پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1037664
سه شنبه - 8 اسفند 1402 - 10:33

خانه تکانی؛ سنتی حسنه

اسفند ماه که از راه می‌رسد خانه‌ها حال و هوای دیگری پیدا می‌کند و همگی به استقبال ماه خانه تکانی می‌روند. این سنت حسنه از دیرباز در فرهنگ ایرانی وجود داشته و نیاکان ما نیز پایبند به انجام این آیین پسندیده بودند. پس از آن نسل به نسل این سنت منتقل تا اینکه اکنون نیز شاهد اجرای این آیین کهن ایرانی هستیم.

خانه تکانی؛ سنتی حسنه

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اسفند ماه که از راه می‌رسد خانه‌ها حال و هوای دیگری پیدا می‌کند و همگی به استقبال ماه خانه تکانی می‌روند. این سنت حسنه از دیرباز در فرهنگ ایرانی وجود داشته و نیاکان ما نیز پایبند به انجام این آیین پسندیده بودند. پس از آن نسل به نسل این سنت منتقل تا اینکه اکنون نیز شاهد اجرای این آیین کهن ایرانی هستیم.

به طور کل در فرهنگ ایرانی از این دست سنت‌ها به وفور دیده می شود و همگی حاوی پیامی برای ایرانیان هستند. از آیین شب یلدا گرفته تا سنت باستانی عید نوروز و چهارشنبه سوری همگی نشان از این دارد که فرهنگ ایرانی به اصول انسانی و اخلاقی پایبند بوده و همین سنت حسنه خانه تکانی حکایت از زدودن گرد و غبار از خانه و در نهایت از دل و وجود است و بیانگر نو شدن و تازگی است. در دین اسلام نیز همواره به نظافت و پاکیزگی تاکید شده و در اینجا درمی یابیم یک نقطه مشترکی در سنت خانه تکانی با تاکیدات دین اسلام بر پاکیزگی وجود دارد. از این رو اهمیت حفظ این سنت دو چندان می‌شود.

در خانه تکانی همه اهل خانه دست به دست هم داده تا با همکاری و همدلی برای نو شدن و پاکیزگی خانه سهیم باشند. البته خانه تکانی های امروزی با ایام قدیم تفاوت‌هایی دارد و آن اینکه در گذشته به دلیل وجود حیاط و فضای خانه‌ها شست و شوی قالی و پتو و.. در خانه انجام می‌شد، اما اکنون به دلیل آپارتمان نشینی و محدودیت مکان این کار به دست قالی شویی ها وخشکشویی ها سپرده می‌شود. با این حال سنت همراه با شادی و شادابی است و همه چیز نو و تازه می شود. اصلاً همین تازگی است که ما را برای استقبال از بهار آماده می‌کند بدین ترتیب اگر این سنت وجود نداشت محال بود بتوانیم شور و شوق بهار را درک کنیم.

در ارتباط با خانه تکانی نکاتی وجود دارد که بایستی به آن توجه شود. همانطور که مستحضر هستید خانه تکانی اغلب بر عهده مادران و زنان است از این رو بایستی با چاشنی ایمنی و همچنین صرفه جویی همراه باشد. بدین معنی که برای شست و شو از شوینده‌های مناسب استفاده نمود و هرگز دو شوینده متفاوت را با هم ترکیب نکرده و مراقب باشند دچار مسمومیت ناشی از مواد شیمیایی نشوند. همچنین با رعایت نکات اصولی از بروز آسیب های اسکلتی و عضلانی و پوست و چشم‌ها جلوگیری کنند.

اما چه خوب است در کنار این خانه تکانی محیط زندگی به دل تکانی نیز توجه داشته باشیم و آن را از غبار کینه و گناه پاک کنیم. بنابراین می‌توانیم از این سنت تاسی گرفته و در جهت نو شدن دل و روحمان قدم برداریم و قلب افسرده و روح آزرده خویش را از هر چه آلودگی است پاک کنیم و با خانه‌ای پاکیزه و قلبی پاک برای استقبال از نوروز و سال جدید آماده شویم.

نجمه کریمیان