به گزارش پایگاه خبری ربیع، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در جلسه هیئت دولت قتل «جمال خاشقجی» را واقعه‌ای تکان‌دهنده توصیف کرد و گفت: کسی تصور نمی‌کرد در دنیای امروز و در قرن جدید شاهد این‌چنین قتل سازمان‌یافته‌ای باشد و دستگاهی برای انجام یک قتل فجیع برنامه‌ریزی بکند و فکر نمی‌کنم بدون حمایت آمریکا کشوری جرئت ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد.
وی تصریح کرد: گویا یک جمع قبیله‌ای که بر کشوری حکومت دارد، از حاشیه امنیتی برخوردار است و ارتکاب چنین جنایتی با اتکا بر ابرقدرتی است
که از آنها حمایت می‌کند
و اجازه نمی‌دهد دادگاه‌هایی که علیه جنایت بشری در جهان وجود دارند، علیه آنها هم وارد عمل شوند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: چگونه است که ملت بزرگی مانند یمن چندین سال اسیر بمباران شدید شده و جهان در مقابل آن سکوت کرده است؟ آیا اگر حمایت آمریکا نبود، باز هم مردم یمن این‌گونه زیر بمباران وحشیانه قرار می‌گرفتند؟
روحانی موضع‌گیری در قبال قتل خاشقجی، خبرنگار منتقد، را آزمایش و امتحان بزرگی برای همه کشورهای جهان دانست و گفت: بدون تردید موضع‌گیری آمریکا، اروپا و دیگر کشورهای جهان در قبال این مسئله نشان می‌دهد آنها چقدر در زمینه حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی حساسیت دارند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: بدون تردید محکوم‌تر از این جنایت و مرتکبان آن، قدرتی است که جرئت این جنایت را به آنها داده است. امروز برای همگان در جهان آشکار شده که شما طرفدار چه رژیم‌هایی هستید و در ۱۳ آبان هم می‌خواهید جنایت دیگری را مرتکب شوید و بر ملتی آزاد، استقلال‌خواه و بزرگ که دست شما را قطع کرده و خواسته تا نوکر شما نباشد، فشار وارد کنید.
وی همچنین با اشاره به ابعاد فرهنگی و سیاسی راهپیمایی اربعین حسینی گفت: این اجتماع بزرگ که در سطح جهان کم‌نظیر است، نشان‌دهنده عظمت مکتب اسلام و اهل بیت(ع) است که پس از گذشت ۱۴ قرن هیچ‌گاه عشق این خاندان از دل مردم خارج نمی‌شود و مردم در هر شرایطی عاشق پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بوده و برای آنها فداکاری کرده و در برابر بدخواهان به‌خوبی ایستادگی می‌کنند.
روحانی از دولت عراق نیز به دلیل همکاری و ایجاد تسهیلات و برقراری امنیت برای زوار قدردانی کرد و گفت: سال گذشته هماهنگی لازم بین دولت ایران و عراق برای تکمیل خط راه‌آهن خرمشهر به بصره به منظور تسهیل در رفت‌وآمد زوار انجام گرفت و امیدواریم این طرح در سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری برسد که می‌تواند اقدام بزرگی درزمینه تسهیل و رفاه بیشتر زائران باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود روز ۱۳ آبان را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت آمریکا به دنبال آن بود که ۱۳ آبان را به روز تلخ و سخت برای مردم ایران تبدیل کند؛
اما در یک طرف روز ۱۳ آبان، روزهای اربعین امام حسین(ع) قرار دارد و در آن طرف هم روزهای شهادت امام حسن مجتبی(ع)، امام رضا(ع) و روز رحلت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) قرار دارد و همه این روزها، روزهای شور و معنویت مردم بزرگ ایران نسبت به خاندان رسالت است و در این زمینه می‌توان گفت آمریکا بدبیاری بزرگی آورده است و روزی را برای فشار به مردم ایران انتخاب کرده که مردم در آن روزها برای پیامبر اسلام و خاندان رسالت در اوج معنویت و فداکاری قرار دارند؛ بنابراین حربه آنها در اعمال فشار به ایران در این روزها از همیشه کندتر است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در روزهای اخیر دو جلسه با اقتصاددانان و استادان علوم اجتماعی داشته است، گفت: شنیدن نظرات این استادان بسیار مغتنم بود و این روند را ادامه خواهم داد و به همه وزرا توصیه می‌کنم رابطه خود را با نخبگان و استادان دانشگاه به عنوان سرمایه‌های معنوی و فکری کشور بیشتر کنند.