و مالشان محفوظ بوده است، وارد شده‌اند و خلخال از پا و دست‌بند از دست و گردنبند از گردن و گوشواره‌های آنها را از گوش‌شان بیرون آورده و ربوده‌اند، در حالی که هیچ وسیله‌ای برای دفاع جز گریه و التماس نداشته‌اند. آنان با غنیمت فراوان برگشته‌اند بدون این که حتی یک نفرشان زخمی گردد یا قطره خونی از ایشان ریخته شود. اگر از این پس، مسلمانی از غم چنین حادثه‌ای بمیرد، جای ملامت نیست، بلکه به نظر من سزاوار است.》

آیا این نوع طرز فکر جز این است که کمال و اوج و ایده‌آل رسم انسانیت است؟ آیا هدف دین به معنای حقیقی‌اش که با تراز قرآن و معصومین (ع) می‌توان به آن دست یافت جز برای خدمت به انسان و رساندن بشر به نقطه آرمانی‌اش است؟ اما اینکه عده‌ای دم از انسانیت منهای دین می‌زنند چه؟ جهان با اینها چه شکلی است؟ جهان با شعار انسانیت بهترین دین است جهان وحشتناکی خواهد بود، نمونه کوچکش را در این روزها می‌بینیم که در غزه چه می‌گذرد؟! چشم در چشم جهان و با افتخار می‌گویند بیش از ده هزار انسان غیر نظامی را کشته‌ایم و بعد از این هم خواهیم کشت! آنوقت جهان مدعی انسانیت گرایی سکوت می‌کند و دم نمی‌زند در برابر این ستم.

چهره واقعی دین انسانیت همین است که می‌بینیم، جهان قدرت‌طلبی، زورگویی، ستمگری و هر روز گسترش کارخانه‌های اسلحه‌سازی و به روز شدن بی اخلاقی‌ها. چرا اینچنین؟ چون انسان دارای غریزه‌ها و فطرت‌های مختلفی است که اگر نتواند آن را مدیریت کند به افسارگسیختگی اخلاقی می‌رسد و نتیجه‌اش همین است که گوشه‌ای از آن را می‌بینیم. چند سال پیش جایزه صلح نوبل را دو ایرانی برنده شدند یکی شیرین عبادی و دیگری نرگس محمدی! هر دوی اینها فعال حقوق بشر هستند و مدعی انسانیت‌گرایی! برای هرچه که نوبل صلح گرفته‌اند به کنار! این جایزه‌ها نشان می‌دهد تراز جامعه جهانی برای حقوق بشر و انسانیت‌گرایی می‌تواند همین افراد باشد و انسانیت گرایی چه مقدار سقوط کرده است که اینگونه افراد که موید انسان کش ها هستند جایزه نوبل دریافت می‌کنند؟

این‌ها برای مبارزه مدنی با اسلام به نوبل صلح رسیدند اما نگاه کنید که در جریان نسل‌کشی غزه توسط اسرائیل که بیش از ده هزار کودک و زن و مرد بی گناه و غیر نظامی جانشان را از دست داده‌اند، بیمارستان‌ها را هم زده‌اند حتی اما در محکومیتش لب به سخن نمی‌گشایند که هیچ بلکه کشتارگران را ترغیب بر کشتار بیشتر می‌کنند و این کشتارها را حق می‌دانند و در جهت انسانیت!؟ برخی نیز با سکوتشان مهر تأیید می‌زنند. به راستی لعنت بر چنین حقوق بشری که این وسعت از ظلم و انسان کُشی جلوی چشمت اتفاق بیافتد و آنگاه ژست انسانیت گرایی به خودت بگیری و از ظالم حمایت کنی! لعنت به چنین جایزه‌های صلح که آغشته به خون انسان‌ها است.

برای همین نباید فریب شعار به ظاهر زیبای بهترین دین انسانیت است را بخوریم. این شعار بنا به شواهد و راه و رسم مدعیانش یک دروغ بزرگ در عصر حاضر است که عده‌ای ستمگر و همراه ستمگران دارند با ژست‌های شیک و مدرن به خورد برخی آدم‌ها! می‌دهند؟

مظفر حاجیان