مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، درآستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و روزهای نشاط سیاسی به سر می بریم در این ایام نامزدهای انتخاباتی در حال برنامه ریزی برای تبلیغات هستند. نامزدها و طرفداران و اعضاء ستادهاشان به دنبال تبلیغاتی هستند که بتواند توانایی ها آنها را اثبات کند و موجب جلب نظر مردم شده، و خلاصه رای مردم را سبب گردد. تردیدی نیست که مجلس دوازدهم مجلسی است که ریل گذاراجرای برنامه توسعه هفتم خواهد بود. مجلسی که لازم است تک تک اعضایش از همین حالا برنامه مهار تورم و رشد تولید و حل مشکلات معیشتی مردم را ارائه نمایند تا مردم با چشم باز و بصیرت و شناخت کافی بتوانند بهترین را انتخاب کنند و اتفاقا خود کاندیداها نیز از دیگری را قوی تر و سزاوارتر دیدند کمک کنند تا او وارد مجلس شود. تردیدی نیست که این مجلسی که تشکیل می شود باید از پختگی لازم برخوردار باشد تا بتواند این مهم را به انجام برساند. آنچه در ادامه می آید برخی ویژگی‌هایی است که یک کاندیدای نمایندگی برای چنین مجلسی باید داشته باشد. این ویژگی‌ها سر خطی است برای کسانی که اهل تحقیق و دقت در رای دادن هستند ودر فرصت باقیمانده تا انتخابات می توانند به صورت پرسش از هر یک از کاندیدا ها بپرسند. خاصه اینکه در روزهای آینده کاندیداهای نمایندگی مجلس با حضور مداوم در شبکه‌های اجتماعی و در محافل و مجالس وارد معرفی خود خواهند شدو فرصت برای گفتگوی مستقیم و بی واسطه فراهم خواهد آمد.

۱-امام فرمودند نمایندگان باید طعم تلخ فقر را چشیده باشند حال باید دید

کدام نامزدها از فقر باخبرند ومی توانندعدالت را نه در توزیع همه جانبه و متوازن فقر، بلکه در توزیع متناسب ثروت ساری و جاری کنند و چقدر به این نکته معتقدند.

۲-آیا حوزه مسئولیت نمایندگی را می شناسند؟ نماینده نباید وعده ای خارج از حوزه مسولیت خود به مردم بدهد.

۳- حداقل تجربه چند مسئولیت اجرایی را داشته باشد و تفاوت قانونگذاری و اجرا را بداند و با نیازهای مردم آشنایی داشته باشد.

۴- منافع ملی را بشناسد و تشخیص دهد.

۵- تمام آمال و آرزویش خدمت به مردم باشد وایجاد رضایتمندی مردم برایش مهم باشد.

۶-  به دنبال مآل و منال ومقام برای خود و وابستگان و گروه و حزب و …نباشد و سابقه رانت نداشته باشد.

۷- آشنایی با طرح های عمرانی و بودجه داشته باشد.

۸- وظایف ارگان‌ها و نهاد را بشناسد و تمیز دهد.

۹-محورهای اصلی هر یک از برنامه‌های توسعه قبلی کشور را بداند و با برنامه‌های توسعه آشنا باشد.

۱۰-مشکلات و نیازهای فرهنگی کشور را به دقت رصد کرده و معتقد به مبارزه با جنگ نرم و دشمن باشد.

۱۱- به مبارزه با مفاسد اقتصادی معتقد باشد واشتغال زایی را در توسعه اصل بداند.

۱۲-با سیاست های ابلاغی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و حتی امنیتی آشنا باشدو راه نجات را در آن بداند و چشمش به دست بیگانگان نباشد.

۱۳-کشاورزی را محور استقلال نداند.

۱۴ – در دوران مبارزه و رقابت انتخاباتی بی تقوایی نداشته باشد.

۱۵ – با مردم و همراه با مردم باشد و اصل مردمی بودن نظام را متوجه باشد.

البته ۱۵ مورد مذکور بخش کمی از ویژگی‌های ضروری یک نماینده است که باید مورد توجه قرار گیرد و الا دهها شاخص دیگر باید کنار این موارد گذاشته شود انشاالله مردم دقت لازم را خواهند داشت و به دور از تاثیرات تبلیغات به آن توجه خواهند نمود. فرصت زیادی نمانده است و جامعه باید آمادگی لازم را برای حضور حداکثری و رای به نامزدهای اصلح پیدا کنند. و البته انتخابات خبرگان که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در جای خود باید طرح موضوع گردد اما در اینجا اشاره ای خواهیم داشت. امام خامنه ای فرموده اند: «اهمیت انتخابات خبرگان -که شاید هیچ کدام از انتخاباتهای کشور به این درجه‌ی از اهمیت و حساسیت نباشد- در این است که با این انتخابات، مردم افراد خبره‌ی مورد اعتماد خودشان را انتخاب می‌کنند تا اینها آماده‌ی به کار باشند برای لحظه‌ی حساس فقدان رهبری در کشور.» ۱۳۸۵/۸/۲

حقیقت این است که «ماندگاری انقلاب» و ادامه‌ی حرکتِ انقلابی ملت ایران بر اساس «مکتب و خط امام خمینی (ره)» در گرو عملکرد صحیح و زمان‌شناسانه‌ی خبرگان ملت است. چنانچه خبرگانی عالم و انقلابی به نمایندگی از مردم در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته و عملکردی درست و به‌موقع داشته باشند، این حرکت ادامه خواهد یافت.

در این چارجوب و با فهم‌ِ دقیق این حساسیت‌ها است که رهبری، مردم را در این انتخابات به عمل کردن براساسِ «بصیرت» و انتخاب افرادِ «صالح، مؤمن، دارای قدرت تشخیص، باتقوا، عالم و انقلابی» سفارش می‌کنند:

«نکته‌یی که مهم است، این است که ملت در انتخاب خبرگان، باید با بصیرت عمل کند. چشمهایتان را باز کنید، از خدا مدد بخواهید و ببینید که چه کسانی را انتخاب می‌کنید. افراد صالح، مؤمن، لایق، افرادی که می‌توانند مصلحت دین و دنیای مردم را تشخیص بدهند، افرادی که دارای تقوای کافی هستند و آنها را از لغزش باز می‌دارد، افراد عالم، انقلابی و کسانی را که تجربه‌ی سالهای گذشته نشان داده است که در خط درست حرکت کرده‌اند و راه درست را شناخته‌اند، انتخاب کنید. این، چیز خیلی مهمی است.» ۱۳۶۹/۶/۲۱ اکنون انتظار می رود مراجع ذیصلاح با دقت تمام سوابق نامزدها را بررسی و کسانی که از صلاحیت لازم برخوردارند و می توانند نماینده تراز ملت ایران باشند را به ملت معرفی کنند و از هرگونه مسامح پرهیز نمایند ضمن اینکه فرصت کافی برای ایجاد نشاط سیاسی نیز فراهم گردد. به امید حضور حداکثری و با بصیرت مردم در انتخابات یازدهم اسفند ماه و آفرینش حماسه ای دیگر در تاریخ حضور.

مظفر حاجیان