به گزارش پایگاه خبری ربیع،  رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۲۰۰ سند مورد تأیید بخش کنسولی قرار می‌گیرد میانگین تعداد اسناد بازرگانی تجاری دانشجویی که به تأیید بخش اسناد نمایندگی وزارت خارجه رسیده ۲۵ هزار سند در سال بوده و در سال ۹۶ بیشتر از ۲۸ هزار سند و در ۶ ماهه اول سال ۹۷ بالغ بر ۱۷ هزار فقره سند تأیید شده است.

  علیرضا سالاریان ، در پاسخ به سوالات کیمیای وطن مبنی بر اینکه اسنادی که در بخش تجاری دانشجویی صادر شده است بیشتر داشنجویان تمایل به حضور در کدامیک از کشورها داشتهاند ادامه داد:کشور های آسیای شرقی ، مالزی،آمریکای شمالی،کاندا،آمریکا؛اروپا،سوئد، درخواست داشته اند.

وی درباره مشکلاتی که زائرین اربعین در ایام ماه محرم برای صدور ویزا با ان روبه رو هستند به ربیع پاسخ داد: صدور رویداد توسط دفاتر کنسولی انجام می شود و ما امسال برای تسهیل در این زمینه به مدت دو هفته دفتر کنسولی عراق را در اصفهان دایر کردیم که روزانه ۳ هزار ویزا صادر می شد ، اما برای تسهیل در این زمینه باید دفتر گنسولی عراق در اصفهان ایجاد شود با توجه به میزان مراجعان و آمار بالای زائرینی که در این شهر وجود دارد.

سالاریان افزود: در سال گذشته تعداد گردشگران ورودی کشور ۵ میلیون نفر بوده است که سهم اصفهان به گفته رسانه‌ها حدود ۵۰۰ هزار نفر و در ۶ ماهه امسال سهم اصفهان به حدود ۲۹۰ هزار نفر رسیده است, آمار گردشگران ایرانی نسبت به کشورهای دیگر حتی کشور هم‌جوار مثل ترکیه با ۴۰ میلیون گردشگر آمار خوب و قابل بیانی نیست.

وی با اشاره به اینکه در موضوع گردشگری حلال نتوانسته‌ایم پرچم‌دار این برند باشیم این درحالی است که قصد توریست‌ها از سفر به ایران قطعاً تفریح نیست،آن‌ها برای دیدن جاذبه‌های گردشگری وارد کشور می‌شوند افزود:

نماینده وزارت امورخارجه در استان اصفهان در ادامه گفت: طی شش ماهه ابتدای سال جاری ۲۹۰ هزار گردشگر وارد اصفهان شده است که اکثرا نیز از کشورهای افغانستان و عراق بوده‌اند.

 وی افزود: دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی تعاملات خوبی با دانشگاه‌های همتای خود در جهان دارند. دانشگاه صنعتی معین همکاری دانشگاه‌های سوییس و دانشگاه اصفهان هم معین ژاپن و کره هستند. اگر همه نهادها مثل دانشگاه‌های اصفهان عمل کنند به خوبی اصفهان شناسانده خواهد شد.

گردشگری اصفهان با دنیا فاصله دارد

نماینده وزارت امورخارجه در استان اصفهان ادامه داد: گردشگری اصفهان با دنیا بسیار فاصله دارد حتی با دیگر شهرهای کشور نیز فاصله دارد و شیراز به نظر می‌آید جلوتر است.

سالاریان تصریح کرد: نمایشگاه‌های اصفهان نباید فقط به مخاطبین داخلی محدود شود باید مخاطب بین المللی را هم دید. خرداد سال آینده نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی خواهیم داشت و برای این مهم تلاش خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی اصفهان یکی از فعالترین اتاق‌های بازرگانی در ارتباطات بین المللی است.

نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان اظهار کرد: باید رسانه‌های اصفهان به زبان‌های دیگری جز فارسی فعال شوند و اصفهان را به دنیا ارائه کنند.

برند گردشگری با برند شهری تفاوت دارد

سالاریان اضافه کرد: برند گردشگری اصفهان یک کار تخصصی بود و حرفه‌ای صورت گرفته است، برند گردشگری لوگو نیست و قرار است برای یک شهر توریستی استاندارد تعریف کند.

وی افزود: برند گردشگری لوگوی گردشگری است و با لوگوی شهر اصفهان تفاوت دارد، یک شهر می‌تواند همزمان چندین لوگو داشته باشد.

نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان گفت: نمایشگاه باید برندینگ باشد، نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی باید با یکدیگر هماهنگ باشد، برای ۵ سال آینده قرار است برای خرداد ماه نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی داشته باشیم.

سالاریان تاکید کرد: آمار ما از نظر گردشگری ضعیف است، در سال گذشته ۵ میلیون نفر وارد کشور شده‌اند و ۵۰۰ هزار نفر به اصفهان وارد شده‌اند.

وی تصریح کرد: طی شش ماهه ابتدای امسال وضع بسیار کمتر شده است و به ۲۹۰ هزار نفر رسیده است و بیشترین ورودی به کشورهای افغانستان و عراق تعلق دارد.

نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان افزود: ما باید همه تلاش خود را برای گردشگری به میدان بیاوریم. شهرک سلامت و تقویت آن یکی از این تلاش ها است.

  پرواز هواپیمایی قطر از بهمن به اصفهان

سالاریان به موضوع ایرلاین ها اشاره و اظهار کرد: هواپیمایی قطری که از بهمن ماه اضافه خواهد شد با ۱۶۰ کشور دنیا ارتباط دارد، اما برای چنین توسعه‌هایی نیاز داریم که محدودیت‌های فکری و ذهنی را برداریم. مگر چه اشکالی دارد ما از ظرفیت این ایرلاین استفاده کنیم. متاسفانه ما در بخش هتل و ایرلاین انعطاف قیمتی نداریم.

وی افزود: متولیان فرهنگی و اصفهان باید یکسری از موضوعات را در زمینه گردشگری بپذیرند، چراکه تا به این لحظه حضور گردشگران خارجی تاثیر بد بر روی جامعه ما نداشته است، چراکه گردشگران خارجی ورودی به ایران برای خوشگذرانی نمی آیند آنها برای گردشگری فرهنگی و سالم به ایران می آیند.

در گردشگری حلال هم نسبت به ترکیه و مالزی عقب هستیم

نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان گفت: یک قسم از گردشگری در دنیا گردشگری حلال نام دارد، اما در مورد این گردشگری هم ما حضور نداریم و این مدل گردشگری نیز در دست ترکیه و مالزی قرار دارد.

سالاریان با اشاره به اینکه قیمت تور چین به ایران دو برابر ترکیه است و قیمت هتل‌های کشور زیاد است، تصریح کرد: اگر چرخ گردشگری بچرخد همه چیز راه می افتد، امروز کشور چین که ۱۱۰ میلیون گردشگر به سراسر دنیا ارسال می‌کند فقط ۱۰۰ هزار گردشگر به ایران می فرستد.

رسانه‌ها و صدا و سیما باید FATF و CFT را شفاف توضیح دهند

وی به موضوع FATF و CFT اشاره و اظهار کرد: باید منشا و مبدا تراکنش‌های عجیب در کشور مشخص باشد و هرکس می‌خواهد میزان معینی پول جابجا کند باید سند یا فاکتور داشته باشد، اگر این اتفاق رخ بدهد فرار مالیاتی در کشور نیست،  در موضوع FATF و CFT تراکنش های میلیاردی توسط بانک‌ها مانیتور می شود، باید در این زمینه ها کار شود، باید رسانه ها به میدان بیایند، در ایران اگر سختگیری شود همه غر می زنند، اگر سختگیری بانکی در ایران به وجود آید و مقررات شفاف بانکی مقرر و درست اجرا شود بسیاری از مشکلات اقتصادی این کشور حل خواهد شد .

نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان ادامه داد: FATF و CFT باید توسط صدا و سیما شفاف برای مردم باز شود، اینکه برخی می‌گویند اینها کاپیتولاسیون است صحبت‌های تعجب برانگیزی است چرا که ۱۹۰ کشور دنیا در این زمینه فعال هستند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان بیان کرد: وزارت امور خارجه در اصفهان نقش هماهنگ کننده بین اداره‌های وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و سفارت‌های خارجی مقیم تهران با سازمان‌های دولتی و خصوصی استان، ارائه و انجام خدمات کنسولی به شهروندان، معرفی ظرفیت‌های استان از طریق وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های کشور در خارج و سفارت‌های خارجی، تسهیل و هماهنگی سفر با هیاتهای خارجی به استان و کمک به توسعه اقتصادی استان از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه گردشگری و ارتقا همکاری‌های علمی و فناوری است.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگی وزارت امور خارجه در بخش اقتصادی اقدام به تهیه گزارش‌های اقتصادی در مورد همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی استان کرده، همچنین گزارش‌های توجیهی و محورهای مذاکراتی برای مدیران استان به مناسبت سفرهای هیات‌های خارجی به اصفهان ارائه می‌کند؛ همکاری در برگزاری سمینارها یا نمایشگاه‌های اقتصادی و تلاش جهت تبادل هیات‌های اقتصادی و بازرگانی خارجی و تنظیم ملاقات نیز توسط وزارت امور خارجه انجام می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان

سالاریان ادامه داد: اطلاع‌رسانی و انجام هماهنگی‌های لازم جهت مشارکت فعال شرکت‌های اصفهان در نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی خارج از کشور، تعامل مستمر و منظم با سازمان‌ها و دستگاه‌های اقتصادی و حمایت و پشتیبانی نمایندگی جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری با دستگاه‌های اقتصادی استان جهت پذیرش و اعزام هیأت‌ها با هماهنگی وزارت خارجه از اقدامات در بخش اقتصادی است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به وظایف این نمایندگی در امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی عنوان کرد: همکاری در انعقاد تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی و برقراری همکاری‌های دو جانبه استانی و پیگیری جهت اجرائی کردن تفاهمات، معرفی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان به سرمایه‌گذاران و معرفی جاذبه‌های گردشگری اصفهان از طریق سفارتخانه و کنسولگری در خارج از کشور و تلاش جهت تسهیل ورود گردشگران خارجی به اصفهان از طریق صدور روادید فرودگاهی شرح وظایف نمایندگی در امور مختلف است.

وی با بیان این‌که آمار فعالیت نمایندگی وزارت امور خارجه طی سال‌های حضور در استان اصفهان رو به افزایش بوده است، تصریح کرد: آمار صدور روادید فرودگاهی طبق گراف منحنی پیوست از ۳۵۰ روادید فرودگاهی در سال ۱۳۹۱ به نزدیک به ۵ هزار روادید در سال ۹۶ ارتقا یافته و در ۶ ماهه اول سال ۹۷ بالغ بر ۲ هزار فقره ویزا صادر شده است.

سالاریان عنوان کرد: برخی اقداماتی که از شهریور ۹۶ تاکنون انجام شده، شامل برگزاری نشست هسته‌ای در اصفهان، هماهنگی برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس با پیگیری اصفهان با توجه به دیپلماسی شهری و روابط خارجه، نشست اتاق بازرگانی فرانسه، امضا پروتکل همکاری بین شهرداری و هیأت سن‌پترزبورگ، دیدار و تعامل با امام جمعه، دیدار با مدیران ارشد شرکت‌های چینی، وزیر فرهنگ صربستان، هیأت اقتصادی از المان می‌شود.