پیشخوان » نجمه کریمیان
کد خبر : 1038406
سه شنبه - 14 فروردین 1403 - 16:04
نگاهی به سریال تلویزیونی «رستگاری»؛

دریچه‌ای از عالم ماورا

رستگاری عنوان سریال رمضانی شبکه دو سیما است که به کارگردانی مسعود ده نمکی تولید شده است. حسن وارسته فیلمنامه این سریال را در ژانر ماورایی نوشته است.داستان این مجموعه با حال و هوای ماه رمضان و در ۳۰ قسمت به نگارش درآمده است. به طور کل سریال‌هایی با مضمون معنوی بیشتر در ماه رمضان دیده می‌شوند و بر مخاطب تأثیر می‌گذارند.

دریچه‌ای از عالم ماورا

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رستگاری عنوان سریال رمضانی شبکه دو سیما است که به کارگردانی مسعود ده نمکی تولید شده است. حسن وارسته فیلمنامه این سریال را در ژانر ماورایی نوشته است.داستان این مجموعه با حال و هوای ماه رمضان و در ۳۰ قسمت به نگارش درآمده است. به طور کل سریال‌هایی با مضمون معنوی بیشتر در ماه رمضان دیده می‌شوند و بر مخاطب تأثیر می‌گذارند.

این اولین سریالی نیست که در ژانر ماورایی و عالم برزخ ساخته شده است. پیش از این نیز در دهه ۸۰ و ۹۰ نیز شاهد نمایش آثاری همچون پنج کیلومتر تا بهشت، سقوط یک فرشته، سی امین روز، کمکم کن و …بودیم که مورد استقبال بینندگان قرار گرفت. به طور کل سریال‌های ماورایی با محوریت روح و عالم برزخی به دلیل جذابیتی که به دنبال دارند سبب همراهی مخاطب می‌شوند. در واقع بینندگان چنین فضایی را دوست دارند و علاقه مندند بدانند بعد از مرگ چه اتفاقاتی رخ می‌دهد به همین دلیل به نظر می‌آید این سریال مخاطبان فراوانی را به خود جلب کرده باشد.

بازیگران چهره‌ در رستگاری به ایفای نقش پرداختند که در دیده شدن آن تاثیرگذار بودند. از جمله این بازیگران محمود پاک نیت، مهدی سلوکی، نفیسه روشن، علیرضا استادی، افشین سنگ چاپ ،رامبد شکرابی و …هستند.

محمود پاک نیت با وجود نقش‌های متعدد در کارنامه هنری خود اینبار با یک نقش متفاوت دیگری ظاهر شده است. مابقی بازیگران این مجموعه از جمله علیرضا استادی و محمود مقامی نیز برای اولین بار در نقشی متفاوت بازی می‌کنند. این سریال پرکاراکتر است و بیش از ۱۰۰ بازیگر در آن نقش آفرینی دارند.

داستان این سریال با ماجرای مردی به نام رئوف شده می‌شود و در ادامه اتفاقاتی مربوط به دیگر شخصیت‌های سریال به نمایش در می‌آید. از طرفی در این سریال رفت و آمد ارواح سرگردان به دنیای مادی مطرح است. ده نمکی در این سریال از جلوه‌های ویژه جدید درباره روح و عالم برزخ بهره گرفته که برای اولین بار دیده می‌شود و روح‌ها پشت و رو دارند و کاملاً شیشه‌ای هستند. این در حالی است که پیش از این در سریال‌های ماورایی روح با یک لباس سفید دیده می‌شد.

تیتراژ خلاقانه این سریال نیز یکی از نقاط قوت رستگاری است و موضوع رستاخیز را بیان می‌کند که افرادی که از دار دنیا رفته‌اند از گور برمی خیزنند.

بررسی کارنامه هنری ده نمکی نشان می‌دهد علیرغم آثار ضعیفی که داشته اما اغلب آثارش مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. از سویی سریال رستگاری به دلیل اینکه مضمونی ماورایی دارد و به مسئله حق الناس و احترام به والدین و آثار آن در عالم برزخ می‌پردازد می تواند مخاطب را به سوی خود جلب خواهد کرد.

نجمه کریمیان