زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به همت شرکت فولاد مبارکه، جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیرزآینده» به منظور تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالین زیست‌بوم نوآوری با فولاد مبارکه ، با حضور ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان، ۶ و ۷ اسفندماه جاری با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه صنعتی اصفهان به میزبانی فولاد مبارکه آغاز شد.

از مهمترین رویدادهای نمایشگاه ملی «مسیر زآینده»رونمایی از استراتژی و سیاست های نوآوری فولاد مبارکه بود که این  استراتژی شامل نوآوری در فرآیند، محصول، زنجیره تامین و کسب و کار است.

فولاد مبارکه با یک نگاه واقع‌نگرانه وارد عرصه نوآوری شده است

 درآئین برگزاری این نمایشگاه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از ورود فولاد مبارکه با یک نگاه واقع‌نگرانه به عرصه نوآوری ابراز مسرت کرد و گفت: در این زمینه همکاری‌های خوبی با دانشگاه‌ها در حال پیگیری است.

روح الله دهقانی، فیروزآبادی افزود: امروز در صنعت فولاد یک ماده خام تبدیل به محصولاتی با ارزش بالا می شود که در این راستا اقتصاد دانش‌بنیان با فکر و ایده نتایج خوبی را به ارمغان می آورد.

وی گفت: در بسیاری از معادن، بعضاً نیروی انسانی غیر متخصص به کار گرفته می‌شود که به عبارتی سود آن منفی است چرا که ثروت کشور در حال فروش است. اما برعکس در شرکت هایی که محصولاتی پر ارزش از نظر اقتصادی نظیر محصولات پزشکی تولید می‌شود، نقطه ارزش تبدیل علم به نوآوری است که با تجهیزات روز این کار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ و موفق نظیر فولاد مبارکه برای پیشتازی در بازار رقابت به سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌پردازند که در این زمینه فعالیت های توسعه ای خوبی را انجام داده است تا در نهایت ثمرات خوبی را برای کشور به ارمغان آورد.

با بیش از ۱۰۰ ابزار ارزشمند از زنجیره ارزش حمایت  می کنیم

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به خبرنگار ربیع درباره حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری متعهد است که با بیش از ۱۰۰ ابزار ارزشمند خود از زنجیره ارزش حمایت کند. به همین خاطر از فولاد مبارکه درخواست داریم که سرمایه‌گذاری‌های خود را در این زمینه افزایش دهد چرا که این سرمایه‌گذاری‌ها باعث افزایش امیدواری در جامعه می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور افزود: سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید در دانش‌بنیان‌ها به معنای واقعی خطرپذیر باشد و از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید تلاش کنند تا با عرضه فناوری که با استفاده از مغز مولد نیروی دانشی انجام می‌شود به صنایع کمک کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان به خاطر ارزش‌آفرینی با سرمایه‌گذاری داخلی توسعه‌های مورد نیاز خود را انجام می‌دهند به همین خاطر سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای شرکت‌های ضعیف‌تر و همکاری‌های با شرکت‌های قوی‌تر برای بالندگی بیشتر ایران در دستور کار زیست‌بوم فناوری قرار بگیرد.

جهش ۲ برابری ‌دانش‌بنیان‌ها؛ اقتصاد دانش بنیان می‌تواند کشور را متحول کند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  در ادامه به بازدیدش از دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد و گفت: این دانشگاه در زمینه توسعه فناوری‌های نوین کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌اند و کافی است که توان این دانشجویان و اساتید مدیریت شده و از طرف بازار برای آنها فرصت ایجاد شود تا اتفاقات بزرگی را رخ دهند.

وی از جهش ۲ برابری ‌دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۴۰۱ و صادرات یک میلیاردی در ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: ما تلاش می‌کنیم که ۶۰ الی ۷۰ درصد حمایت‌های مادی و معنوی دولت از پروژه‌هایی باشد که تامین‌کننده یکی ار نیازهای واقعی کشور هستند و تلاش می‌شود تا شرکت‌های دانش بنیان به زنجیر ارزش بزرگ وصل شوند و اگر این اتفاق رخ دهد و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و بزرگ به زنجیرهای ارزش بالادستی‌شان وصل شوند، ارزش‌های بزرگی خلق خواهد شد و شرکت‌هایی که به زنجیره ارزش بزرگ کشور وصل می‌شوند، حمایت بیشتری دریافت خواهند کرد.

وی درمورد میزان دستاورد شرکت‌های دانش بنیان در طی ماه‌های گذشته گفت: امسال سال شروع توجه واقعی به شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از کلیدهای حل مسائل کشور بود و توجه به شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد آنها به مدت ۱۰ سال جزو برنامه هفتم است اعتقاد داریم که اقتصاد دانش بنیان می‌تواند کشور را متحول کند.

صادرات یک میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها  

دهقانی فیروزآبادی  گفت:امسال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به سال گذشته ۲ برابر و طبق آمار نزدیک به یک هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان شدند که این آمار در سال گذشته بین ۷۰۰ الی ۸۰۰ شرکت بود.نزدیک به ۸ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و اگر این شرکت‌ها به خوبی مدیریت شده و در زنجیره‌های ارزش واقعی قرار گیرند، می‌توانند منشا تحولات چشم‌گیری در کشور باشند.

وی در مورد میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: صادرات ما به دو بخش تقسیم می‌شود، صادرات دانش بنیان‌ها و صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان، برخی از شرکت‌ها دانش بنیان شده‌اند و محصولات متنوعی را صادر می‌کنند. آمار موجود در مورد صادرات دانش‌بنیان‌ها نزدیک به یک میلیارد دلار است اما بخشی از این آمار جزو محصولات شرکت‌های دانش بنیان محسوب می‌شود و آمار دقیق آن را به زودی در اطلسی تهیه و منتشر خواهیم کرد. پیش‌بینی می‌کنیم که سال آینده میزان صادرات دانش بنیان‌ها با وجود همه محدودیت‌ها بین ۲۰ الی ۲۵ درصد پیشرفت کند و امیدوارم اتفاقات بزرگتر و بهتری بر سر راه کشور باشد.

آرزوی علم کیمیا در فولاد مبارکه محقق شد

 درادامه این آئین مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ادعای ما این است که آرزوی علم کیمیا در فولاد مبارکه محقق شد چرا که امروز تبدیل سنگ آهن به محصولات ویژه ازجمله ورق زنگ‌نزن و محصولات ظریف پزشکی ازجمله پیچ‌های ایمپلنت با ارزش افزوده‌ای بالغ بر ۳۴ هزار برابری به‌عنوان یکی از آرزوهای بزرگ بشر در فولاد مبارکه محقق شده و این چیزی نیست جز کیمیاگری و اکسیری به نام نوآوری که ارزش‌آفرینی می‌کند.

محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» افزود: باید نگاه ما در کشور نگاهی متفاوت شود و در همه عرصه‌ها نظیر تولید، خرید، فروش و حتی مدیریت و حکمرانی سازمانی، نوآوری را جاری کنیم. همچنین مدیران صنعتی باید به دنبال نوآوران و شرکت‌های دانش‌بنیان بروند. علاوه براین صنایع باید به سمت شرکت‌هایی بروند که نیروهای دانشی و دانش، ارزش اصلی آن‌ها هستند. نکته دیگر این است که باید نگاه از بنچ‌مارک‌ها و گام نهادن در مسیر آن‌ها به سمت تولید با محوریت نوآوری باشد.

طیب نیا اظهار کرد: فولاد مبارکه امروز به خودکفایی بالای ۹۰ درصد در تامین داخلی تجهیزات رسیده‌ و درصدد توسعه نوآوری است؛ تداوم این روند تضمین‌کننده رشد و پیشرفت این شرکت خواهد بود؛ صنعت فولاد کشور در سال‌های آینده از بسیاری از مزایای کنونی برای تولید فولاد بهره‌مند نخواهد بود، بنابراین فولاد مبارکه در گام دوم خود برای تغییر نگاه و تغییر رویکرد برنامه دارد.

در فولاد مبارکه به دنبال تحول در نگاه‌ها و رویکردها هستیم

وی گفت: در فولاد مبارکه به دنبال تحول در نگاه‌ها و رویکردها هستیم که در حوزه توسعه کمی، فولاد مبارکه سال‌ها تلاش کرد تا به ظرفیت نامی خود برسد تا به امروز که این شرکت به بیش از ۱۰میلیون تن تولید فولاد در کشور رسیده است. فولاد مبارکه به دستاوردهای خوبی رسیده ولی سوال این است که آیا با توجه به رقابت‌های موجود فولاد مبارکه با ادامه این روند می‌تواند همواره پیشتاز بماند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در کشور ما بیش از ۱۰۰میلیون تن مجوز ایجاد کارخانه وجود دارد که البته تا ۱۳ یا ۱۴ سال آینده چالش‌هایی نظیر مواد اولیه گریبان‌گیر صنعت فولاد می‌شود همچنین محدودیت‌های دیگر نظیر انرژی از جمله گاز و افزایش قیمت آن‌ها نیز مزید بر علت می‌شود. علاوه بر این موضوع حمل‌ونقل نیز به عنوان پاشنه آشیل صنعت فولاد موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هدف گذاری فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید است

طیب نیا افزود: انقلاب صنعتی چهارم، تحول دیجیتال، الزامات محیط زیستی، نیروی انسانی  از جمله مسائل دیگری است که به عنوان چالش‌های صنعت فولاد کشور شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری فولاد مبارکه از تولید ۲۵ میلیون تن فولاد به درآمدزایی ۱۵ میلیارد دلار در چشم‌انداز آینده تغییر پیدا کرده که شامل سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید است. امروزه تجهیزات یک صنعت شاخصی نیست که آن صنعت را با دیگر صنایع متمایز کند بلکه تخصص و دانش نیروی انسانی، آن صنعت را متمایز می‌کند، بنابراین باید به سمت نوآوری باز و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانشی برویم.

فولاد مبارکه در حال تبدیل به یک شرکتی دانشی است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: اگر می‌خواهیم موتور محرکه صنعت بمانیم باید در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان نیز پیشرو و پیشران باشیم و به همین خاطر فولاد مبارکه باید به شرکتی دانشی تبدیل شود. تولید فولاد زنگ‌نزن نزدیک شدن به یک شرکت دانشی است که با توجه به محدودیت‌های شدید و با استفاده از ظرفیت‌های موجود محقق شد.

طیب نیا تصریح کرد:  باید با رویکرد تحقیق و توسعه زمینه‌ را برای توسعه زیست‌بوم فناورانه در کشور مهیا کنیم. امروز دیگر ماشین‌آلات کار نمی‌کنند که به همین خاطر با روی‌اوردن به نوآوری باز باید در این زمینه فعال باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: خصوصی‌سازی مساله ای مورد توجه در کشور است که رهبر انقلاب در مورد درک نشدن صحیح آن در دیدار اخیر با صنعتگران انتقاداتی را بیان کردند.

طیب نیا افرود: نگاه‌ها، امروز همان نگاه‌های دولتی است و این در حالی است که در بسیاری از شرکت‌ها در کشورهایی نظیر چین دولت در پایان عملکردها را سنجیده و در صورت رشد، مدیران را ابقا می کند و در صورت ضرر مدیران برکنار می‌شوند که این موضوع نشان از نگاهی نو به موضوع خصوصی‌سازی است.

گردش مالی ۵ هزارمیلیارد تومانی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فولاد مبارکه در سال گذشته

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه نیزگفت: در سال گذشته حدود ۵ هزارمیلیارد تومان گردش مالی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فولاد مبارکه انجام پذیرفت که نشان از پتانسیل‌های مهم این بازار است.

یحیی پالیزدارافزود: از اقدامات مهمی که در زمینه دانش بنیان انجام شد، سرمایه‌گذاری خطرپذیر بود که با مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان برای گسترش همکاری‌ها در این حوزه صورت گرفت. فرایند کارخانه نوآوری برای ورود به موضوع سرمایه گذاری خطرپذیر تعریف شده و بر اساس نیازمندی‌های داخلی گروه فولاد مبارکه و توانمندی‌های خارج از شرکت، پروژه‌هایی به کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر با حضور مدیرعامل فولادمبارکه معرفی شد.

وی گفت: برای غنا بخشیدن به حرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر، با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور همکاری‌ها افزایش یافت و تفاهم‌نامه و قراردادهایی منعقد شد. علاوه بر این مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها صنعتی اصفهان نیز ایجاد شد تا هسته‌های فناور با شدت بیشتری ایجاد شود و از آن‌ها حمایت کنیم.

وی افزود: در رویداد «مسیر زآینده»؛ آشنایی بیشتری بین شرکت‌ها و مدیران فولاد مبارکه صورت می‌گیرد که باعث توسعه همکاری‌ها میان شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شناخت نیازهای فولاد مبارکه خواهد شد و امیدواریم این حرکت‌ها، بسترساز تقویت زیست‌بوم فناوری کشور شود.

نوآوری؛ کلید ورود به آینده در شرکت فولاد مبارکه است

معاون فناوری فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه با بررسی شرایط پیش رو از جمله رقابت فضای کسب‌وکار در آینده و تغییر نیازمندی مشتریان و محدودیت‌های بیشتر در تأمین نیازمندی‌ها و افزایش حساسیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی، حفظ پیشتازی خود را در گرو بهره‌گیری از «نوآوری» به عنوان کلید ورود به آینده می‌داند و استراتژی رشد در فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ را بر دو پایه اساسی، «فولاد مبارکه نوآور» و «فولاد مبارکه پایدار» هدف‌گذاری کرده است.

محمد ناظمی هرندی افزود: فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین بنگاه صنعتی کشور با نقش کلیدی در اقتصاد ملی و سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی، در راستای عمل به منویات عمل به منویات مقام معظم رهبری از ابتدای سال با رویکردهای جدید، مجموعه اقداماتی در توسعه روابط خود با شرکت‌های دانش‌بنیان اتخاذ نمود.

وی گفت: استراتژی رشد در فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ بر دو پایه اساسی بنا نهاده شده و مبتنی بر آن، «فولاد مبارکه نوآور» و «فولاد مبارکه پایدار» هدف‌گذاری شده است. با توجه به نوآوری به معنی جامع آن، یعنی نوآوری در محصول، نوآوری در فرایند، نوآوری در زنجیره تأمین و نوآوری در کسب‌وکار، تحقق مأموریت‌های فولاد مبارکه در دسترس خواهد بود و در این راه، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای علمی و پژوهشی بسیار کلیدی است.

زهرا نصیری