به گزارش پایگاه خبری ربیع، درست یکسال از دوره ریاست جمهوری دولت سیزدهم می گذرد. یکسال از انتخاب اولین رئیس جمهور قرن جدید ایران اسلامی و اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته شده است. بدیهی است که فراز و فرودهای انقلاب اسلامی در نحوه تحقق آرمان ها و ارزش‌هاست و نه در اصل آن و انقلاب اسلامی در حالی قدم به دهه پنجم حیات خود نهاده که آحاد ملت و دوستانش در سراسر منطقه و جهان امیدوارانه آن را در گذر از چالش ها و به دست آوردن پیشرفت های خیره کننده همواره سربلند دیده اند. اکنون و پس از یکسال از دوره خدمتی رئیس جمهور خوبست گزارش عملکرد دولت در تحقق شعارهای انتخاباتی به اطلاع مردم برسد و بطور شفاف و ملموس به مردم گفته شود در جهت تحقق بیانیه گام دوم چه اقدامات موفقی صورت گرفته است؟ چرا که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دستورالعملی علمی و عملی برای دستیابی به اهدافی روشن در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که بند بند آن چراغ راهی برای حرکت سریع‌تر و مطمئن‌تر پیش‌روی مسئولان قرار داده است. در این بیانیه نکات بسیار مهمی برای چهل ساله دوم انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی بیان شده است. بدین معنا که در چهار دهه گذشته، سال‌های پرفراز و نشیبی را سپری کردیم و به هر شکل انقلاب به چهل سالگی و بلوغ کامل خود نائل آمد. حال، بیانیه گام دوم انقلاب برنامه‌ای است برای جبران و تکمیل برخی نواقص موجود در اهداف قبلی و تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای دومین مرحلهٔ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی خواهد بود و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد.

محوری ترین موضوع بیانیه گام دوم جوانان است دولت بگوید در جهت ورود عملی جوانان به گره گشایی مشکلات کشور چه اقدامی نموده است؟ تا چه حد دست جوانان را گرفته تا محوری ترین موضوع بیانیه محقق گردد؟ آیا حقوق های نجومی که روال شده بود متوقف شده یا مدیران همچنان با همان رنج حقوقی قبلی ها به خدمت پرداخته اند؟

یکی از اساسی ترین الزامات تحقق اهداف بیانیه گام دوم حضور مسئولان و مدیران پاکدست، متخصص، متعهد و در یک کلام جهادی در بخش‌های اقتصادی و استفاده از جوانان مؤمن و انقلابی است که به صورت واضح در بیانیه گام دوم مورد اشاره قرار گرفته است. در واقع، رهبر معظم انقلاب نقشه راه دولت سیزدهم و ویژگی‌ها و شاخص های مدیران تراز تمدن سازی نوین اسلامی را مورد توجه جدی قرار داده‌اند آیا اکنون همه مدیران در این ترازند؟ آیا تشنه قدرت در دایره مدیران نفوذ نکرده است؟ آیا مدیران امروز حاضر به استفاده آر تجربیات مدیرانی هستند که سالها با هزینه بیت المال به گنجینه تجربه دست یافته‌اند؟ و آیا آزمون و خطا در تصمیم‌ها و اقدامات رخت بر بسته است؟

بی شک جهاد بزرگ برای نیل به تمدن سازی و ساختن ایرانی بزرگ در دهه های آینده نیاز به انرژی جوانی و انگیزه مومنانه دارد. تجربه‌های گذشته ثابت کرده است که گام اول انقلاب اسلامی با حضور جوانان مومن و با انگیزه با پیروزی برداشته شد و در دفاع مقدس به اوج افتخار خود رسید. قطعا پیشران گام دوم انقلاب نیز که بس سخت تر و پر خطرتر است نیاز به جوانانی شجاع و با انگیزه دارد که بتواند ایران اسلامی را از مشکلات متعدد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برهاند و به قله تمدن سازی نوین اسلامی برساند اما جوانان شیفته خدمت و به دور از جاه و مقام و مآل خواهی؟ جوانان پرهیز کننده از شعارهای پرطمطراق غیر عملی بلکه جهادگر بی منت و خود را فراموش کرده! فرصتهای مادّی کشور فهرستی طولانی را تشکیل میدهد که مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند میتوانند با فعّال کردن و بهره‌گیری از آن، درآمدهای ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی‌نیاز و به معنی واقعی دارای اعتمادبه‌نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف نمایند. آیا مدیریت دستگاهها منطبق بر این شاخص ها منصوب شده آند؟

از عناصر سازنده مدیران گام دوم، توان مدیریتی بالا و پرتلاش بودن است که با آمیختن نگاه ایمانی ویژگی قبلی به مدیریت جهادی نیز تعبیر میشود. در یک تعریف ساده میتوان گفت پرتلاش بودن و مدیریت جهادی یعنی با کمترین امکانات و منابع، بیشترین بهره‌وری را در حداقل زمان به وجود بیاوریم. در واقع، وجود دو عنصر اثربخشی (انجام کار درست) و کارایی (درست انجام دادن کار) لازمه ابتدایی یک مدیر جهادی است. شاخص هایی که در سالهای اخیر به ندرت در ساحت دولت دیده شده و حالا باید دید مدیران فعلی که نزدیک به یکسال از عمر مسئولیتشان می گذرد در این تراز قرار دارند؟ قطعا گزارش عملکردها می تواند جامعه را به نمره دهی و شناخت وضع موجود رهنمون نماید. دولت باید در سالگرد آغاز مسئولیت خود بگوید در راستای تحقق نگاه و نگرش تمدنی چه کرده است؟ بی تردید در گام دوم انقلاب هدف نهایی رسیدن به تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) است حالا باید دید بر نامه های فرهنگی و حتی سایر ابعاد مسئولیتی چه اقدام موثری داشته اند. حالا نوبت به مرحله تمدن سازی و مقدمه سازی حکومت جهانی مهدی موعود (عج) رسیده است. چنانچه فرمودند: «این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست نزدیک خواهد کرد».

بیانیه گام دوم، سند و منشور نقش‌آفرینی انقلاب اسلامی در عرصه ملی و بین‌المللی است. گام دوم انقلاب در حقیقت می‌خواهد علاوه بر پیشرفت چشمگیر ایران، پیام جهانی و منطقه‌ای انقلاب اسلامی را صادر کند لذا گزارش چگونگی حرکت در این راه یک ضرورت است. در انتظار گزارش اقدامات عملی دولت در یکساله اخیر خواهیم ماند. بیات دستاوردهای سال اول اعتماد آفرین و امید زا خواهد بود. انشاالله