اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1022843
شنبه - 21 آبان 1401 - 09:18

خلاء اورژانس بانوان

اورژانس کشور به عنوان یک سازمان امدادگر به هنگام وقوع حوادث، بلایا، تصادف، کمک رسانی به شخص بیمار و …فعالیت می‌کند.

خلاء اورژانس بانوان

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اورژانس کشور به عنوان یک سازمان امدادگر به هنگام وقوع حوادث، بلایا، تصادف، کمک رسانی به شخص بیمار و …فعالیت می‌کند.

این سازمان پیش بیمارستانی با داشتن تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی حاذق و توانا از حضور تکنسین‌های خانم محروم است و سال‌های سال با چنین چالشی روبرو است.

از طرفی در مواقع عملیات‌های اورژانسی این نیروهای مرد هستند که بر بالین بیمار حضور پیدا کرده و اقدامات اولیه و حیاتی را انجام می‌دهند.

این در حالی است که بیمار زن ترجیح می‌دهد در این مواقع تکنسین خانم در کنارش باشد تا آقا.

با وجود اینکه در مقطعی در دهه ۸۰ اورژانس بانوان فعال شد و تعدادی از پزشکان زن و ماما در فوریت‌های پزشکی حضور پیدا کردند تا به بیمار زن خدمات ارائه کنند اما به دلایلی که گفته نشد این طرح منتفی شد.

در واقع این چالش از سوی مسئولین مورد توجه قرار نمی‌گیرد و از سوی دیگر وزارت بهداشت به عنوان متولی امر انگیزه‌ای برای ایجاد اورژانس بانوان ندارد.

حال این سؤال مطرح است که چرا در یک کشور اسلامی همچون ایران که رعایت مسائل شرعی از ضروریات است از ایجاد اورژانس بانوان استقبال نمی‌شود؟در صورتی که در کشورهای مختلف بدون هیچ محدودیت و مانعی وجود یک تکنسین خانم در اورژانس ضروری است.

سؤال دیگر اینکه چرا به بانوان در این عرصه میدان داده نمی‌شود و نگاه جنسیتی در این موضوع وجود دارد؟تا چه زمانی این تبعیض های جنسیتی ادامه دارد؟

اگر در این زمینه بحث عدم توانایی بانوان مطرح است باید به خاطر بیاوریم زنان این سرزمین در ۸ سال جنگ تحمیلی در خط مقدم به امداد و کمک رسانی به مجروحان می‌پرداختند.

چرا در بسیاری از حوزه‌ها با این دید به بانوان نگاه می شود که آن‌ها در لحظات سخت و دشوار قدرت رویارویی با مشکلات را نداشته و نمی‌توانند موفق شوند؟

این حق هر بیمار زنی است که بدور از استرس توسط تکنسین خانم کمک رسانی شود.

بانوان ایرانی در بسیاری از عرصه‌های طاقت فرسا و حساس خوش درخشیدند و ثابت کردند که می‌توانند با قدرت در مقابله با رویدادهای حساس عبور کنند.

وجود تکنسین خانم برای ایجاد روحیه و کاهش استرس بیمار زن بسیار مؤثر است در صورتی که تکنسین مرد به علت وجود برخی از محدودیت‌ها نمی‌تواند از حداکثر تخصص خود استفاده کند.

آنچه که در این رابطه مطرح است اینکه بسیاری از بانوان علاقه مند هستند در این زمینه فعالیت کنند.و اما در خاتمه این موضوع دلایل مختلفی را می‌توان برای نپرداختن به اورژانس بانوان مطرح کرد.

یکی از این دلایل موانع قانونی است و دلیل دیگر این است که فرهنگ سازی در این زمینه ایجاد نشده است.همچنین برخی از مسئولین معتقدند صحنه‌های دلخراش در روحیه بانوان تأثیر منفی می‌گذارد.

البته اردیبهشت ماه امسال سخنگوی سازمان اورژانس در گفتگویی اعلام کرد به زودی از فارغ التحصیلان فوریت‌های پزشکی بانوان در عملیات‌های اورژانس استفاده می‌شود حال باید دید که این وعده عملیاتی می‌شود یا خیر؟

به هر حال ضروری است خلأ اورژانس بانوان در تمام شهرهای کشور برطرف شود تا بیماران زن دغدغه حضور تکنسین مرد را نداشته باشند و کمک رسانی به آنها در حد مطلوب بدون هیچ محدودیتی انجام شود.

نجمه کریمیان