به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها به رغم استفاده‌های مفیدی که اینترنت برای خانواده‌ها و جامعه دارد اما استفاده و فراگیری شبکه‌های اجتماعی موبایلی مخاطراتی را برای خانواده به وجود آورده است که در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش والدین به تربیت فرزندان، موجبات دوری اعضای خانواده از یکدیگر را فراهم ساخته است به گونه‌ای که به رغم نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل خانواده، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی را از یکدیگر تجربه می‌کنند و افراد خانواده کمترین مراودات و گفتگوی همدلانه را با هم دارند.

۷۰ درصداصفهانی ها عضو شبکه‌های اجتماعی

 رئیس مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن به این مطلب اشاره دارد که حدود ۷۰ درصد مردم کلانشهر اصفهان حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی استفاده می‌کنند واین در حالی است که حدود ۸۰ درصد زمان استفاده مردم از اینترنت در خانه است. رامین سنمار، با اشاره به اینکه ۷۲ درصد مردم فقط مطالب را می‌بینند و ۱۶ درصد مردم تولیدکننده محتوا هستند ادامه داد: مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از شبکه‌های اجتماعی مجازی را می‌توان به روابط از خط قرمز گذشته افراد متأهل، حضور کنترل نشده کودکان در فضای مجازی، خیانت‌های اینترنتی و کلاهبرداری اینترنتی اشاره کرد که آمارهای جرائم اینترنتی در سال گذشته درکشور با افزایش ۶۳.۵ درصدی روبه رو بود.

نیاز به دادسرای ویژه جرائم اینترنتی

وی با اظهار اینکه کلانشهر اصفهان فقط یک شعبه بازپرسی درباره جرائم اینترنتی دارد، به این نکته تاکید کرد که مقرر بود یک دادسرای ویژه اینترنتی در اصفهان راه اندازی شود که هنوزبه مرحله اجرا نرسیده است. وی تلگرام را پر کاربردترین برنامه اینترنتی در ایران عنوان و اضافه کرد: ۴۲.۵ درصد از جرائم رایانه‌ای در کشور از طریق این برنامه صورت می‌گیرد. وی همچنین به برخی آسیب‌های روانی و مشکل‌های جسمانی ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی اشاره کرد و افزود: موبوفوبیا (اضطراب ناشی از نبود گوشی تلفن همراه)، سلفیتیسم (عکس سلفی گرفتن زیاد) و اعتیاد از طریق گوش از جمله این آسیب‌هاست.

ارتباط درخانواده ها درحد چند دقیقه!

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز با اشاره به اینکه استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی در محیط خانواده با کاهش سطح ارتباطات عاطفی،‌ میزان گفتگو در خانواده را حتی از ۱۵ دقیقه در روز هم کمتر کرده است گفت: ارتباط گرفتن هر یک از زوجین با افراد غریبه و حتی افرادی از جنس مخالف در دوستان و آشنایان منجر به کاهش سطح اعتماد در بین آن‌ها می‌شود و با کاهش سطح اعتماد در خانواده، آرامش خدشه دار می‌شود و در نهایت نهاد خانواده آسیب جدی می‌بیند. وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ میلیون کاربر ایرانی زیر ۱۸ سال در تلگرام فعالیت دارند در حالیکه امروزه سهم گفتگوی زوجین با یکدیگر و با فرزندان بسیار کم شده است. زن و شوهر احتیاج دارند با هم صبحت کنند و همینطور با فرزندان خود در مورد مسائل روزمره گفت و گو داشته باشند ولی استفاده از شبکه‌های مجازی منجر شده است که فززندان در عالمی دیگر سرگردان و رها شوند.

شبکه‌های مجازی ابزار جنگ نرم

روح الله مؤمن نسب کارشناس فضای مجازی، نیز با اشاره به اینکه شبکه‌های مجازی ابزار جنگ نرم دشمن هستندکه هدف آن نابودی خانواده‌هاست تصریح کرد: با نفوذ این شبکه‌ها تنوع طلبی عاطفی و جنسی در جامعه شیوع پیدا کرده که آسیب‌های روانی و اجتماعی زیادی دارد. طلاق عاطفی نیز به شدت در حال افزایش است به طوری که ۶۸ درصد طلاق‌های ثبت شده در میان ۱۴۰ کشور جهان، به علت ارتباط یکی از زوجین با جنس مخالف از طریق شبکه‌های مجازی است.

انتهای پیام/ زهرا نصیری