به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، مهرداد پهلوان‌زاده  اظهار کرد: شطرنج ایران از سه سال گذشته که در رده ۵۱ جهان قرار داشت اکنون با ۱۳ پله صعود در رده ۲۸ دنیا قرار دارد و در آسیا نیز در سه سال گذشته در رده ششم بودیم و هم‌اکنون به رده سوم آسیا صعود کردیم به‌زودی رده شطرنج کشور بهتر از این نیز خواهد شد.

رسیدن به یک رویای دست‌نیافتنی در جام ملت‌های آسیا/شکست چین و هند برای نخستین بار

رئیس فدراسیون شطرنج در ادامه افزود: در مسابقات قهرمانی تیمی آسیا و همان جام ملت‌های آسیا در هر سه بخش سریع، برق‌آسا و استاندارد اول و بالاتر از چین و هند قرار گرفتیم و قهرمان آسیا شدیم که پیش‌ازاین شکست چین و هند یک رویای دست‌نیافتنی بود، البته در رنکینگ هنوز در رده سوم آسیا هستیم چراکه چین و هند خیلی بالاتر از ما و چین در رده دوم جهان و هند نیز در رده ششم جهان قرار دارد.

امیدواریم مقصود لو در مسابقات قهرمانی جوانان جهان ترکیه قهرمان شود

وی با اشاره به برنامه‌های پیش روی فدراسیون شطرنج گفت: مسابقات قهرمانی جوانان جهان را در پیش رو داریم که از فردا در کشور ترکیه برگزار می‌شود که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و آقای پهلوان مقصود لو شماره یک این مسابقات است و امیدوار هستیم بتواند مقام قهرمانی را کسب کند.

شرکت در المپیاد جهانی گرجستان

پهلوان‌زاده ادامه داد: بعد از مسابقات ترکیه در مسابقات المپیاد جهانی در کشور گرجستان که به‌صورت تیمی برگزار می‌شود شرکت خواهیم کرد که حدود ۱۷۰ تیم در این مسابقات حضور دارند و از اول مهر سال جاری آغاز و تا ۱۴ مهرماه به طول می‌انجامد.

رئیس فدراسیون شطرنج همچنین اظهار داشت: فکر می‌کنم ایران بتواند در این مسابقات نتایج خوبی را کسب کند با توجه به این‌که تیم کشور یک تیم خیلی جوان است و میانگین سنی ۱۸ سال است و یکی جوان‌ترین و با آینده‌ترین تیم‌های جهان را داریم.

برای مسابقات المپیاد جهانی احتمالاً با مربی هلندی ادامه می‌دهیم

وی در خصوص سرمربی هلندی به خدمت گرفته‌شده برای تیم ملی بیان کرد: این مربی هلندی برای مسابقات قهرمانی جام ملت‌های آسیا به خدمت گرفته شد که با توجه به عملکرد راضی‌کننده ایشان، احتمالاً برای مسابقات المپیاد جهانی نیز مربی تیم ملی شطرنج باشد.

پهلوان‌زاده با اشاره به مبحث استعدادیابی بیان داشت: تفاوت و درواقع ویژگی مثبت شطرنج این است که مانند سایر رشته‌های ورزشی محدودیت سنی ندارد و در شطرنج همین‌که مسابقات ویژه رده‌های سنی را به‌طور منظم و تفکیک‌شده برگزار کنیم بهترین روش استعدادیابی است و تاکنون هم خیلی خوب جواب داده و در تمامی استان‌ها قهرمانی رده‌های سنی شطرنج مرتب برگزار می‌شود.

در سطح اول کشور نیاز به مربی خارجی داریم/ بهترین داوران جهان را در بالاترین سطح داریم

رئیس فدراسیون شطرنج با اشاره به تعداد مربیان و داوران داخلی تصریح کرد: تعداد مربیان و داوران داخلی برای مسابقات رده‌های سنی خیلی خوب و کافی است و فقط در سطح اول کشور است که به مربی خارجی احتیاج داریم و در خصوص داور، بهترین داوران جهان را در بالاترین سطح داریم.

وی با اشاره به شطرنج خراسان شمالی بیان کرد: شطرنج خراسان شمالی به‌سرعت در حال پیشرفت است و تعداد مدارس خصوصی شطرنج در این استان به ۵ مدرسه رسیده که علاوه بر هیات استان هیات شهرستان‌ها نیز فعال هستند و تعداد ریتینگ داران این استان به ۱۰۰ نفر رسیده و فکر می‌کنم به‌زودی بیشتر هم خواهد شد.

پهلوان‌زاده با اشاره به امکانات خوب استان همچون هتل بین‌المللی، گفت: با مذاکره با مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی علاقه‌مند هستیم که میزبانی مسابقات دهه فجر که فجر چهلم است و می‌خواهیم خیلی باشکوه برگزار کنیم به خراسان شمالی بدهیم و این می‌تواند قدم مثبتی برای حرکت روبه‌جلوی شطرنج استان باشد.

از بین‌المللی شدن جام اترک استقبال می‌کنیم

وی همچنین با اشاره به جام اترک بیان کرد: با توجه به اینکه عمر زیادی از تأسیس استان خراسان شمالی نمی‌گذرد پایه‌گذاری چنین جامی خیلی خوب است و نوید آینده‌ای خوش را برای شطرنج خراسان شمالی می‌دهد.

رئیس فدراسیون شطرنج ادامه داد: با توجه به موفقیت جام اترک در سه دوره‌ای که تاکنون برگزارشده، می‌طلبد که فعالیت‌های سطح بالاتر نیز صورت بگیرد و از برگزاری جام اترک در سطح بین‌المللی یا به‌صورت open استقبال می‌کنیم.

لازم به ذکر است پیش از ظهر امروز مجمع انتخاباتی رئیس هیات شطرنج خراسان شمالی با حضور رئیس فدراسیون شطرنج برگزار شد و درنهایت نقی هجرتی تنها کاندیدا بارأی کامل اعضای مجمع بار دیگر به ریاست هیات شطرنج خراسان شمالی درآمد.

گفتنی است ایران حدود ۳۰ هزار شطرنج‌باز دارد که در فدراسیون جهانی دارای شناسه هستند که ۱۰ هزار از این تعداد درجه پیدا کردند و داخل کشور نیز حدود ۱۰۰ هزار شطرنج‌باز وجود دارد.

انتهای پیام/