نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، خداوند در این روز کعبه از زیر آب بیرون آورد و زمین از زیر حرم الهی گسترش پیدا کرد.

خداوند نخستین رحمتش را در این روز از حرم خویش آغاز کرد و زمین را برای فرزندان آدم فراهم نمود تا روزی و نعمت‌های او برای بشر گسترش پیدا کند.

در باب امروز از حضرت علی (ع) روایت است که فرمود: نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در روز بیست و پنجم ماه ذی القعده، روز دحوالارض بوده است. و هرکس این روز را روزه بدارد و شب آن را به عبادت بپردازد، به پاداش عبادت صد ساله رسیده است؛ عبادت صد ساله‌ای که روزهای آن را به روزه و شب‌های آن را به عبادت گذرانیده است. و هر جماعتی که در این روز گِرد هم ایند و به ذکر پروردگار بپردازند، پراکنده نخواهند شد مگر آنکه خواسته‌های آنان برآورده خواهد شد و در این روز هزاران رحمت از سوی پروردگار نازل می‌شود که نودونه درصد آن از آنِ کسانی است که روزش را به روزه و ذکر مشغول باشند و شبش را به احیا و عبادت.

همچنین آیه ۳۰ سوره نازعات وَالْأَرْ‌ضَ بَعْدَ ذَٰلِک دَحَاهَا؛ و زمین را پس از آن گسترانید»، تنها آیه‌ای است که به دحو الارض اشاره دارد.

امام رضا (ع) نیز درباره این روز می‌فرماید:

روز بیست و پنجم ذیقعده (روز دحوالارض) روز ولادت ابراهیم خلیل (ع) و عیسی مسیح (ع) است و روزی است که زمین از زیر کعبه گسترده شده است.

در این روز با فضیلت که سرچشمه رحمت الهی است اعمال ویژه‌ای وارد شده. و نسیم الهی بر بندگان وزیده می‌شود و یک فرصت معنوی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا روح و جان خود را با رحمت پروردگار تازه کنند و عطر بخشش وجودشان را فراگیرد.

از جمله اعمال این روز بافضیلت، روزه داشتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.

احیا و شب زنده داری شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت است.

ذکر و دعا.

انجام غسل به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوص آن است.

همچنین یک دعای ویژه در این روز آمده است که در بخشی از این دعا، به مسأله دحوالارض چنین اشاره شده است: ای خدایی که خانه کعبه را گسترانیده و دانه را شکافتی و سختی را برطرف ساختی، از تو می‌خواهم در این روز از روزهایت که حق آن را بزرگ نمودی، هر گرفتاری و مشکلی را برطرف سازی.

چه خوب است بندگان در این روز به پاس نعمتی که خداوند در اختیار آنها قرار داده و آن هم تولد زمین به درگاهش به راز ونیاز بپردازند و شکر کنند.

نجمه کریمیان