به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از موضوعات داغ ورزشی که به اقتصاد ما گره خورده است، موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است.
براساس قوانین فیفا تیم‌های فوتبال باید به صورت خصوصی اداره شوند؛ همچنین حضور دو تیم از یک ارگان یا یک فرد به صورت همزمان در لیگ‌های فوتبال ممنوع است؛ با این حال دو باشگاه سرخابی فوتبال ایران همزمان زیر نظر وزارت ورزش اداره می‌شود. ادامه این امر، یکی از موضوعاتی است که می‌تواند حتی به محرومیت این دو تیم منجر شود؛ با این حال به دلایلی نامشخص تاکنون تمامی دولت‌های گذشته از واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی امتناع کرده‌اند.
در سال ۱۳۹۴ هیئت وزیران مصوبه‌ای را تأیید کرد که براساس آن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بنگاه‌های فرهنگی محسوب می‌شوند و درنتیجه نباید خصوصی شوند؛ اما بسیاری معتقدند این دو باشگاه جنبه ورزشی دارند، نه فرهنگی. درنتیجه طی این سال‌ها با این استدلال که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی هیئت دولت به عنوان بنگاه فرهنگی شناخته شدند، واگذاری آنها امکان‌پذیر نبود؛ مگر اینکه هیئت دولت مصوبه خود را بازنگری کند و آن را تغییر دهد؛ در آن صورت این دو باشگاه می‌توانند به چرخه واگذاری برگردند.
به‌تازگی وزیر ورزش نامه‌ای به دولت ارسال کرده و خواهان خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شده است. در این راستا علی‌اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، درباره آخرین اخبار مربوط به خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفته است: خوشبختانه وزیر ورزش و جوانان به جد پیگیر خصوصی‌سازی این دو باشگاه است و با نامه‌ای که به درخواست وزیر ورزش و جوانان برای شروع دوباره روند خصوصی‌سازی این دو تیم از سوی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت رفته، منتظر مصوبه هیئت وزیران برای شروع روند واگذاری استقلال و پرسپولیس هستیم.
با این حال بعید به نظر می‌رسد دولت قصد واگذاری واقعی این دو باشگاه را داشته باشد. نکته عجیب ماجرا هم این است که چرا دولت فعلی و دولت‌های پیشین نسبت به واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی مقاومت می‌کنند؛ آن هم در حالی که تاکنون به دلیل همین مداخلات و البته مدیران انتصابی ناآشنا با قوانین فوتبال (شما بخوانید نالایق) این دو باشگاه صدمات جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند.
حتما به خاطر دارید در دوران مدیریت طاهری در پرسپولیس به دلیل ارائه اسناد جعلی به فیفا باشگاه پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالات محروم شد و عملا قهرمانی در آسیا را از دست داد.