اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » راه، مسکن، خودرو
کد خبر : 1033116
سه شنبه - 16 آبان 1402 - 17:02

داستان گرانی و بی کیفیتی خودروها

بازار خودرو طی سال‌های اخیر با موجی از افزایش قیمت همراه شد و به حدی افزایش یافت که برخی از مردم از دایره خرید خودرو خارج شده اند ،زیرا قدرت خرید آنها به شدت کاهش یافته و حتی توان خرید خودروی پراید که روزگاری جز خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی محسوب می‌شد را ندارند.

داستان گرانی و بی کیفیتی خودروها

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بازار خودرو طی سال‌های اخیر با موجی از افزایش قیمت همراه شد و به حدی افزایش یافت که برخی از مردم از دایره خرید خودرو خارج شده اند ،زیرا قدرت خرید آنها به شدت کاهش یافته و حتی توان خرید خودروی پراید که روزگاری جز خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی محسوب می‌شد را ندارند.

اینکه چرا و به چه دلیل بازار خودرو چنین قیمت‌های نجومی را تجربه کرد در عوامل بسیاری می توان جستجو کرد .از جمله این عوامل افزایش قیمت ارز، عدم تناسب عرضه بر تقاضا و کاهش تولید خودرو و از همه مهم‌تر تحریم هستند.چرا می گوییم تحریم زیرا سبب شد خودروسازان با کمبود قطعه مواجه شوند و همین امر در تولید خودرو اثر گذاشته است. به همین دلیل امروزه شاهد آشفتگی در این بازار هستیم و هر لحظه با تغییر قیمت ها مواجه ایم.

البته خودرو دیگر کالای مصرفی نیست و به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. از طرفی هر دفعه زمزمه‌های درخواست خودروسازان از شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد. در آخرین بار در تاریخ ۲۷ مهرماه به یکباره قیمت ۸ خودرو به بهانه اضافه شدن آپشن با افزایش ۸۰ تا ۱۷۰ درصدی روبرو شدند و خودروسازان با این شگردی که به خرج دادند و با بهانه هایی از جمله افزایش هزینه ها و جبران زیان های وارد شده بر این صنعت به هدف خود رسیدند.ناگفته نماند پیش از این افزایش قیمت ها دست به احتکار زدند و در نهایت دستشان رو شد.البته پیش از این نیز خودروهای مونتاژی رنگ گرانی به خود گرفتند.

 اما نکته مهمی که در رابطه با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو وجود دارد اینکه خودروسازان با اضافه کردن چندین حرف جدید به خودرو بدون ارتقا کیفیت و فقط برای کسب سود بیشتر دست به چنین اقدامی زده‌اند. و در این میان شورای رقابت تنها به فکر پر کردن جیب خودروسازان آنهم با خالی کردن جیب مردم است.

همچنین پس از گرانی‌های اخیر ۸ خودرو خبری از عرضه آنها در سامانه یکپارچه به گوش نمی‌رسد و هیچ اقدامی در ارتباط با احتکار خودروها صورت نگرفته است.

در ارتباط با احتکار و گرانی خودرو به بهانه آپشن این سؤالات مطرح است چرا شورای رقابت و یا خودروسازان دلایل منطقی برای این اقدام را مطرح نمی‌کنند؟ چرا مسئولان برخورد قانونی با احتکارکنندگان خودرو انجام نمی‌دهد؟ چرا باید اعتماد مردم با این اقدامات نسنجدیده و شتابزده از بین می‌رود؟

گواه بی کیفیتی خودروهای تولیدی و عرضه شده به بازار را می‌توان با یک بازدید از نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز مشاهده نمود. کافی است یکبار پایتان به این نمایندگی باز شود آن وقت است که صف طویلی از خودروهای صفر کیلومتر بیمار را مشاهده می‌کنید، که صاحبان آنها با چهره افروخته و گلایه‌های فراوان نسبت به این مشکل منتقدند و چاره‌ای جز صبر و تحمل برای رفع مشکل خودروی صفر کیلومتر خود ندارند. جالب اینکه پس از تعمیر مشخص نیست باز هم خودرو نقصی پیدا کند یا خیر؟ از طرفی به دلیل عدم رقابت در بازار خودرو تلاشی برای ارتقا کیفیت خودروهای داخلی صورت نمی‌گیرد.

آنچه که کاملاً واضح است اینکه فضای انحصاری حاکم بر خودروسازان و مافیا آنچنان قدرت دارد که هر طور که بخواهد براین بازار حکمفرمایی می‌کند و در این میان تنها مصرف کننده متضرر می‌شود. امید است صنعت خودرو از شکل انحصاری خارج و محصولات باکیفیت و در عین حال با قیمت معقول و مناسب به دست مصرف کننده برسد.

نجمه کریمیان