به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، «علی اصغر صمدیانی» با اشاره به انجام شدن عملیات اجرایی کنترل و پاک‌سازی موریانه‌های بقعه «سیدون علی نقیا» در شهرستان ابرکوه، اظهار کرد: این عملیات تحت نظارت گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد و به منظور کنترل و پاکسازی موریانه‌های این بنا انجام شد.

وی در مورد جزئیات این عملیات، تصریح کرد: ایجاد سد شیمیایی و یک سد یکپارچه‌ی سمی در کف بنا و پیرامون آن برای جلوگیری از آسیب بیشتر موریانه اجرا شده که از سموم فسفره و نیکوتینوئیدها برای کنترل آسیب موریانه‌ها استفاده شده است.

صمدیانی نوع مصالح بکار رفته به دلیل شرایط اقلیمی حاکم بر این بنا را عامل جذب موریانه در آن عنوان و اظهار کرد: خشت و کاهگل بکار رفته در بقعه «سیدون علی نقیا» به عنوان اجزای اصلی ساختمانی این بنا محل مناسبی برای تغذیه و آسیب موریانه است.

وی به تغذیه موریانه از لایه‌های سطح زیرین و سستی و ریزش بسیاری از تزئینات متصل به آن اشاره کرد و افزود: در بسیاری از موارد، گالری‌های تغذیه‌ای روی لایه تزئینات پیشروی کرده و آن‌ها را پوشانده است که جدا کردن این گالری‌ها آسیب زیادی به تزئینات وارد می‌کند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در رابطه با این بنای تاریخی، یادآور شد: بقعه «سیدون علی نقیا» بنایی چهار ضلعی از خشت با گنبد بلند و آجری است و در بالای پنجره این بقعه کتیبه‌ای از کاشی معرق و با خطوط آبی کار شده و در دایره داخل گنبد کتیبه‌ای از آیات قرآن با خط کوفی و با رنگ آبی تیره مزین شده است.

صمدیانی افزود: بالای سردر ورودی از سمت شرق و غرب دو شمسه با نقوش هندسی و آیات قرآنی به خط کوفی و با رنگ‌های الوان آبی، سبز، خاکستری و قهوه‌ای به صورت محو شده‌ای دیده می‌شود.

این بنای متعلق به دوران سلجوقی، در سال ۷۸ با شماره ۲۴۵۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/