پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1028960
یکشنبه - 28 خرداد 1402 - 13:02
به مناسبت سالروز شهادت امام محمد تقی (ع)؛

درس هایی از سیره «باب المراد»

امروز روز شهادت نهم اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است.روزی که شیعه بار دیگر یتیم شد و غم سرتاسر عالم را فرا گرفت.جوانترین امام شیعیان در حالی از این دنیای فانی راهی دیار باقی شد که او را به صفات و ویژگی های شاخصی می شناختند.

درس هایی از سیره «باب المراد»

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز روز شهادت نهم اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است.روزی که شیعه بار دیگر یتیم شد و غم سرتاسر عالم را فرا گرفت.جوانترین امام شیعیان در حالی از این دنیای فانی راهی دیار باقی شد که او را به صفات و ویژگی های شاخصی می شناختند.این ویژگی ها به عنوان درسی برای زندگی هر فردی به شمار می آید که می توان با الگو گیری از آنها راه و رسم درست زندگی کردن را برگزید، و چه الگویی بهتر از امام جواد (ع) که می تواند چراغ راه زندگی جوانان باشد.حال در این نوشتار قصد داریم به بیان برخی از ویژگی های شاخص ایشان و درس هایی که از آنها می توان کسب نمود بپردازیم.

از مشهورترین صفات و ویژگی های ایشان جود و بخشش است که یادآور صفات خداوند است و در وجود ایشان مجسم شده است.به گونه ای که وقتی افراد به ایشان مراجعه می کردند نیازهای مالی و حتی نیازمندی های علمی و فکری را حل می کردند و گره گشای مشکلات مردم بودند.

درسی که از این ویژگی امام می توان گرفت اینکه در این دوره و زمانه که بخشش و دستگیری کم رنگ شده با تاسی از این امام بزرگوار نسبت به یکدیگر و در تمام ابعاد بخشش داشته باشیم و نه تنها در مشکلات مالی بلکه در علم و دانش نیز خود را از دیگران دریغ نکنیم.متاسفانه آنچه در جامعه و یا حتی خانواده ها مشاهده می شود اینکه افراد در بسیاری از موارد وجود بخشش را در زندگی نادیده گرفته و با یکدیگر همدلی ندارند.بدین ترتیب روح معنویت از آسمان وجود پرواز می کند.بنابراین این درس مهمی است که از سیره امام جواد (ع) می توان گرفت.

درس بعدی از ویژگی های امام جواد صبر و بردباری به هنگام سختی ها است.این ویژگی نیز بر خلاف گذشته در بسیاری از مردم رنگ باخته و جای خود را به عجز و ناله و ناامیدی داده است. آستانه صبر و تحمل افراد به قدری کاهش یافته که کمتر کسی در برابر مشکلات و سختی های بوجود آمده در زندگی صبر پیشه می کند.حال می توان با پرورش معنویات و توکل به خدا این ویژگی را در وجود خویش رشد داد و در زندگی به کار بست.

یکی دیگر از درس هایی که از سیره باب الحوائج می توان آموخت احترام و مدارا با مردم است‌.بدین وسیله می توانیم با بسط این ویژگی در جامعه فضایی مملو از کمک به هم نوع و اتحاد را ترسیم کنیم.و اما درس بزرگی که از امام جواد )(ع) آنهم در زندگی زناشویی می توان به کار بست و از آن به عنوان سپری در برابر طلاق و خاتمه یافتن یک زندگی استفاده نمود،مدارا و صبر در برابر همسر است.

امروزه به دلایل گوناگونی بسیاری از زوجین با مشکلاتی در زندگی مواجه هستند که در این میان اختلاف نظر هایی بین آنها وجود دارد. اگر یکی از دو طرف صبر و مدارا نداشته باشد جاده زندگی زناشویی به بن بست ختم شده و پایان می پذیرد.بنابراین با وجود اینکه امام جواد (ع) می توانستند همسر خویش را که دختر مامون بود و از قضا از لحاظ اعتقادی و خانوادگی اهل ایمان نبود طلاق ندادند و با وی مدارا کردند و مرتکب طلاق نشدند.حال می توان با الگوگیری از ایشان جلوی بسیاری از طلاق ها را گرفت و به خاطر خدا مدارا کرد.

بنابراین می توانیم به عنوان یک شیعه با مطالعه سیره امام محمد تقی (ع) درس های بسیاری بیاموزیم و در زندگی به کار بندیم.زیرا امامان بهترین الگوها در زندگی فردی و اجتماعی هستند که متاسفانه ما شیعیان برای شناخت سیره و ویژگی آنها کوتاهی کرده ایم در حالی که می توانیم با عمل به رهنمود ها و تاسی از ویژگی های آنها دنیا و آخرتی نیکو برای خود بسازیم.

نجمه کریمیان