به گزارش پایگاه خبری ربیع، مهدی قیصری، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سن ورود به دانشگاه‌های علمی کاربردی تغییر کرده است گفت: پیش از این رسالت دانشگاه بیشتر بر جذب دانشجویان شاغل بود، اما در سال گذشته حدود ۷۰ درصد ورودی‌ها سن کم داشتند و تازه از دبیرستان و هنرستان فارغ التحصیل شده بودند. ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در رشته تخصصی خود شاغلند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود در سال جاری تعداد پذیرش شدگان جوان دانشگاه علمی کاربردی به ۸۵ یا ۹۰ درصد برسد و تعداد دانشجوهای شاغل کاهش یابد ادامه داد: جنس دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی از نوع افراد علاقه مند به رشته‌های خاص است که سریع جذب بازار کار می‌شوند. توانایی افراد در عمل است و هرچه بیشتر رشته‌ها را گسترش دهیم باز هم علاقه‌مند وجود دارد.

وی از اعطای مراکز دانشگاهی جدید به تمام مجموعه‌های کسب و کار فعال خبر داد و گفت: تمام مجموعه‌های دارای محیط کسب و کار فعال می‌توانند درخواست فعالیت مرکز دانشگاهی داشته باشند و از بنگاه‌های خصوصی برای ایجاد دانشگاه حمایت می‌کنیم.

 برگزاری دو رویداد شتاب در حوزه سنگ و نمک

وی از برگزاری دو رویداد شتاب در دانشگاه خبر داد و گفت: یک رویداد در حوزه نمک در واحد آران و بیدگل و رویداد شتاب در حوزه سنگ در تیران برگزار خواهد شد.

قیصری عملکرد حوزه روابط بین الملل این دانشگاه، را چنین تشریح کرد که تفاهم نامه همکاری با اداره مهاجران برای آموزش مهاجران کشورهای همسایه از جمله افغان و عراق منعقد شده است و در نظر داریم با برگزاری دوره پودمان تک درس و بین دروس این تفاهم نامه را اجرا کنیم. همچنین تفاهم نامه همکاری با یکی از دانشگاه‌های آلمان در حال اجرا است.

وی از چاپ ۱۲ جلد کتاب مهارتی از سوی انتشارات دانشگاه خبر داد و گفت: در حوزه فرهنگ به منظور ایجاد نشاط و پویایی دانشجویان، مهارت محوری و توانایی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مراکز نوآوری در دانشگاه علمی و کاربردی

وی اظهار کرد: از مدرسان خبره که دارای ده سال سابقه تدریس در حوزه مورد نظر خود هستد، دعوت به همکاری داریم. رشته‌هایی که مقطع دانشگاهی ندارند در اولویت قرار دارند. ۲ هزار و ۴۰۰ مدرس دانشگاه در حال پایش و ارزیابی هستند که این برنامه از طریق خود اظهاری و مصاحبه انجام می‌شود. در فراخوان نهم جذب مدرس نیز ۲۴۰ مدرس تأیید شدند که از مهرماه جاری می‌توانند تدریس کنند.

 سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با اشاره به تأسیس مرکز نوآوری در هر واحد دانشگاهی، گفت: سیاست جدید ایجاد مرکز نوآوری در تمام مراکز دانشگاهی است که تاکنون دو واحد آموزشی در استان اصفهان موفق به تأسیس مرکز نوآوری شده‌اند. در این راستا نخستین مرکز “آتش نشانی و خدمات ایمنی” در کاشان آماده فعالیت است و امیدواریم در مهر امسال دانشجو بپذیرد. همچنین مرکز “چاپ و بسته بندی” نیز آماده فعالیت است. مرکز تخصصی جدید “کاشی سازی و سرامیک” در نجف آباد نیز در حال احداث است.

راه اندازی سه مرکز رشد خوشه فناوری در اصفهان

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علمی و کاربردی در حوزه پژوهش و فناوری گفت: در اصفهان سه مرکز رشد خوشه فناوری فعال شامل مرکز سنگ و صنایع وابسته تیران، مرکز گز و شیرینی و شکلات سکه و مرکز لوازم خانگی و صنایع وابسته انتخاب فعال هستند.

قیصری اجرای نظام آموزش باز و مشارکتی با حمایت مرکز سنگ را یکی از برنامه‌های پیش روی مرکز در حوزه آموزش بین سطوح و مقطع دار معرفی کرد و گفت: در این طرح دانشجویان با هزینه شرکت سنگ آموزش می‌بینند و مشغول به کار می‌شوند و در صورت طی شدن مراحل در همان مرکز نیز استخدام خواهند شد.

 همایش معرفی نظام آموزش‌های مهارتی در خرداد ماه

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان از بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و افزود: در راستای کیفیت آموزش، از ۸۵۰ برنامه درسی دانشگاه، تعداد ۲۰۰ برنامه بازنگری انجام شده که در اصفهان بازنگری ۷ برنامه درسی تکمیل و ۱۰ برنامه درسی دیگر در حال بازنگری است.

 قیصری ادامه داد: در راستای حمایت از آموزش‌های مهارتی و ایجاد هماهنگی با نظام آموزش و پرورش یک همایش مشترک تحت عنوان “معرفی نظام آموزش‌های مهارتی” با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی و آموزش پرورش در یازدهم خرداد برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این همایش در دو سطح مدیران و کارشناسی برگزار می‌شود، گفت: هدف همایش ایجاد هم افزایی در رشته‌های مهارتی و ارائه مشاوره و آموزش به دانشجویان است. با این هدف قصد داریم به دانشجویان کمک کنیم تا با دانش و آگاهی، رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند که در ارتقا کیفیت مؤثر است.