به گزارش پایگاه خبری ربیع، علی قاسم زاده در این نشست پرسش و پاسخ و پر تنش و با سوالات بسیار منتقدانه خبرنگاران که با قطعی برق و در فضایی تاریک در سالن همایش خانه مشروطیت اصفهان برگزار شد، افزود: از بودجه عمرانی اصفهان همچنین ۶۰ درصد به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص دارد و در حال حاضر ۶۰۹ پروژه از ۱۰۴۷ پروژه مصوب شهر برای اجرا طی امسال در حال انجام و فعال است و ۵۵۲ پروژه از ۶۰۹ پروژه فعال، انحرافی کمتر از ۵ درصد دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۶۴ پروژه در حال طراحی، ۴۹ پروژه در مرحله تملک و آزاد سازی، ۳۰ پروژه معطل یا منتظر الزامات مطالعات، ۲۷ پروژه به اتمام رسیده است، اظهارداشت: ۴۱ پروژه هم هنوز شروع نشده است.

** اضافه شدن فضاهای تفریحی جدید در صفه و ناژوان

قاسم‌زاده درباره توسعه فضاهای گردشگری شهر گفت: سعی شده است فضاهای موجود همچون شهر رویاها بهره‌ور شود و این فضاها توسعه یابد که جزء مقاصد سفر گردشگران استان و مسافران خارج استان شده است،.

وی بیان داشت:در این راستا فضاهای جدیدی به فضاهای تفریحی شهر در صفه و ناژوان اضافه شده است و همچنین سه پروژه کلان هم داریم که در صورت قطعی شدن آن را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری در صدد توسعه منظرگاه‌های شهر است، ادامه داد: در گذشته مردم از منظر صفه لحاظ زیرساخت آن را آماده کنیم، مردم از زوایای دیگر می‌توانند شهر خود را تماشا کنند و اگر آماده شد، معرفی خواهم کرد.

** تا پایان سال؛ اصفهان از دو شبکه آب شرب و پساب برخوردار می شود

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگاران در ارتباط با اقدامات انجام شده در زمینه مشکلات زیست‌محیطی شهر اظهار کرد: در برنامه راهبردی شهرداری، هدف اولمان هدف زیست‌محیطی و رفع مشکلات این حوزه بود که بخش عمده با نگاه به همین مسائل انجام شده است و در حد استطاعت شهرداری به پروژه‌های انتقال آب کمک کرده است، از سویی  دیگرپنج هزار هکتار فضای سبز داریم که با وجود خشکی زاینده‌رود، تلاش کردیم آن را با کمک پساب زنده نگاه داریم و بر این اساس اولین شهری هستیم که ۲ شبکه آب یعنی‌شرب و پساب خواهیم داشت.

** ۱۶ ایستگاه خط ۲ مترو در زیر شهر در حال فعالیت است

قاسم‌زاده با یادآوری اینکه در توسعه حمل‌ونقل عمومی، یکی از اتهامات این است که چرا تمرکز را بر رینگ چهارم و قطار شهری گذاشتیم، بیان داشت: می‌توانیم‌ کارهای سطحی و شعاری انجام دهیم اما راه‌حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی است؛ بر این اساس کاری که در اصفهان در خط ۲ مترو انجام شده، سابقه نداشته است و در حال حاضر ۱۶ ایستگاه زیرِ شهر برای این امر فعال است.

وی با اعلام اینکه در بودجه سالجاری بیش از شش هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط ۲ پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: خط یک مترو روزانه ۱۲۰ هزار مسافر جابه‌جا می‌کند که اگر این امر نبود، روزانه ۴۰ هزار خودروی بیشتر در خیابان های شهر تردد می‌کردند و بر این اساس اگر خط ۲ و حتی ۳ احداث شود، شهر از ترافیک و آلایندگی نجات پیدا می‌کند.

شهردار اصفهان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گره‌های اولویت‌دار شهر اصفهان گفت: گره‌ها، همان گره‌های ابتدای مسئولیت بنده در سمت شهرداری است و همچنان برطرف نشده است.

**گذر کمرزرین برای حفظ آثار تاریخی پیاده‌راه می شود

در بخش دیگری از این نشست پر انتقاد و پر چالش که با صعه صدر شهردار اصفهان در پاسخگویی به سوالات خبرنگاران همراه بود، شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت گذر کمر زرین پس از بیرون آمدن لایه های طلایی و تاریخی شهر اصفهان از دل خاک گفت: با انسداد معبر کمرزرین، مزاحمت‌هایی برای اهالی محل ایجاد شده بود، از این رو اهالی محله استشهادیه‌ای برای دادستان نوشتند و خواستند که این مسیر مجدد به حالت قبل بازگشته و آسفالت و ماشین‌رو شود.

قاسم‌زاده افزود: پیرو این درخواست دادستان نیز جلسه‌ای گذاشت و برای دادستان توضیح داده شد که این پروژه یک پروژه خاص، حساس و بخشی از هویت تاریخی ماست و نمی‌توانیم آن را بپوشانیم و محو کنیم.

وی ادامه داد: دادستان تاکید کردند کاری کنید معبر باز شود و در عین حال محور تاریخی که پیدا شده را محفوظ نگه دارید و در معرض دید گردشگران قرار دهید که دو هفته پیش طراحی آن انجام شد و طرح اولیه فاز یک را دانشگاه هنر در حال انجام است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: به محض نهایی شدن فاز دوم با حفظ اکتشافات به عنوان نشان تاریخی، محور در حد پیاده‌ راه بازگشایی خواهد شد.

** کار چاق کنی همچنان ادامه دارد

قاسم‌زاده همچنین با اشاره به موضوعاتی مانند کارچاق‌کنی در شهرداری گفت: هنوز موفق به زدودن این مساله نشده‌ایم و دلیل آن نیز ملاحظات فرهنگی‌ است، این پدیده اضلاع مختلف دارد که ما در ضلع کارکنان، برخورد و پیگیری لازم را انجام می‌دهیم و ضلع دیگر آن بدلیل آشنا نبودن مردم با ضوابط و قوانین است.

زهرا زرفشانی