به گزارش پایگاه خبری ربیع،یکی از کارکردهای مهم BIOS یا همان UEFI مادربردها تشخیص و پشتیبانی از پردازنده نصب شده است، به همین منظور برای پشتیبانی از هر نسل جدید از پردازنده‌ها، به یک نسخه جدید از BIOS نیاز است. اما یک مشکل اساسی وجود دارد و آن محدودیت گنجایش حافظه تراشه‌های BIOS است.

هم اکنون اغلب مادربردها از یک تراشه ۱۲۸ مگابیتی (۱۶  مگابایتی) برای BIOS استفاده می‌کنند که گفته می‌شود تعداد بالای پردازنده‌های جدید باعث شده حجم آنها برای پشتیبانی از پردازنده‌های جدید کافی نباشد. گفته‌ می شود برخی سازندگان ناچار شده‌اند برای پشتیبانی از پردازنده‌های جدید AMD، کُدهای مربوط به پشتیبانی پردازنده‌های قدیمی‌تر Bristol Ridge را حذف کنند. این تغییر می‌تواند باعث شود مادربردها از پردازنده‌های Bristol Ridge پشتیبانی نکنند و برای کاربران مشکل ساز شود.

هم زمان یک سازنده مادربرد تأیید کرده به‌کارگیری تراشه‌های ۲۵۶ مگابیتی در مادربردها، تا دو برابر گران‌تر از تراشه‌های ۱۲۸ مگابیتی تمام می‌شود که می‌تواند باعث افزایش قیمت، به ویژه در مدل‌های ارزان قیمت شود. ظاهراً برخی سازندگان یک راه حل برای این مشکل دارند و آن استفاده از یک جفت تراشه ۱۲۸ مگابیتی است که البته پیچیدگی‌ها و دردسرهای خود دارد.

در صورتی که معرفی پردازنده‌های جدید ادامه یابد و  پشتیبانی از آنها به مادربردهای جدید بیاید، احتمالاً سازندگان مادربرد ناچار خواهد شد پشتیبانی از مدل‌های قدیمی‌تر را حذف کنند. یکی دیگر از راه‌های ممکن، کاستن از حجم رابط گرافیکی است که البته آسان نخواهد بود. ممکن است برخی سازندگان ناچار شوند برای پشتیبانی از پردازنده‌های جدید برخی قابلیت‌های BIOS را فدای آن کنند.