زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، انتظار داریم اداره صنعت، معدن و تجارت استان بخش اقتصادی را به بخش خصوصی تفویض اختیار کند و همانگونه که با تفویض اختیاراتی که به خانه صنعت و معدن شد در طول این مدت بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ پروانه تأسیس صادر شد و کمترین دعوی را شاهد بوده ایم. از این پس هم می توانیم در زمینه های مختلف یاریگر بخش صنعت باشیم .

 رئیس هیئت مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان، در گفتگو با خبرنگار ربیع درباره حمایت های دولت از بخش خصوصی به این مسئله اشاره داشت که جامعه صنعتی استان با حمایت‌هایی که می‌توانست از دولت دریافت کند و پشتیبانی خانه صنعت و معدن توانست دغدغه‌های بسیاری را از این شهر بزرگ صنعتی کم کند و با وجود همه دشواری‌ها رشد ۴.۶ درصدی اقتصادی استان رقم خورد .

بزرگترین چالش صنعت گران اصفهان نبود  تسهیلات است

سید عبدالوهاب سهل آبادی ، با اشاره به اینکه لازم است دولت بخش خصوصی را در مباحث کارشناسی اقتصادی شرکت دهد افزود:  بزرگترین چالش صنعت گران تسهیلات است، زیرا زمانی که پول نیاز است، نیست و سرمایه در گردش واحد‌های صنعتی ما در حال کاهش است و بر همین اساس توسعه و بازسازی در صنایع اصفهان با سختی رو به رو است.

رئیس خانه صمت ایران، با انتقاد از بانک ها در پرداخت تسهیلات به کارفرمایان به این مسئله اشاره داشت که  بانک ها در ظاهر تسهیلات را ۱۸ درصد به کارفرما اعطا می‌کنند در حالی که در عمل تا حدود ۲۷ درصد سود از صنعتگر می‌گیرند که دولت باید به صورت جدی به این موضوع ورود و مشکل را حل کند.

 کتاب جامع صنعت اصفهان به چاپ رسید

وی با اشاره به برگزاری جشن صنعت و معدن دراصفهان که هفدهم تیرماه با حضور کارفرمایان، کارگران و مسئولان برگزار می شود گفت: خوشبختانه کتاب جامع صنعت اصفهان در این دوره به چاپ رسیده است که در آن بیش از پنج هزار واحد صنعتی به صورت کامل معرفی شده اند؛به‌زودی کار تدوین، تنظیم و انتشار آن انجام خواهد شد.

وی درباره منطقه صنعتی در شرق و جنوب اصفهان گفت: در زمان دولت سابق به این دلیل که قصد صدور مجوز منطقه صنعتی به اصفهان نداشتند با معاون اول دولت جلسه‌ای در این رابطه داشتیم، اما در این دولت استاندار افرادی را به عنوان شورای سیاست‌گذاری مناطق آزاد و بندر خشک انتخاب کرد.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: کارها در این شورا به خوبی در حال انجام است و امروز پس از ۱۲ سال مکاتبه، موضوع منطقه ویژه اقتصادی شرق اصفهان به عنوان یکی از مناطقی که باید احداث شود به تهران ارسال شد. زمین، آب، برق، دیگر تأسیسات و مجوزه‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی این منطقه اخذ یا حل و فصل شده است.

شرکت شهرک‌های صنعتی در قصه آب برای صنایع چندان فعال نیست

رئیس هیئت مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان درباره راهکاراهایی که برای حل مشکل آب در نظرگرفته شده است  به ربیع گفت: امیدوارم با همت اتاق بازرگانی و واحدهای صنعتی مسئله انتقال آب به اصفهان حل و فصل شود، شرکت شهرک‌های صنعتی نیزدر قصه آب برای صنایع چندان فعال نیست در حالی که اگر مشکل آب صنایع رفع شود رشد اقتصادی بیش از ۴.۶ درصدی استان را شاهد خواهیم بود.

سهل‌آبادی درباره تربیت نیرو های ماهر و تکنسین برای صنایع به کیمیای وطن گفت:با انعقاد قرارداد بین خانه صنعت و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان کارگران و افرادی که خواستار در صنایع هستند را در آموزشگاه های جوار صنعت و در محیط واقعی کار آموزش می دهیم  تا به صورت همزمان در کارخانه‌های و واحدهای صنعتی در کنار استادکاران حضور پیدا کنند و علاوه بر دریافت مجوز رسمی از فنی و حرفه‌ای، با فضای کار صنعتی هم آشنا شوند.

۱۲۰ کارخانه آجر در شعاع شهر اصفهان گاز مصرف می‌کنند

 وی آمارداد: استان اصفهان دارای ۹۵۰۳ واحد فعال صنعتی، ۸۷۳ واحد معدنی، ۱۸۷ هزار واحد صنفی با ایجاد اشتغال ۷۰۰ هزار نفری است. ۵۴۷ اتحادیه صنفی، ۲۴ اتاق اصناف، ۶۳۱ انبار کالا، پنج پایانه گمرکی، یک پایانه صادراتی، ۴۵ واحد سردخانه‌ای با ۳۹۸ هزار تن ظرفیت، ۱۱ باب سیلو، دو واحد نمایشگاهی در اصفهان و کاشان، و ۱۴۲ کارگاه قالی دست‌باف با اشتغال‌زایی برای ۲۷۰ هزار بافنده است.

سهل آبادی درباره تعیین تکلیف صنایع آلاینده در اصفهان  از جمله کارخانجات آجر و گچ  به کیمیای وطن گفت:حدود۱۲۰ کارخانه تولید آجر در شعاع ۳۰ کیلومتری اصفهان در حال حاضر از سوخت گاز استفاده می‌کنند مشکل این واحد ها  به دلیل گردوغبار  ومصالحی است که در تولید آجر استفاده می‌کنند که باید در این زمینه اصلاحاتی در جهت کاهش آلایندگی صورت گیرد.

 رئیس خانه صمت ایران افزود: انتظار داریم اداره صنعت، معدن و تجارت استان بخش اقتصادی را به بخش خصوصی تفویض اختیار کند همانگونه که با تفویض اختیاراتی که به خانه صنعت و معدن شد بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ پروانه تأسیس صادر گردید و کمترین دعوی را تاکنون شاهد بوده ایم.

زهرا نصیری