مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دیروز ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی بود. بزرگداشت این روز در حالی با شکوه تر از سالهای گذشته بر گزار شد که در روزهای گذشته استکبار جهانی با استفاده از اتفاقاتی که با سرمایه گذاری او بوقوع پیوست کشور را با مشکلات فراوانی مواجه کرده بود و عده ای هر چند اندک از نظر تعداد وارد عمل شدند تا با خشونتی سنگین دست آوردهایی را نصیب دشمنان کنند و به نام مردم جو کشور را به هم بریزند؟ اما هوشیاری مردم و عدم همراهی مردم با آنان و از طرفی اظهار نگرانی ملی از اینگونه اقداماتی که جز خسارت برای کشور نداشته و نخواهد داشت آرزوی دشمن را با یاس روبرو کرد. و دیروز مردم که اصل اساسی کشور هستند آمدند و حرف آخر را زدند؟ مردم آمدند و با صراحت اعلام کردند اجازه نمی دهند به بهانه های واهی دشمنان وارد عمل شوند ویکپارچگی کشور را یکپاچگی بگسلند؟ همه کسانی که فکر و خیال بر داشتند و بفهمند ایران غیر قابل تجزیه است و برای همیشه یکپارچه خواهد ماند ایران بدون اقوام و مذاهبی که در جای جای کشور زندگی می کنند ایران نیست و هرگز دشمن به تکه تکه کردن این کشور دست نخواهد یافت؟ حالا سوال اینجاست که ملت کدامند؟ آنهایی که با صف های فشرده و فریادهای الله اکبر در روز ملی مبارزه با استکبار به میدان آمدند یا آنهایی که در خارج از کشور از بیگانگان حقوق می گیرند و پشت تریبون‌ها می نشنند و با اداهای مختلف به تحریک افراد می پردازند؟ اگر آنهایی که در روزهای اخیر دست به اقدامات زشت زدند از این ملتند و حرفی دارند مثل مردمی که دیروز آمدند بیایند و بدون تخریب و اهانت و پرده دری حرفشان را بزنند؟ هر چند خود می د انند که تعدادشان بسیار اندک است؟ البته برخی فکر نکنند حالا که مردم در ۱۳ آبان تمام آمدند و استکبار را محکوم کردند دیگر همه چیز گل و بلبل است؟ نه! بلکه این مردم به وظیفه ملی و دینی خود عمل کردند و حالا دست اندر کاران باید به جد و با تمام توان وارد عمل شوندو کمر همت ببندند تا مشکلات معیشتی و اقتصادی این مردم نجیب و ایثار گر و همراه کاهش محسوس پیدا کند؟ اقدام به حل مشکلات معیشتی هم مردم را امیدوارتر از گذشته می کند هم دشمن را بیش از پیش مایوس خواهد نمود و مسیر رشد کشور را هموار خواهد کرد.

آمریکا در روزهای اخیر که رگه‌ها و اقدامات تخریبی ضعیفی را در ایران مشاهده کرد بارها از عدم پیگیری برجام سخن گفت و حتی یکی از مسئولانش عنوان کرد به زودی ایران را آزاد می کنیم؟ ظاهرا این مسئولان هنوز نمی خواهند بفهمند ملت ایران بیش از چهل سال است از یوغ استکبار و استعمار آزاد شده و اجازه نمی دهد دیگران برای او تصمیم بگیرند؟ مردم در مقابله با استکبار تریدی ندارند و در این راه ثابت قدم و با اسقامت گام بر می دارند. آمریکا فکر می کند با قلدری مس تئان در ایران کاری از پیش برد اما سخت در اشتباه است! چرا که اینجا ایران است با ملتی مقاوم و استوار و مطمئن به نصرت الهی، اکنون پس از چهل و چند کسال تمام امید آمریکا در محاصره و تحریم بی سابقه اقتصادی اش و ایجاد جنگ‌های رسانه‌ای و ترکیبی به یاس تبدیل شده است که البته بصیرت مردم را نیز در دشمن شناسی ارتقاء داده است! بی شک یکی از محوری ترین مسائل دفاعی کشور، دشمن شناسی است. با شناخت دشمن می توان احتمال پیروزی و یا شکست را مشخص کرد و به ایجاد زمینه های دفاعی همت گماشت. درعرصه مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز دشمن شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از مهمترین عوامل در تأمین امنیت محسوب می شود. بر همین اساس بخش عظیمی از آیات قرآن کریم به معرفی دشمن اختصاص یافته است. درسیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز به دشمن شناسی توجه بسیار شده است. امروز و در شرایط حساسی که وجود دارد باید دشمن شناسی را یک اصل بدانیم و دایم مراقب باشیم. شناخت دشمن از ضروریات اولیه ای است که بقای کشور و ملت و یکپارچگی جامعه را تضمین می کند. در طول تاریخ جوامع، تمام شکست‌ها ناشی از بی توجهی به دشمن بوده است و ما که در مبارزه با ظلم و استکبار و هر گونه ستم هستیم باید دشمن شناس باشیم چه دشمن داخلی که از ناحیه دشمن خارجی تقویت و تزریق می شود و برای مقاصد او قلم و قدم می زند و از او درس و مشق می گیرد و چه دشمن خارجی که به هر نحو ممکن به ما ضربه می زند و موانع می تراشد و ما را در دنیا بد می نمایاند. اطلاعات موجود به ما نشان می دهد امروز، قدرت های بزرگ با ایجاد سازمان ها و تشکیلات اطلاعاتی و جاسوسی و اختصاص بودجه‌های کلان برای این مراکز، تلاش می کنند تا دشمنان بالقوه و بالفعل خود را شناسایی کنند قبل از آنکه نقشه دشمنان کارساز شود آن‌ها را درهم شکنند. این تشکیلات در تصمیم گیری و برنامه ریزی های اساسی این دولت ها نقش مهمی دارند. در مکتب رهایی بخش اسلام نیز درباره شناخت دشمن، توصیه های فراوان شده است. قرآن کریم نیز به شناخت دشمن، برای حفظ و سلامت جامعه سفارش کرده و در قالب داستان های عبرت آموز به معرفی دشمنان توحید در اشکال گوناگونی چون شیطان شناسی، منافق شناسی، طاغوت شناسی و کفار و مشرکان اشاره می کند. قرآن دشمنان اسلام را دارای خصلت های ناپسندی نظیر نژادپرستی، قانون شکنی، خوی استکباری، دنیاپرستی، حسادت و بدخواهی، تنگ نظری، خیانت، خشم و کینه، شیطان صفتی، خود را قیم مردم دانستن، و بالاخره بی شعوری می داند.

اینکه مقام معظم رهبری اینهمه بر دشمن شناسی تاکید دارند بدلیل ویژگی‌های ناپسندی است که دشمنان دارند حال اگر کسانی دل به دشمن ببندند و علاقه به ارتباط با او داشته باشند خود دشمنند نه دوست و عضوی از این ملت! لذا دشمن شناسی یک اصل مهم و اساسی است و امروز بیش از هر زمان ما نیازمند به شناخت دشمن و عمله های او هستیم! همان کسانی که در داخل با او همراهند و سعی بر تهی نمودن دل مردم دارند. آری، ملت سنگ تمام گذاشتند تا ببینیم مسئولان چه می کنند؟

مظفرحاجیان