به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، دومین اجرای منتخب ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران به رهبری شهرداد روحانی شب گذشته در مجموعه کنسرواتوار چایکوفسکی شهر مسکو روی صحنه رفت.

کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو یکی از مراکز مهم تحصیلات عالی حوزه موسیقی در کشور روسیه است که در سال ۱۸۶۶ تاسیس شده و پس از کنسرواتوار سن پترزبورگ قدیمی ترین کنسرواتوار روسیه است. البته نام اصلی این کنسرواتوار در ابتدا «کنسرواتور سلطنتی مسکو» بود که از سال ۱۹۴۰ به نام پیتور ایلیچ چایکوفسکی تغییر نام داد.

سرگئی راخمانینف، والری آفاناسیف، ادوارد آرتمیف، ولادیمیر اشکنازی، لازار برمن، ادیسون دنیسوف، آلکسی گوروخوف، آرام خاچاتوریان، لئونید کوگان، گیدون کرمر، داوید اویستراخ، مستیسلاف روستروپوویچ،  رادیون شچدرین، ولادیمیر اسپیواکف از جمله هنرمندان شناخته شده در عرصه موسیقی هستند که از این کنسرواتوار فارغ التحصیل شده اند.

منتخب ارکسترهای دولتی ایران که به دعوت کنسرواتور چایکوفسکی در کشور روسیه به سر می برد، در این اجرا هم مانند کنسرت قبلی خود ضمن اجرای قطعاتی از آثار آهنگسازان برجسته روسی از جمله چایکوفسکی، چند قطعه از آثار آهنگسازان ایرانی از جمله حشمت سنجری، حسین دهلوی، احمد پژمان را اجرا کرد.

در بخش دیگری از اجرا نیز چهار قطعه با کلام و بی کلام ایرانی با مضمون ملی میهنی و سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی به آهنگسازی شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان و بابک زرین اجرا شد. سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی نیز همچون اولین اجرای این گروه در سن پترزبورگ به عنوان خواننده قطعات با کلام حضور داشت.

شهرداد روحانی در بخشی از این کنسرت ضمن ارائه توضیحاتی از روند انعقاد تفاهم نامه بنیادفرهنگی هنری رودکی با کنسرواتور چایکوفسکی برای اجرای چند برنامه موسیقایی در ایران و روسیه از روند تولید چهار قطعه بی کلام و با کلام مجموعه ارکسترها به مناسبت همزمانی حضور این گروه در ایام جام جهانی سخن گفت و پس از آن از حضور تماشاگران ایرانی و غیر ایرانی حاضر در سالن و میزبان روسی برای مهمان نوازی شان قدردانی کرد.

سومین و آخرین اجرای منتخب ارکسترهای دولتی ایران در روسیه، روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه پیش از بازی فوتبال تیم های ملی ایران و اسپانیا در شهر کازان برگزار خواهد شد.

در حاشیه کنسرت

-گفته می شد که با توجه به ارتباط خوب کارلوس کیروش و شهرداد روحانی، ممکن است سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در کنسرت حاضر باشد اما به دلیل همزمانی تشکیل جلسه فنی تیم ملی با کنسرت، این اتفاق میسر نشد.

-این اجرا در حالی برگزار شد که در اطراف محل برگزاری کنسرت، هواداران تیم های ملی مختلف تجمع کرده و به تشویق تیم کشورشان می پرداختند.

-برخلاف اجرای اول ارکستر در سنپترزبورگ که اکثر مخاطبان را شهروندان روسی تشکیل می دادند؛ به نظر می رسید در این اجرا مخاطبان ایرانی بیشتری حضور داشتند.

-اجرای منتخب ارکسترهای ایران در کنسرواتوار چایکوفسکی به طور کامل ضبط صوتی و تصویری شد و قرار است پس از مدتی در غالب یک مجموعه مستقل منتشر شود.

-بروشور این اجرا بر خلاف رسم معمول اجراهای تهران رایگان نبود و به قیمت ۳۰۰ روبل روسیه به فروش می رفت.

انتهای پیام/