زهرا نصیری

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در گفتگو با ربیع با اشاره به اینکه ادارات موظف اند در زمان حضور کارکنان ۳۰ درصد از مصارف خود را نسبت به  سال ۱۴۰۰ کاهش دهند و در ساعات غیر اداری  و بعد از ساعت ۱۳ نیز باید به کاهش ۶۰ درصدی بار مصرفی همان روز اقدام نمایند افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در خصوص رعایت الگوی مصرف برق سازمان‌ها ،میزان بار کنتورهای ادارات مورد بررسی قرار می‌گیرد که در نهایت برای مشترکین اداری پرمصرف محدودیت‌هایی ایجاد خواهد شد.

مهرداد دادخواه گفت :  ادارات پرمصرف بر اساس کنتورهای هوشمند رصد می شوند و پس از اخطار هایی که به این سازمان ها و ادارات داده میشود در نهایت محدودیت های لازم اعمال می گردد و پس از اخذ تعهد صرفه جویی در مصرف برق این محدودیت ها برداشته می شود .

وی افزود: با توجه به تداوم هوای گرم و افزایش نسبی مصرف؛ فرایند برق رسانی دچار تغییرات شده است که همه مشترکین  و ارگان های دولتی باید صرفه جویی کنند، تاکنون مدیریت هزار و۲۰۰ مگاوات کمبود برق به ویژه در بخش صنعت و کشاورزی انجام نشده که این امر به صورت ناخودآگاه منجر به قطع مصارف خانگی می‌شود.

دادخواه با اشاره به اینکه  سال گذشته در کشور هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش برای مشتریان کم مصرف به ویژه ادارات و سازمان‌ها تعیین شد که سهم اصفهان ۸۰ میلیارد تومان بود گفت: روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ اداره به صورت کلی اخطار افزایش مصرف گرفته و در نهایت بعضی از آنها طبق قانون  دچار محدودیت هایی می شوند .

وی بهینه سازی مصارف در بوستان‌ها وپارک‌ها و تبلیغات شهری را برای نهادینه کردن فرهنگ مصرف انرژی از سوی شهرداری مؤثر دانست و افزود:اگر مصرف خانگی به ازای یک کیلووات نسبت به سال گذشته صرفه‌جویی داشته باشد از ۵۰۰ تا دوهزار تومان پاداش دریافت می‌کنند.

وی افزود: رشد مصرف انرژی در دنیا ۵ درصد است و در ایران در خردادماه حدود ۲۰ درصد بوده که این امر موجب ایجاد حدود ۱۱ هزار مگاوات برق در تابستان می‌شود.

زهرا نصیری