دیدار مدیرعامل و معاونین آبفای کاشان با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان
محمدرضا اسدی مدیرعامل آبفای کاشان به همراه معاونین این شرکت با حضرت‌آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان دیدار و گفت‌وگو کردند.
نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در این دیدار گفت: اقدامات خوبی در حوزه‌ی آب زمان دولت مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی انجام شده است که کارهای ماندگاری برای کشور و مردم است. یاد دارم اون موقع با تعدادی از امامان جمعه خدمت آقای هاشمی رفسنجانی رسیدیم و گله کردیم که گرانی است و به همین واسطه نفوذ صحبت‌های ما در بین مردم کم شده است. ایشان در پاسخ گفتند تمرکز دولت روی پروژه‌های زیرساختی در حوزه‌ی آب شده و در آن موقع جمله‌ای گفتند که از خاطرم نمی‌رود؛ ایشان گفتند جنگ آینده جنگ آب است و باید از همین حالا برای آینده چاره‌اندیشی کنیم.
آیت‌الله عباسعلی سلیمانی یادآور شد: هرچند کارهای خوبی شده است ولی همچنان نیازمند کارهای بیشتری هستیم. در همین منطقه کاشان طی یکی دو سال اخیر الحمدالله بارندگی‌های خوبی داشته‌ایم ولی بر اساس گزارش‌هایی که به من رسیده است بخش زیادی از آن از دسترس خارج شده و نتوانسته‌ایم از آن برای تزریق به منابع زیرزمینی استفاده کنیم. لازم است اجرای طرح و پروژه‌هایی که به تقویت منابع زیرزمینی کمک می‌کند تسهیل و تسریع گردد.
نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان افزود: هرچند مملکت ما از دیرباز با مشکل بی‌آبی و خشکسالی مواجه بوده است ولی منابع سرشار آب در پیرامون ما بسیار است و کشور از هر طرف به منابع آب دسترسی دارد. از شمال و غرب و جنوب به آب می‌رسد. بنابراین کشور ما بیش از این که با مشکل و بحران آب مواجه باشد با بحران مدیریت آب مواجه است.
وی افزود: البته وزیر نیرو یک شخصیت جهانی در حوزه‌ی آب است و همچنین آقای مهندس جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که از نزدیک ایشان را می‌شناسم مدیری موفق است ولی نباید فراموش کنیم که کشور با کمبود اعتبارات مواجه است و به قولی کف‌گیر اعتبارات به ته دیگ آن خورده است.
سلیمانی افزود: اقدامات خوبی در زمینه‌ی آب و فاضلاب انجام شده است و شایسته‌ی تقدیر و تشکر است. همین که ۴۵ درصد از شهر کاشان تحت پوشش شبکه‌ی جمع‌آوری فاضلاب شهری قرار گرفته اقدامات ارزنده‌ای است و باید تلاش شود مابقی شهر نیز تحت پوشش شبکه‌ی جمع‌آوری فاضلاب شهری قرار گیرد و کاری کنیم تا قطره‌قطره‌ی آب در این منطقه‌ی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.
وی گفت: کاشان در سطح کشور به عنوان بهشت صنعت شناخته می‌شود و غالب صنایعی که در این منطقه مستقر شده است کم‌آب‌بَر است. حتی بر اساس گزارش‌هایی که به من رسیده است خط تولید صنایع فولاد نیز از تکنولوژی استفاده کرده است که نیاز چندانی به آب ندارد. با وجود صنایع مستقر در منطقه قطعاً یک لیتر پساب بدون مشتری نخواهد ماند. بنابراین باید از آب و پساب در منطقه حداکثر استفاده و بهره‌وری انجام شود.
نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان تأکید کرد: نما و چشم‌انداز آب در منطقه کاشان تابلوی گویای شهر برای آینده منطقه است. به همین خاطر باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای طراحی و تدوین گردد که تأمین و پیش‌بینی آب منطقه در بازه‌های ده‌ساله، بیست ساله و پنجاه‌ساله منطقه مدنظر و مورد توجه قرار گیرد.
الحمدلله دین اسلام سرشار از آموزه‌های آب است. پیامیر در جایی مبعوث شد که خشک‌ترین منطقه بود. جایی که خشکسالی و کم‌آبی را به خوبی لمس کرده‌اند. قرآن و احادیث و روایات منابع گسترده‌ای از اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب است. شاید بعضی از مسائل کمتر دیده شده است ولی آب به و فراوانی مورد توجه قرار گرفته و بهترین منبع و محتوا برای اقدامات فرهنگی در اختیار ما قرار داده است که بایستی آن را به خوبی در سطح جامعه، شهروندان و مردم آن را گسترش داده و آموزش بدهیم.
مدیرعامل آبفای کاشان در ابتدای این دیدار به تشریح وضعیت آب در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل پرداخت و گفت: آبفای کاشان تنها دستگاه اجرایی در شهرستان است که از سال ۱۳۷۱ به صورت مستقل و استانی اداره می‌شود. کاشان نخستین دشت در کشور است که در سال ۱۳۵۸ به عنوان دشت ممنوعه و بحرانی شناسایی و معرفی شد و از آن موقع تا کنون با خشکسالی و بحران بی‌آبی مواجه است. کاشان به لحاظ کمی و کیفی با چالش مواجه است. کم‌آب است و کیفیت آن مناسب نیست. به همین خاطر طرح انتقال آب از زاینده‌رود در سال ۱۳۷۴ مورد توجه قرار گرفته و پس از ده سال با انتقال ۱۵۰ لیتر آب به بهره‌برداری رسید. اکنون این مقدار به ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است و همچنان به واسطه‌ی خشکسالی‌های پی‌درپی که همه‌ی نقاط کشور را با مشکل مواجه کرده است ظرفیت خط انتقال نیز نتوانسته به ظرفیت نهایی آن که ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه است
در ادامه این دیدار مدیرعامل آبفای کاشان در ابتدای به تشریح وضعیت آب در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل پرداخت و گفت: آبفای کاشان تنها دستگاه اجرایی در شهرستان است که از سال ۱۳۷۱ به صورت مستقل و استانی اداره می‌شود. کاشان نخستین دشت در کشور است که در سال ۱۳۵۸ به عنوان دشت ممنوعه و بحرانی شناسایی و معرفی شد و از آن موقع تا کنون با خشکسالی و بحران بی‌آبی مواجه است. کاشان به لحاظ کمی و کیفی با چالش مواجه است. کم‌آب است و کیفیت آن مناسب نیست. به همین خاطر طرح انتقال آب از زاینده‌رود در سال ۱۳۷۴ مورد توجه قرار گرفته و پس از ده سال با انتقال ۱۵۰ لیتر آب به بهره‌برداری رسید. اکنون این مقدار به ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است و همچنان به واسطه‌ی خشکسالی‌های پی‌درپی که همه‌ی نقاط کشور را با مشکل مواجه کرده است ظرفیت خط انتقال نیز نتوانسته به ظرفیت نهایی آن که ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه است
مهندس محمدرضا اسدی افزود: ۷۰ درصد آب شرب و بهداشتی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل از طریق چاه‌هایی تأمین می‌شود که در نقاط مختلف دشت کاشان حفر شده است ولی کیفیت این آب به تنهایی برای شرب مناسب نیست. به همین خاطر با آب انتقالی از زاینده‌رود مخلوط شده تا به کیفیت قابل قبول برای شرب برسد.
وی یادآور شد: ۱۲ شهر تحت پوشش آبفای کاشان در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل است که ۶۶ روستای منطقه نیز از ابتدای سال جاری و با اجرای طرح یکپارچه‌سازی آبفای شهری و روستایی تحت پوشش آبفای کاشان قرار گرفته است.
اسدی گفت: از دیگر اقدامات آبفای کاشان اجرای طرح شبکه‌ی جمع‌آوری فاضلاب شهری کاشان و تعدادی از شهرهای تابعه است. اجرای طرح در کاشان با اعتباری بالغ بر ۷۷ میلیون یورو از طریق اعتبارات بانک توسعه اسلامی محقق شد که ۴۵ درصد از شهر کاشان را تحت پوشش قرار داده است. از این مقدار ۲۲ درصد از فاضلاب خانگی به شبکه‌ی جمع‌آوری فاضلاب شهری وصل شده و فاضلاب آن تصفیه و در اختیار فضای سبز شهرداری و صنعت قرار می‌گیرد.
وی افزود: ظرفیت تصفیه‌خانه که با جدیدترین تجهیزات و به صورت مدرن احداث شده است ۳۰۰ لیتر در ثانیه است که در حال حاضر با ظرفیت ۱۱۰ لیتر در ثانیه در حال بهره‌برداری است. تحقق ظرفیت کامل و نهایی تصفیه‌خانه فاضلاب شهری شهر کاشان در گرو مشارکت شهروندان در مناطق بهره‌برداری است و ضروری است فاضلاب خانگی به شبکه‌ جمع‌آوری فاضلاب شهری متصل شود.
مدیرعامل آبفای کاشان تصریح کرد: اتصال فاضلاب خانگی به شبکه‌ی جمع‌آوری فاضلاب شهری بر اساس آیین‌نامه‌ی عملیاتی شرکت‌های آبفا انشعاب آب و فاضلاب لازم و ملزوم همدیگر است ولی آبفای کاشان تلاش کرده است به قوه‌ی قهریه متوسل نشده و از طریق اقدامات فرهنگی ضرورت این کار را برای شهروندان تشریح و تبیین نماید.
اسدی گفت: یکی از ویژگی‌های طرح جمع‌آوری فاضلاب شهری کاشان انتقال ثقلی فاضلاب تا محل تصفیه‌خانه است و در هیچ نقطه از شهر نیاز به پمپاژ فاضلاب نداریم. فاضلاب در کلیه‌ی نقاط مناطق بهره‌برداری به صورت ثقلی جمع‌آوری شده و در خط‌القعر آن در میدان ولیعصر در عمق ۱۳ تا ۱۴ متری زیرزمین به سمت تصفیه‌خانه جاری می‌گردد.
وی افزود: بخشی از پساب تصفیه‌شده‌ فاضلاب شهری کاشان برای فضای سبز شهرداری کاشان به مناطق بالادست پمپاژ شده و بخشی از آن به شرکت‌های ذخیره‌‌سازی گاز و فولاد کویر پیش فروش شده است. شرکت فولاد کویر با احداث خط انتقال به طول ۲۰ کیلومتر پساب تصفیه‌شده را از محل تصفیه‌خانه به شرکت فولاد منتقل کرده و بزودی از آن استفاده خواهد کرد.
اسدی تصریح کرد: شبکه‌ی جمع‌آوری فاضلاب شهری در بخش دیگری از شهر کاشان که عمدتاً بافت قدیم است باقی مانده که ساز و کار قانونی آن برای مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم گردیده است تا از طریق بیع متقابل پساب آن را به مدت ۲۰ تا ۲۵ سال در صنعت استفاده کند.
مدیرعامل آبفای کاشان اظهار داشت: شورای فرهنگی شرکت نیز تلاش کرده است تا اقدامات فرهنگی درون سازمانی و برون سازمانی را در زمینه‌ی مدیریت مصرف آن معطوف نماید که باعث شده است با وجودی که تعداد مشترکین شرکت سالانه به طور متوسط سه تا چهار درصد افزایش داشته است مصرف آب به طور متوسط ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی در پایان یادآور شد: هزینه‌ی تمام‌شده آب برای شرکت آب و فاضلاب کاشان بر اساس استانداردهای حسابرسی در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲ هزارتومان است. این در حالی است که متوسط قیمت فروش حدود ۵۰۰ تومان است و مابه‌التفاوت هزینه‌ای است که غالباً از طریق ذخیره‌ی استهلاک سازمان تأمین می‌گردد. این بدان معنی است که اعتباری که باید صرف نوسازی و توسعه شبکه‌های آبرسانی و شبکه‌ی جمع‌آوری فاضلاب شهری شود صرف زیان ناشی از تفاوت قیمت آب می‌شود و باعث می‌شود که شرایط شرکت شکننده شود.