به گزارش پایگاه خبری ربیع، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان گفت: بیشترین گروه سنی درگیر وآسیب دیده حوادث چهارشنبه آخر سال جوانان ۱۵ تا ۲۵ ساله هستند به همین دلیل نقش خانواده ها و والدین در کاهش حادثه و مصدومان ناشی از آن اهمیت ویژه ای دارد.

  غفور راستین  در نشست خبری که به مناسبت چهارشنبه آخر سال در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: آمار حادثه و مصدومان چهارشنبه آخر سال در چند سال اخیر بویژه از سال ۹۳ تا ۹۵ روند نزولی داشت اما در سال ۹۶ افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سال ۹۵ اورژانس استان اصفهان به حدود ۷۰ مصدوم حادثه های چهارشنبه آخر سال امداد رسانی کرد، افزود: این تعداد در سال گذشته به ۹۱ مورد با ۲۰ درصد افزایش، رسید.

راستین با بیان اینکه از بین مصدومان سال گذشته ۱۴ نفر در مراکز درمانی بستری شدند، خاطرنشان کرد: پارسال یک مورد قطع عضو دست بین مصدومان اصفهان وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه ترقه های استاندارد موجود در بازار بسیار کم است، تصریح کرد: از نگهداری این مواد محترقه در داخل جیب، کیف و هرجا که حرارت یا جریان برق وجود دارد باید خودداری کرد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان، صدای انفجار ترقه را برای گروه های حساس مانند افراد مسن و مادران باردار بسیار خطرناک دانست و گفت: ترقه ها از انواع مواد محترقه و خرده های آهن، شیشه و سنگ تشکیل شده اند و انفجار آنها در محل هایی مانند پمپ بنزین، داخل خودرو و مخازن سوخت، فاجعه آفرین است.

راستین با اشاره به اینکه کارهای فرهنگی و اطلاع رسانی برای پیشگیری از حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال از ۲ ماه گذشته در استان اصفهان آغاز شد، افزود: ما هنوز با مشکلاتی مانند نبود مسیر (لاین) امدادرسانی در شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اصفهان مواجه هستیم.

وی از مردم خواست تا در هرگونه حادثه سوختگی، فرد مصدوم را در اسرع وقت از محل حادثه، دور و با پرهیز از هرگونه خود درمانی یا دستکاری در محل حادثه دیده از جمله چشم، اورژانس ۱۱۵ را خبر کنند.

راستین با اشاره به آماده باش حدود ۶۰ بیمارستان و ۱۴۵ پایگاه اورژانس در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: بیمارستان های سوانح سوختگی امام موسی کاظم(ع)، فیض، الزهرا(س)، امین، آیت الله کاشانی و فارابی بطور ویژه برای درمان مصدومان حادثه های چهارشنبه آخر سال آماده باش هستند.

به گفته وی از بین مصدومان حوادث چهارشنبه سوری ۸۰ تا ۹۰ درصد سوختگی ها مربوط به مردان و ۱۰ تا ۲۰ درصد مربوط به زنان است و ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها عابرانی هستند که نقشی در ایجاد حادثه نداشتند.