پایگاه خبری ربیع/

«رفع تحریم به دست دشمن است اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان است»

با این جمله مهم دیگر تردیدی نیست که بیش از آنکه باید در فکر رفع تحریم بود باید در فکر خنثی سازی آن بود، تمامی ابزارهای خنثی سازی در اختیار خودمان است در حالیکه برای رفع تحریم تقریبا همه چیز دست دشمن است؟اوست که تصمیم می گیرد و دایره تحریم ها را بزرگتر می کند! اوست که می تواند رفع تحریم را کلید بزند اما طبیعی است که با شیوه و روش او سازگار نیست چون او نمی تواند پیشرفت ما را ببیند! نمی تواند نشاط اقتصادی و اجتماعی ما را ببیند! نمی تواند اقتدار ما را در هیچ حوزه ای مشاهده کند؟ او ما را مصرف کننده صرف می خواهد و وابسته بخودش تا بتواند به ما فرمان بدهد؟ اسقلال ما برای او محل خطر است؟

آری، بیانات مقام معظم رهبری ناظر بر این است که جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تحریم‌ها دارای دو گزینه است. گزینه اول اتکا بر ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالقوه و بالفعل داخلی و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی که راه «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آن‌ها» است. گزینه دیگر، اعتماد کردن و امید بستن به آمریکا و اروپا برای «رفع تحریم» که البته این گزینه بارها مورداستفاده قرارگرفته و به نتیجه نرسیده است.ما سالها مذاکره کردیم و برجامی را با همه اشکالاتش پذیرفتیم؟ طرف های ما نیز که همه دشمنند نیز پذیرفتند؟ اما نتیجه اش چه شد؟

عقب نشینی ما از مواضع هسته ای و از بین بردن بسیاری از دستاوردهای آن بدست خودمان برای رضایت آنها؟ آنها چه کردند! یکی بر خلاف همه تعهداتش از برجام گریخت؟ و عکسش عمل کرد! باید تحریم ها را بر می داشت آنها را چند برابر کرد؟ محدودیت های اقتصادی را به همه حوزه ها کشاند و تنگناهای را وسیع تر نمود تا ما نتوانیم یک گام را با آرامش و براحتی بر داریم؟

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۵ که نهایتاً به توافق هسته‌ای (برجام) منجر شد، قرار بود به لغو تحریم‌های اصلی در حوزه‌های نفتی، مالی و بانکی بیانجامد. این مقصود با خروج آمریکا، نه‌تنها حاصل نگردید بلکه منجر به افزایش تحریم‌های بیشتری شد. کشورهای اروپایی‌ هم علیرغم وعده‌های خود نتوانستند یا نخواستند که باسیاست‌های یک‌جانبه گرایانه ترامپ مقابله کرده و لغو تحریم‌ها را ممکن سازند. اکنون حتی برای افراد خوش‌بین نیز روشن‌شده که هدف غربی‌ها چه آمریکا و چه اروپا علیرغم تفاوت درروش ها، جلوگیری از پیشرفت اقتصادی ایران و پیشگیری از تبدیل‌شدن به یک الگوی منطقه‌ای است. در سوی دیگر، تکیه‌بر ظرفیت‌ها و توانمندسازی‌های فراوان داخلی برای خنثی کردن تحریم‌ها، اگرچه سختی‌های خود را داشت اما منجر به رونق تولید شد و مسیر جهش تولید را هموار کرد. در سایه مقاومت ملی و اراده برای مقاوم‌سازی اقتصاد، امروز ایران از یک واردکننده بنزین به صادرکننده آن تبدیل‌شده، درآمد حاصله از صادرات غیرنفتی به سطحی بی‌سابقه رسیده، در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و صنعتی و پزشکی همچون گندم، دارو، فولاد و پتروشیمی خودکفا شده ویا در مسیر خودکفایی قرار دارد. ایران در صنایع نظامی و تولید تسلیحات بازدارنده، به قدرت اول منطقه تبدیل شده و ایجاد امنیت در خلیج‌فارس و دریای عمان و کشورهای همسایه را بدون وابستگی به نیروهای فرا منطقه‌ای، هدف‌گذاری کرده است. در تولید انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز نیز گام‌های بلندی برداشته‌شده است. این دستاوردها نشان می‌دهد که برای خنثی کردن تحریم‌ها، همت بلند، نگاه به توان داخلی و قوی سازی بنیادهای تولید و اقتصاد کشور و اجرای دقیق رویکرد اقتصاد مقاومتی، نتیجه‌بخش است و موجب ایجاد ثبات اقتصادی و سیاسی می‌شود. در این صورت است که دشمنان بعد از مشاهده بی‌اثر شدن فشارهای اقتصادی، به‌تدریج از ادامه تحریم منصرف خواهند شد.

امروز مسئولین عالی‌رتبه کشور در قوای سه‌گانه با نصب العین قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری، کم‌وبیش در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها حرکت می‌کنند و روی سخن با صاحبنطرانی است که هنوز به مذاکره با آمریکا و اعتماد به اروپا دل‌بسته‌اند. به این افراد یادآور می‌شود که تابه‌حال در چند مقطع در اجرای تصمیم نظام، به‌طور محدود و با موضوعاتی همچون بالکان، افغانستان، عراق و برنامه هسته‌ای با آمریکا مذاکره شده است. در تمام این مذاکرات، این آمریکا بوده که باروحیه استکباری، بدعهدی کرده و حتی ایران را محور شرارت نامیده است. کشورهای اروپایی نیز از اول پیروزی انقلاب اسلامی، در مقاطع متعدد نسبت به ایران خصومت کرده و همراه با کاخ سفید بوده‌اند. این کشورها دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران هستند و امروز لغو تحریم‌ها در دست آن‌هاست، آیا می‌توان کشور را معطل دشمن گذاشت؟ هر ایرانی وطن‌دوست و علاقه‌مند به تعالی و پیشرفت ایران به این پرسش، پاسخ منفی می‌دهد.

امید است مسئولین نظام با تجربه گرفتن از گذشته و با اتحاد و یکپارچگی، در مسیر برآورده ساختن انتظارات مقام معظم رهبری، به دنبال اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی و خنثی‌سازی تحریم‌ها باشند.

طبعاً هم‌افزائی قوای سه‌گانه که مطالبه رهبر معظم انقلاب است و تلاش برای کاهش اختلافات و ایفای نقش رسانه‌ها برای حفظ آرامش اقتصادی و ایجاد محیط پراُمید در کشور می‌تواند هر تهدیدی را به فرصت تبدیل نماید.