به گزارش پایگاه خبری ربیع، رسول مختاری هنرمند جوان خمینی شهری که سالیان سال است در عرصه هنر فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است که می‌توان به هنر فیلمسازی و عکاسی اشاره کرد. این هنرمند تاکنون ۴ فیلم کوتاه و مستند را ساخته است که موجب شده در جشنواره‌هایی همچون جشنواره بین المللی ۱۰۰، حسنات، لیان، تولیدملی، مهر و… حضور پیدا کند و جوایزی نیز کسب نماید.

وی علاوه بر فیلمسازی در رشته عکاسی نیز فعالیت چشمگیری داشته که می‌توان به برپایی هشت نمایشگاه عکس انفرادی و حضور و کسب جوایز متعدد در جشنواره‌ها و سوگواره های ملی و بین المللی اشاره کرد. با این هنرمند جوان گفت و گوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چه شد به هنر علاقمند شدید؟

من عرصه هنر را از سن ۱۴ سالگی شروع کردم آن هم با ساختن فیلم مستندکوتاهی در مسجدجمکران با یک دوربین هندی کم، حضورم با این فیلم در جشنواره هنری دانش آموزی موجب شد ادامه بدهم تا رتبه برتر فیلم سازی کشور را کسب کنم.

بیشتر شما عکاس هستید یا فیلم ساز؟

راستش را بخواهید با فیلم سازی شروع کردم ولی بیشتر افراد من را به عنوان یک عکاس می‌شناسند.

کمی برای ما از بیوگرافی عکاسیتان توضیح دهید؟

برپایی هشت نمایشگاه عکس انفرادی در شهرهای مختلف از جمله کربلای عراق، برپایی ده‌ها نمایشگاه عکس به صورت گروهی، حضور در بیش از ۱۵۰ سوگواره و جشنواره ملی و بین المللی و کسب جوایز متعدد، دبیر اجرایی دومین و سومین جشنواره ملی عکس سفیران شهر، چاپ پوسترهای متعدد عکاسی، همکاری با مجلات و هفته نامه‌های مختلف از جمله فعالیت‌هایی بوده که انجام داده‌ام ودر حال حاضر به تدریس عکاسی در آموزشکده‌های مختلف مشغول هستم و امید دارم بتوانم برای محرم و صفر اولین کتاب عکاسی خود که شامل هشت سفر من به پیاده روی اربعین و عکاسی از آن حال و هواست را چاپ کنم.

شما عکاسی را چگونه تعریف می‌کنید؟

 عکس ثبت یک فریم یا یک قاب از نوعی دید به زندگی است. هنری که به شما می‌گوید والقا می‌کند که زمان را برای شما متوقف کرده و ثابت می‌نماید گرچه این امر دروغ بزرگی است ولی باتصور خیال می‌توان به حقیقتی دلچسب تبدلیش کرد.

موضوعات غالب عکس‌های شما چیست؟

عکاسی دنیایی وسیع با دیدگاه‌های گوناگون است. فردی که با عکاسی آشناست از کوچک‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین موضوع نیز به راحتی نمی‌گذرد، اما عمده عکس‌های من دو محور مستندوآیینی مذهبی است شامل عکسبرداری از مراسم‌های مذهبی همچون پیاده روی اربعین، مراسم‌های عزاداری آیینی، طبیعت، عکاسی شهری و …را شامل می‌شود.

به نظر شما با حضور دنیای دیجیتال تفاوت یک عکاس حرفه‌ای بادیگران افرادی که عکس می‌گیرند در چیست؟

امروزه با حضور تلفن همراه دیجیتال همه خود را یک جوری عکاس می‌دانند ولی این اشتباه است عکاس کسی است که محیط را آنطور که دوست دارد به دیگران نشان می‌دهد ولی کسی که عکس می‌گیرد محیط بر او غالب است و نمیتواندحس و نگاه خود را درست به مخاطب خود نمایش بدهد.

چگونه یک عکس خوب بگیریم؟

به نظر من مهمترین رکن برای گرفتن یک عکس خوب دیدن آموزش درست است و درک مقاصد و موقعیت‌های گوناگون برای تولید یک اثر، آشنایی با کادر،، زمان عکسبرداری و انتخاب سرعت و دیافراگم مناسب و از همه مهمتر عشق و علاقه و حوصله مهمترین مسائلی است که در خلق یک عکس خوب و هنری دخالت دارد.

 سخنی با مسئولین دارید؟

من خمینی شهر را خیلی دوست دارم ولی تا کنون هیچ حمایتی از من صورت نگرفته است. کلیه نمایشگاه‌هایی هم که برگزار کردم یا از هزینه شخصی بوده و یا این که حمایت کننده مالی داشته‌ام حمایت مسئولین ما فقط کلامیست و درعرصه عمل تاکنون برای من اتفاقی نیفتاده است.

و حرف آخر؟

جادارد قبل از هر چیز خداوند منان را سپاسگزار باشم که توفیق عکاسی از حرم‌های اهل بیت (ع) و مراسم های مختلف عزاداری را به من عطا کرد و تشکر کنم از کلیه افرادی که از دوران کودکی مشوق من بوده‌اند و همیشه باروحیه دادن‌های مثبت درعرصه های مختلف مرا یاری کرده‌اند.

مصاحبه از فاطمه احمدی