به گزارش پایگاه خبری ربیع، آمریکا اعلام کرده بود با هدف تامین امنیت تردد کشتی‌های تجاری در آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز، قصد تشکیل یک ائتلاف نظامی بزرگ را دارد.

چندی پیش، پمپئو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی “اسکای یک” درباره ائتلاف نظامی در خلیج فارس گفت: «آنچه ما از بیش از ۶۰ کشور خواسته‌ایم اینکه در حفظ امنیت و باز نگهداشتن تنگه هرمز همکاری کنند، به این ترتیب کشتی‌های تجاری می‌توانند از آنجا گذر کنند».

اما تاکنون از این ۶۰ کشور تنها انگلیس رسماً اعلام کرده به ائتلاف نظامی آمریکا برای امنیت دریایی در خلیج فارس می‌پیوندد. در این میان زمزمه‌هایی از پیوستن رژیم غاصب به این ائتلاف شکننده شنیده می‌شد که با واکنش ایران مواجه گردید.

به نظر می‌رسد سخن از حضور اسرائیل اشغالگر بیشتر در حوزه جنگ روانی است تا دیگر کشورها را تشویق به حضور کنند. جمهوری اسلامی موجودیت رژیم نامشروع اسرائیل را نپذیرفته است بنابراین نمی‌تواند پذیرای این عنصر در مرزهای آبی خویش باشد. گر چه باید گفت ایران هیچ گونه نیروی خارجی را به بهانه تأمین امنیت در خلیج فارس نمی‌پذیرد.

از طرف دیگر امریکا سعی دارد بریتانیا را علیه ایران همراه خویش سازد. اگرچه دولت بریتانیا و بوریس جانسون که به تازگی ریاست آن را بر عهده گرفته بارها خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران را مورد انتقاد قرار داده‌اند، اما آمریکا سعی کرده است با بهانه چندین مورد حمله به تانکرهای نفتکش در منطقه خلیج فارس و خلیج عمان در ماه‌های گذشته، موضع بریتانیا را به ایالات متحده نزدیک کند.

ایران در چهار دهه پس از انقلاب توانسته امنیت این منطقه را تامین کند، به نظر می‌رسد، بهترین دکترین امنیتی این منطقه فقط همگرایی و همکاری ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است، ایران پیشنهادی را از طریق آقای ظریف مبنی بر ایجاد یک پیمان دفاعی و همکاری مشترک به لحاظ امنیتی برای منطقه خلیج فارس مطرح کرده است، این تنها راهی است که می توان برای منطقه امنیت برقرار کرد