به گزارش پایگاه خبری ربیع، یک روانشناس خانواده با اشاره به اهمیت ساختارهای شناختی مردان و زنان در زندگی زناشویی، گفت: در زندگی مشترک زوجین باید از تفاوت ساختارهای روانی یکدیگر آگاه شوند که بتوانند زندگی سرشار از عشقی را داشته باشند.

نشست این هفته پاتوق خانواده با محوریت زندگی زناشویی با حضور دکتر شاهین فرهنگ روانشناس خانواده در سینما سپاهان اصفهان برگزار شد.

این نشست که با استقبال گرم شهروندان اصفهانی همراه بود، با عنوان “چه کنیم حال زندگی مشترکمان خوب باشد” از سوی کمیته فرهنگ و روابط اجتماعی سازمان فرهنگ تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.

مردان و زنان مکمل یکدیگر هستند

شاهین فرهنگ با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) پیرامون اهمیت آراستگی همسر با شوهرش در زندگی زناشویی، اظهار داشت: احادیث مختلفی در زمینه اهمیت آراستگی زنان در محیط خانواده برای همسران خود وجود دارد که در همین رابطه نیز پیامبر اسلام چنین خانم‌هایی را در میان بهترین زنان می‌داند.

وی افزود: زنان و مردان باید ساختارهای روانی متفاوت را که در ذات هر دو طرف وجود دارد، به خوبی بشناسند تا بتوانند بسیاری از مشکلات را در زندگی خود رفع کنند. شناخت چنین مباحثی از سوی دو طرف می‌توانند به زندگی زناشویی امید و عشق را هدیه دهد.

این روانشناس خانواده پیرامون تفاوت‌های ساختاری در جنس مرد و زن در زندگی مشترک، گفت: اینکه نزدیک‌بینی مردان به‌صورت قابل توجهی خوب نبوده را زمانی خانم‌ها متوجه می‌شوند که با تغییراتی در ظاهر خود و آرستگی کامل منتظر شوهرشان هستند در صورتی که همسرشان در هنگام ورود به خانه این تغییرات را متوجه نمی‌شود. بسیاری از خانم‌ها در چنین شرایطی به شدت از همسر خود ناراحت می‌شوند ولی این موضوع، یکی از ویژگی‌های آقایان است.

وی افزود: در مقابل چنین ضعفی در آقایان، خانم‌ها نیز در تجسم فضایی شرایط خوبی ندارند که به خوبی این ضعف در رانندگی آن‌ها مشهود است. در زمان رانندگی خانم‌ها شاید برای پارک خودرو خود نیز با مشکل روبرو هستند زیرا آن‌ها نمی‌توانند به خوبی فضای خالی را با خودرو خود مطابقت دهند.

به عمل‌های اطرافیان خود با عکس العمل‌های مثبت پاسخ دهیم

فرهنگ درباره نظرات اشتباهی که در جامعه در ارتباط با جنسیت مرد و زن دارند، تصریح کرد: متأسفانه در جامعه ۲ نظر پیرامون این موضوع حاکم است؛ برخی از افراد خانم را ضعیف می‌دانند در مقابل زنان فمنیسیتی هستند که نظر مخالف این دیدگاه را دارند. چنین نظراتی از اصل و پایه اشتباه بوده زیرا مرد و زن هر ۲ موجودات ناقصی هستند که با ازدواج و در حضور کنار یکدیگر می‌توانند این نقص‌ها را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه زوجین در زندگی زناشویی به خوبی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، بیان کرد: قرآن نیز به این موضوع اشاره کرده و مردان و زنان را پوشاننده عیب‌های یکدیگر معرفی می‌کند.

این روانشناس خانواده پیرامون تفاوت مردان و زنان در سبک توجه خود، خاطرنشان کرد: توجه مردان به موضوعات و حتی فراگیری مباحث آن‌ها از راه بینایی است، به این منظور که به طور معمول مردان اگر به سخنران نگاه نکنند، صحبت‌های وی را به خوبی متوجه نمی‌شوند اما در طرف مقابل خانم‌ها از راه شنوایی بهتر و قوی‌تر با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار می‌کنند.

وی افزود: زمانی که زوجین این موضوعات را متوجه شوند، به خوبی می‌توانند نظر مثبت طرف مقابل را به خود جلب کنند.

زبان بدن را بشناسیم

شاهین فرهنگ با بیان اینکه “زبان بدن” در خانم‌ها به طور مادرزادی بسیار ماهرانه وجود دارد، گفت: استفاده از زبان بدن یکی دیگر از تفاوت‌های ساختاری در مردان و زنان است که در صورت عدم آشنایی افراد با این موضوع امکان وجود مشکلات در زندگی‌های مشترک به وجود می‌آید.

وی افزود: کمترین تغییرات در رفتار مردان، زنان را متوجه می‌سازد که آن‌ها با مشکلی روبرو شده‌اند و این به دلیل ماهرانه بودن آن‌ها در این مسئله است. خانم‌ها باید با چنین واقعیتی به خوبی کنار بیایند که مردان “زبان بدن” را بلد نیستند و در مقابل به آن‌ها جمله” تو مرا نمی‌فهمی” را گوشزد نکنند زیرا این خصوصیت در مردان به خوبی وجود ندارد.

ساختارهای شناختی هر دو طرف در زندگی مشترک باید شناخته شود

فرهنگ با بیان اینکه باید ساختارهای شناختی از هر دو طرف در زندگی مشترک شناخته شود، تصریح کرد: در زندگی مشترک زوجین نباید بدون آگاهی از یکدیگر ناراحت شوند زیرا با شناخت کم در این زمینه می‌توانند درک خود را از طرف مقابل بیشتر کنند.

وی افزود: ۹۰ درصد اتفاقات زندگی افراد را خودشان رقم می‌زنند و تنها ۱۰ درصد اتفاقات زندگی به دست اطرافیان ما رخ می‌دهد. در زندگی مشترک نیز به همین صورت بوده، زوجین نباید توجه بسیار ظریفی به رفتار همسرشان داشته باشند و سعی کنند با عکس‌العمل بهتری زندگی خود را سرشار از آرامش کنند.

وحید صادقی کیمیای وطن