پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1040017
شنبه - 29 اردیبهشت 1403 - 12:56
به مناسب روز ملی جمعیت؛

خطر کاهش جمعیت جدی است

سی ام اردیبهشت ماه در تقویم کشور به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است. از این رو قصد داریم در این نوشتار به بحران جمعیت بپردازیم. کاهش جمعیت جوان و افزایش سالمندی یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور محسوب می‌شود.

خطر کاهش جمعیت جدی است

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سی ام اردیبهشت ماه در تقویم کشور به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است. از این رو قصد داریم در این نوشتار به بحران جمعیت بپردازیم. کاهش جمعیت جوان و افزایش سالمندی یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور محسوب می‌شود. طی دهه‌های گذشته به علت اجرای سیاست‌های جمعیتی و یا همان تنظیم خانواده میزان فرزندآوری کاهش یافت. همچنین مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بحران جمعیت مؤثر بوده اما به نظر می‌رسد مسائل فرهنگی و تغییر در سبک زندگی افراد بیش از عوامل دیگر در کاهش فرزند آوری مؤثر واقع شده است.

طبق پیش بینی‌های صورت گرفته فقط ۵-۶ سال فرصت باقی است تا کشور از سیاه چاله جمعیتی نجات پیدا کنیم. در حال حاضر ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که تا سال ۱۴۳۵ حدود ۳۵ درصد به سمت سالمندی پیش خواهد رفت. در واقع پنجره جمعیتی کشور از سال ۱۳۸۵ شروع شده و در سال ۱۴۳۵ بسته می‌شود.

نقطه غم انگیز وضعیت ناگوار جمعیتی کشور آنجایی است که اگر روزی میلیون‌ها دانش آموز داشتیم ،در آینده جمعیت زیادی از سالمندان را خواهیم داشت که باید به فکر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نگه داری آنها باشیم. و این واقعیت تلخ وجود دارد و باید آن را بپذیریم. مدت‌هاست زنگ پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده اما همچنان مسئولان آنگونه که باید آن را جدی نگرفته‌اند. البته برای عبور از این ابربحران قانون جوانی جمعیت وضع شد و مشوقاتی برای آن در نظر گرفته شد اما در اجرای کامل آن تعلل وجود دارد.

برای حل بحران جمعیت اقداماتی لازم است که مهم‌ترین آن تغییر ذائقه فرهنگی جامعه و اغنا مردم در این خصوص است. فرهنگ سازی همواره کاری زمان بر است و آنطور که در دهه ۷۰ با تبلیغات شعار فرزند کمتر زندگی بهتر تحقق یافت بایستی در این برهه زمانی و با قدرت و ظرفیت رسانه‌ها فرهنگ سازی های لازم صورت پذیرد و مردم به این نتیجه برسند ،که پیری جمعیت تبعات جبران ناپذیری را به دنبال دارد و در مقوله اقتصادی و امنیتی نیز تأثیر گذار است. بنابراین نباید از تاثیرگذاری رسانه‌ها غافل بود.

اقدامات دیگری که در این راستا مؤثر است از جمله کاهش سقط‌های عمدی و توجه به ناباروری زوجین است. ترویج فرهنگ ازدواج آسان و شرایط مالی مناسب نیز در نقش مهمی در تحقق این امر دارد.

نکته مهمی که در رابطه با موضوع جمعیت وجود دارد، اینکه در طی ۳۰ سال و اندی تمام برنامه ریزی های کشور با ترویج شعار فرزند کمتر بوده است و اکنون تغییر نگرش فرهنگی جامعه دشوار است. باید بپذیریم برای خروج از بحران جمعیتی راه سختی درپیش است و به سادگی نمی‌توانیم مردم را اغنا کنیم. اگر چه طبق آمارهای اعلامی نرخ باروری در ۱۵ استان افزایش یافته اما همچنان نگرانی‌ها درباره سیر نزولی جمعیت وجود دارد.

به نظر می‌رسد مسئولان بایستی در کنار حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، نسبت به اصلاح دیدگاه فرهنگی جامعه پیرامون مقوله فرزندآوری بکوشند. امید است در این فرصت باقی مانده از پنجره جمعیتی از تمام ظرفیت‌ها برای حل بحران جمعیت استفاده کنیم. برای رسیدن به این مطلوب همه مردم در ترویج فرهنگ فرزندآوری سهیم هستند.

نجمه کریمیان