به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از مهر/ شست و شوی دهان بخشی جدایی ناپذیر از بهداشت دهان و دندان است؛ یکی از موارد مورد استفاده برای این منظور، دهان شویه است. هدف اصلی استفاده از دهانشویه ، مبارزه با بوی ناخوشایند و غیر قابل اجتناب دهان ناشی از خوردن غذا های مختلف است اما با این حال استفاده از دهانشویه ، مزایای دیگری همچون از بین بردن باکتری های دهان ، از بین بردن جرم دندان ، رفع خونریزی لثه و جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد.
دهانشویه های مختلفی در بازار به فروش می ‎رسد، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که خودتان با استفاده از وسایل موجود در آشپزخانه ، دهانشویه طبیعی و خانگی تهیه کنید ؟ در این قسمت از نمناک به ارائه و طرز تهیه چندین نوع دهانشویه خانگی و خاصیت اثر بخشی آن ها خواهیم پرداخت.

۱. دهانشویه جوش شیرین
جوش شیرین ماده ای عالی برای رفع بوی بد دهان و از بین بردن باکتری های موجود در آن است و طبیعت قلیایی آن سبب افزایش بزاق دهان می ‎شود که این امر به کاهش خاصیت اسیدی ایجاد شده توسط باکتری های خوراکی ناشی از مصرف نوشابه و کافئین کمک می ‎کند.

مواد لازم:
۱ قاشق چای خوری جوش شیرین یا بی کربنات سدیم
½ لیوان آب گرم

طرز تهیه :
نصف قاشق چای خوری نمک طعام و جوش شیرین را به نصف لیوان آب گرم اضافه کنید و قبل و یا بعد از مسواک زدن، دهان خود را به وسیله دهانشویه خانگی خود شستشو دهید.
این جوش شیرین را ۳ الی ۴ بار در روز تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

۲. دهانشویه نمک
شستشوی دهان با آب نمک به اندازه سایر دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین موثر است و این امر سبب کاهش جرم دندان ها و باکتری های خوراکی موجود در آن می ‎شود.

مواد لازم :
½ قاشق چای خوری نمک طعام
½ لیوان آب گرم

طرز تهیه :
مواد را با هم مخلوط کرده و دهان خود را به خوبی با آن شستشو دهید.
این دهانشویه را ۲ الی ۳ بار در روز تهیه و بعد از مصرف هر وعده غذایی مصرف کنید.

۳. دهانشویه آلوئه ورا
شستشو دهان با آلوئه ورا در کاهش شاخص های پریودنتال موثر است. آلوئه ورا همچنین سبب کاهش خونریزی لثه و جرم دندان ها نیز می ‎شود.

مواد لازم :
½ فنجان آب آلوئه ورا
½ فنجان آب مقطر
۱ قاشق چای خوری جوش شیرین

طرز تهیه :
مواد را با هم مخلوط کرده و دهان خود را با آن شستشو دهید.
این دهانشویه را روزانه ۳-۴ بار تهیه و مورد استفاده قرار دهید.